Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fick håret avklippt av kollega


StoreBror

Rekommendera Poster

Lite OT, men ändå...

 

Jag tycker vi skulle införa ekonomiska straff som är en viss fast procent av förövarens inkomst/förmögenhet, med särskilda förbehåll för skatteplanerare, så att inte de slipper undan.

Om bötesstraffet för fortkörning vore 30% av din förmögenhet/inkomst, skulle du våga bryta mot lagen?

Principen måste vara att straff ska vara lika kännbara för alla, oavsett ekonomisk status.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Principen måste vara att straff ska vara lika kännbara för alla, oavsett ekonomisk status.

Helt riktigt, det system vi har idag bygger på medeltida straffsystem där kyrkan (och i viss mån kronan) kunde kontrollera och straffa sina undersåtar på ett högst kännbart sätt. Det var aldrigt tänkt som straff för adeln, de hade ju sin ära att fölora om de uppförde sig illa.

Det är faktislt riktig konstigt att inte den debatten förs frekventare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärekränkning: 100 000 - 2 millar.

 

Misshandel: 1-2 millar.

 

Grov misshandel: 5-10 millar.

 

Våldtäkt: 10-50 millar.

 

osv...

 

Detta är min syn på människan i förhållande till pengar.

 

Ja, det var ju en realistisk kalkyl. Skulle i 9999/10000 sluta med att förrövaren blev skuldsatt för resten av sitt liv. För en jävla frisyrs skull. Förlåt, skatbo.

Jo, seru...jag har liksom en annan människosyn än du. Jag värderar människan högt....och penningen lågt. :lol:

 

Men du kanske menar att ditt ogillande av det långa håret gör att brottet skall betraktas som lindrigt. Du menar kanske att om det hade varit en dyr kort frisyr som fördärvats så hade brottet varit allvarligare. Det verkar vara något som retar dig med hela killen i fråga (brottsoffret). Jag hoppas vid Gud att du inte är nämndeman vid någon tingsrätt - då är rättsäkerheten där i fara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara något som retar dig med hela killen i fråga (brottsoffret). Jag hoppas vid Gud att du inte är nämndeman vid någon tingsrätt - då är rättsäkerheten där i fara.

 

Jag retar mig på att han har mage att kräva 160 000 för något som faktiskt kommer att växa ut igen. Han verkar ha en osund syn på sitt hår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag retar mig på att han har mage att kräva 160 000 för något som faktiskt kommer att växa ut igen.

Men allvarligt, det handlar ju inte om det utan om att någon annan anser sig bestämma över killens långhåriga vara eller inte vara.

Det kan aldrig vara försvarbart att reta sig på någons frisyr (snacka om ytligt identitetsbegrepp) så till den milda grad att man tar fram saxen och "rättar till" felet. Tycker han att hans hår är värt att vånta på i fyra år så är det väl inget ekonomiskt problem alls, men vill han se ut som förr redan nu så kostar det uppenbarligen de pengarna och det måste väl ändå vara upp till honom att bestämma när han vill "bli sig själv" igen. Hon får väl ta ansvar för sina egna handlingar - så enkelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Errolt: Men hans krav är för höga. Om hon hade klippt av hans finger eller nåt så hade det inte varit något snack. Men hår växer de facto ut efter ett tag. Och någon fysisk smärta har han ju knappast upplevt.

 

Nu tror jag inte någon domstol är så verklighetsfrånvarande att de tilldömer henne att betala 160 laxar (möjligen om mjg sitter med och bestämmer). Och om de gjorde det skulle nog ingen våga ägna sig åt frisörsyrket i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en kränkning av offrets integritet!!!

Det handlar inte om att håret växer ut igen.

Hur mitt hår än ser ut, så har INGEN rätt att ändra på det utan att jag ger min tillåtelse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis...det handlar ju inte om hår...det handlar om något mycket viktigare och större än så...såna grejer som vår civilisation vilar på. 160 000 är en struntsumma i sammanhanget - det är de flesta rättsstater ense om. I USA eller UK skulle ärendet garanterat handla om minst en miljon.

 

Det handlar om vår människosyn - om vad vi medborgare får göra och inte göra med varandra. Att det inte uppstod fysisk smärta i sammanhanget (alltid denna barnsliga fixering vid något så trivialt som fysisk smärta) är ovidkommande för alla sanna humanister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tyckt det varit värre om jag fått mitt öra sönderklippt än mitt hår avklippt! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är ju helt sjuka... 160 tusen till en som smärtfritt fått sitt hår avklippt (må vara en kränkning, jaja) när våldtäcktsoffer idag får 1/3 av den summan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men då är det ju där det är fel. Visst ska skadeståndet för en våldtäkt vara extremt mycket högre!

Åtskilliga miljoner vore ju helt rätt.

Det betyder ju att det blir ett helvete att leva för den som begått våldtäkten också, inte bara för offret.

Du har inte så mycket handlingsfrihet efter 10 år i fängelse (borde vara minimum för såna brott) och en skuld på 10 miljoner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Vilket avskum till klippare... hoppas mannen fick sina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bra betalt Med tanke på arbetsskador och vad som döms när det gäller brottsoffer.

 

En ( sommargranne ) som var mitt i ett postrån där rånaren stal hennes bil och sköt ihjäl en person som stod intill henne blev erbjuden 14.000:-

för sveda och värk. !!

Nu är det ju inte dömt än. Han vill ha 160 lakan för att kunna fixa tillbaka sitt hår. Det faktiska skadeståndet kommer naturligtvis bli mycket lägre, eftersom vi inte har USA-nivåer på skadestånden i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men ändå...

 

Jag tycker vi skulle införa ekonomiska straff som är en viss fast procent av förövarens inkomst/förmögenhet, med särskilda förbehåll för skatteplanerare, så att inte de slipper undan.

Om bötesstraffet för fortkörning vore 30% av din förmögenhet/inkomst, skulle du våga bryta mot lagen?

Principen måste vara att straff ska vara lika kännbara för alla, oavsett ekonomisk status.

Men det har vi ju. Kallas för dagsböter, men jag tror inte att det går att bli dömd till dagsböter i civildelen av ett mål. Och det vore ju tråkigt om du fick ett lägre skadestånd än någon annan, bara för att den som begick brott mot dig var utfattig...?

 

Vet ni förresten att om man lägger till en punkt efter en aftonbladet-url, så slipper man all reklam? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ni förresten att om man lägger till en punkt efter en aftonbladet-url, så slipper man all reklam? :borstatanderna:

 

Det var en nyhet för mig! Smart :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ni förresten att om man lägger till en punkt efter en aftonbladet-url, så slipper man all reklam? :borstatanderna:

:ThumbsUp: Inte för att jag är inne där så ofta, men kanske blir oftar nu :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...