Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kan inte starta min Macbook trots diverse felsökning

Globus

Recommended Posts

Jag har en lite mer än ett år gammal Macbook med OS 10.4. Den har haft startproblem ett par gånger under senaste månaden och när den klappade ihop nu senast bestämde jag mig för att göra en total ominstallation (radera och installera).

Installationen gick bra, men när jag sedan startar om går det inte. Skärmen blev grå. När jag återställde NVRAM samt SMC fick jag även se äpplet och snurran.

Apple Hardware Test visar inga fel.

Skivkontroll visar inga fel.

Det går inte att starta i säkert läge.

Start i utförligt läge fungerar ej och avslutas med följande text: Login Window Started Security Agent

nothing found to load

Warning: Method _cgsevent is obsolete and will be removed in release 10.4

Några tips på hur jag kommer vidare?

frågetecken betyder väl hårddiskfel?

jo eller snarare att den inte hittar en startskiva men det beror nog oftast på hårddiskfel om den inte hittas. alternativet är nog att man misslyckats med installationen men att hårddisken endå är hel. eller annat. så troligen hårddiskfel men det behöver inte vara så.

Några tips på hur jag kommer vidare?

kan du se hårddisken från en annan dator om du startar den target mode med en firewire kabel.

när du försökte ominstalera hittade den hårddisken då?

hur mår din gammla installationsskiva? har du möjlighet att testa en annan installationsskiva.

pröva ett diskanalysprogram som drivegenius eller techtool för att kolla konditionen på din disk den kan hitta fel där apple hardeware test går bet.

men båda de programmen kostar runt en tusing tyvärr.

testa att installera operativsystemet på en extern disk och kolla om du kan starta därifrån.

du kan ju pröva att reparera skiva med installationsskivans diskverktyg.

är väll det jag kommer på nu.

Jag kan inte se Macbooken från min G4 om jag startar den i target mode.

När jag ominstallerade hittade Macbooken hårddisken utan problem.

Tyvärr har jag ingen annan installationsskiva. Kanske är den det är fel på? När jag nu prövar att installera OS X på en annan partition på samma Macbook avslutas installationen med ett fel – och jag uppmanas att göra om installationen.

Tyvärr har jag inget av de diskanalysprogram som du nämner.

Jag har en extern disk med 10.3 installerat, men min Macbook hittar inte den. Fast man kanske inte kan göra så. Jag vill inte gör en installation av 10.4 på den externa disken eftersom jag använder den som extra startskiva för min G4. Och jag vill inte radera all min backup. Tyvärr har jag ingen partition på denna disk.

Installationsskivans diskverktyg hittar inga fel på Macbookens startskiva.

är tom på ideer eftersom du verkar ha prövat allt man brukar tipsa om med säker start osv.

har läst någonstans någon gång att det kan bli fel på inställningen för vilken startskiva den ska starta ifrån.

om du när du har installationsskivan i väljer startskiva och där väljer din hårddisk får du något ressultat då.

så att den inte fastnat på att försöka hitta en nätverksdisk att starta från eller liknande. men tror iof att det du redan prövar med start i olika lägen skulle ändra det men du kan ju pröva.

Nej, tyvärr gör inte det någon skillnad.

Jag ska kolla runt efter fler lösningar - men säg till ifall du kommer på något annat som jag kan testa för att ringa in felet.

ska tänka högt. och summera lite. jag har ingen lösning men någon annan kanske har.

datorn går inte att starta i targetmode och användas som hårddsik från en annnan dator.

är det någon som vet om man måste ha ett fungerande operativsystem för det eller om det är inbyggt i hårdvaran?

eftersom disken hittas och det går att installera på den och det desutom inte är fel i varken hardware testet eller skivbehörigheten så verkar disken intakt. det kan ändå finnas "bad blocks" på disken vilket varken hardware testet eller skivbehörrigheter kollar av utan den ser vara dåliga block som är i diskens katalog och inte om det finns något där operativsystemet ligger. det måste man ha ett bättre verktygsprogram för.

det billigaste om du snabbt vill ha igång datorn är nog att köpa en usb disk och förska installera operativsystemtet på den. går det bra att starta från den så är nog interna trasig. och om det fortfarande inte går så står du med en usb disk som du säkert kommer ha användng för endå som backupp om inte annat. och då tror jag att det kan vara din installationsskiva som är trasig.

nu tänkte jag som sagt högt och det kanske finns en massa andra som har andra svar.

framförallt det jag frågade ovan om targetmode kanske kan ge en vägledning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...