Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En iMac som krånglar och trixsar


fablefoo

Rekommendera Poster

Jag har en iMac G3 (350 Mhz med 256+128 RAM) som jag fick utan macOs.

Utan att läsapå, stoppade jag in macOsX 10.2 för att pröva om det gick, och det gjorde det. :)

 

Datorn kändes dock inte helt frisk, då:

Hårddisken sjöng en högfrekvent monoton irritations blues. :angry:

Batteriet var slut och jag fick börja varje dag den 1 januari 1974 :unsure:

Skärmen spattade och målar grön dimma vid uppstart och vid inträde till viloläge. :blink:

Datorn börjar surra efter en liten stund när jag stängt ned 'shut down', ljudet verkar komma från bakre vänstra delen. :unsure:

Är de två sisst nämda egenskaperna vanliga?

 

Nu har jag installerat ny hårddisk och bytt mitt batteri (jag tog reda på hur innan :P ) men när jag skulle installera macOsX igen så kommer jag inte längre än den första skärmbilden (vit bakgrund med ett grått äpple och små streck under som jagar varandra runt runt i en cirkel).

Där stannar numera hela grejjen och snurrar och snurrar, jag har lånat os 9 och 8 för att försöka från dessa men då kommer jag inte längre än till den glada mac gubben och frågetecknet i en mapp ikon.

 

Nu har jag förstått att det fins något som heter firmware och att denna eventuellt skulle ha uppgraderats först.

Kan det vara så att denna var ok innan jag bytte batteri och att jag återställde denna eller, men då borde datumet ha bestått, eller?

 

Hjälp, jag vill köra mac

för mina barns skull. :)

 

fablefoo

ett blåbär framför ett blåbär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, jag hittade även detta dokument firmware

om uppdatering av firmware innan installation av os X. De tydliga anvisningarna som gäller för min mac på anvisningar är inga problem att följa: :-)

 

iMac Firmware-uppdatering 4.1.9 kan endast köras på iMac-datorer med direktmatade CD- eller DVD-enheter som använder Mac OS 9.1 eller senare från en lokal enhet. Om du använder Mac OS X måste du starta från en lokal skrivbar skiva med Mac OS 9.1 eller senare (inte en CD eller nätverksskiva) innan du kan börja uppdateringen.
osv.

 

Men det är ju det som är problemet, datorn vill inte svara på några installations skivor. Finns det någon magisk tangentbords kombination för att komma åt den haär så kallade firmware prylen, är det som bios på pc eller?

 

fablefoo

ett blåbär framför ett blåbär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med universalkuren, håll nere tangentbordskombinationerna kommando-alt-P-R när du hör startljudet och släpp inte förrens du hör det för tredje ggn, nu står det att man kan köra uppdateringen från MacOS X men det tror jag inte på, verkar lite bakvänt med att installera en firmware uppdatering som ska fixa problem med din Mac modell och MacOS X innifrån ett redan installerat MacOS X, du behöver nog installera classic MacOS (lägst MacOS 9.1) och köra uppdateringen därifrån, sedan kan du köra igång installationsprogrammet för MacOS X och välja att ta bort partitionen som classic ligger på om du inte vill ha den kvar.

 

Det går att komma åt Open firmware via ett kommandoradsgränsnitt, men det rekommenderas inte av Apple att installera genom den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den brinner inte än :P men man kan ju hoppas argghhh ;)

Jag ska försöka gå tillbaka till den gamla hårddisken och se om jag kan angripa det hela den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är tvungen att installera en firmwareuuppgradering från det BEFINTLIGA systemet. Risken nu är att det blir moment 22.... du har installerat OS X utan firmware och sen går det inte att installera det gamla systemet där du skulle installera firmware... men prova byt tillbaks till den gamla HD-n....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är tvungen att installera en firmwareuuppgradering från det BEFINTLIGA systemet. Risken nu är att det blir moment 22.... du har installerat OS X utan firmware och sen går det inte att installera det gamla systemet där du skulle installera firmware... men prova byt tillbaks till den gamla HD-n....

Du kanske har läsproblem men han skrev att han inte kommer inte igång med installation av systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är tvungen att installera en firmwareuuppgradering från det BEFINTLIGA systemet. Risken nu är att det blir moment 22.... du har installerat OS X utan firmware och sen går det inte att installera det gamla systemet där du skulle installera firmware... men prova byt tillbaks till den gamla HD-n....

Du kanske har läsproblem men han skrev att han inte kommer inte igång med installation av systemet.

Tack för din vänliga och artiga kommentar.... :wacko: Jag ville bekräfta, om det fanns oklarheter, att nytt firmware MÅSTE installeras i det befintliga OS-et. Det går inte att lägga in nytt firmware i det nya eftersom det är en FÖRUTSÄTTNING.... Jag trodde att det var ganska klart i min kommentar.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fungerar nu, det visade sig att min kompis faktiskt hade lyckats installera firmware uppdateringen tidigare genom att på något krångligt sätt med emulatorer konvertera macintosh floppy disk image filen för den nödvändiga firmware uppdateringen till en cd. och allt dett på en pc!!

 

Nu när jag tänkte återgå till den gamla hårddisken så tänkte jag att jag provar en idiot grejj först, att starta med ett uttömt batteri och vet ni vad....

 

då fungerar det!

 

Vad sägs om det?

(Kanske var det inte helt tomt utan det som som jag tog ur den andra blå vita powermacen var värre)

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag tänkte återgå till den gamla hårddisken så tänkte jag att jag provar en idiot grejj först, att starta med ett uttömt batteri och vet ni vad....

 

då fungerar det!

 

Vad sägs om det?

(Kanske var det inte helt tomt utan det som som jag tog ur den andra blå vita powermacen var värre)

Jonas

KUL!!!

Nu vet jag inte men det KAN vara olika volttal på batterierna också.... och då blir det samma resultat som om det skulle va slut. Med tanke på att det är lite krångligt att byta batteri på en iMac G3 så vill man nog gärna ha ett nytt för säkerhets skull................. macar blir lite putta om de inte har jussta batterier.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska köpa ett nytt batteri och testa, fast å andra sidan var nog sjutiotalet ett ganska bra årtioende att växa upp på och man vill ju sina barn väl :P

 

Tack ska ni ha för all hjälp och moraliskt stöd :)

 

I iMac !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

skickar fram denna tråd i frontlinjen då det känns som en av de viktigare punkerna för "nybörjare". FIRMWAREDÖDEN! Min imac har vid install. av Jaguar gått in i mörkret (svart skärm). Nu är frågan vad kan göras för att install. detta hmm fir :sick: ware. HDn lever. har testats på en PC. Detta med statisk el på nätagg. kan det spöka? Hoppas någon kan väcka imacen till liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...helt omöjligt att hitta relevant information om detta på Apples webplats. Att de har en så usel sökfunktion är faktiskt otroligt. Därför får jag ta frågan här:

Jag har nyligen köpt en iMac G3 med Jaguar installerat och blev lite fundersam om hurvida FirmWaren var uppgraderad eller inte på den burken. Hur kollar man vilken FirmWare-version som gäller? Nån som vet eller har en länk till en infosida som talar klartext?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...