Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Extreme


fenceleaner

Rekommendera Poster

Hejsan, som rubriken säger, klarar en Airport Extreme av 100 Mbit trådlöst?

Jag och min tjej har varsin macbook, båda med N standarden. Dessutom har vi internet via opennet här i stockholm och vår uppkoppling är på 100 Mbit. Vi kopplar datorerna direkt till nätverksuttagen i väggen, behöver ingen router för att surfa båda två samtidigt, bara varsin sladd/varsitt uttag.

Kan man köpa Airport Extreme och koppla in nätverkssladden i det och sen surfa trådlöst? Kommer man upp i 100 Mbit, eller är det dömt att misslyckas?

 

Tacksam för svar!

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

n-standarden i sig klarar 100 mbit med lätthet, men jag funderar på om den interna behandlingen med brandvägg och liknande gör det... Måste sjutton testa, uppemot 60 mbit/s är jag iaf säker på att den klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi ska få 100mbit i februari och har 2 datoren med n-standard och sen har mamma och pappa varsin jobb-PC, hur ska vi göra då? jag och pappa vill ju ha n-standard till iMac+macbook men vad händer med PCarna då? kan APE skicka ut både g och n-standard? eller kan man ha kvar den gamla routern och låta den skicka g? eller kommer signalerna störa ut varandra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Trådlösa hastigheter är nominella och även med 11n på 5 GHz-bandet kan det vara svårt att nå 100 faktiska megabit i överföringshastighet såvida ni inte är i samma rum som basstationen och håller till en stuga på landet, långt ifrån grannars störande nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi ska få 100mbit i februari och har 2 datoren med n-standard och sen har mamma och pappa varsin jobb-PC, hur ska vi göra då? jag och pappa vill ju ha n-standard till iMac+macbook men vad händer med PCarna då? kan APE skicka ut både g och n-standard? eller kan man ha kvar den gamla routern och låta den skicka g? eller kommer signalerna störa ut varandra då?

Du kan ha 802.11n bakåtkomptibelt med g. Dock så får du ju då samsas med alla andra på 2.4 GHz och inte ha relativt ledigt uppe på 5 GHz. Den långsammaste uppkopplade enheten kommer iaf att begränsa hastigheten. Så när dom gamla PCna är påsatta så kommer dom att dra ner hastigheten, inte annars.

Alternativt så låter du som sagt den gamla routern vara kvar som den är, dom kommer inte störa varandra.

 

 

 

Har nu testat lite olika inställningar, men får tyvärr inte högre troughport mot nätet än 60 mbit/s, så det är dom interna kretsarna som sätter begränsingen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
vi ska få 100mbit i februari och har 2 datoren med n-standard och sen har mamma och pappa varsin jobb-PC, hur ska vi göra då? jag och pappa vill ju ha n-standard till iMac+macbook men vad händer med PCarna då? kan APE skicka ut både g och n-standard? eller kan man ha kvar den gamla routern och låta den skicka g? eller kommer signalerna störa ut varandra då?

 

Du kan ställa in att det ska vara 11n och g på 2,4 GHz-bandet så att alla kan ansluta. Det brukar blir något snabbare att köra enbart "en bokstav" men det är väldigt individuellt från situation till situation vad resultaten faktiskt blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlösa hastigheter är nominella och även med 11n på 5 GHz-bandet kan det vara svårt att nå 100 faktiska megabit i överföringshastighet såvida ni inte är i samma rum som basstationen och håller till en stuga på landet, långt ifrån grannars störande nätverk.

Well, min peak ligger iaf nu på 91 Mbit/s, och då bor jag ändå rätt centralt i göteborg...

Fast iofs så sitter jag knappa två meter från basstationen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ut 40mbit från min Extreme trådlöst. Då går det 100mbit in i den från väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

E precis ny här i forumet.

 

Tänkte också köra 100 Mbit/s med airport. Vad är time capsule? Är det bara en Airport extreme med lagringsmöjlighet? Och vad f*n gör det om man tappar 30 Mbit/s med det trådlösa, man har ju lite att ta av. Och så försvinner ju sladdarna :)

 

(Det här forumet är störtbra, min nya hangout)

 

/Jopppe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

E precis ny här i forumet.

 

Tänkte också köra 100 Mbit/s med airport. Vad är time capsule? Är det bara en Airport extreme med lagringsmöjlighet? Och vad f*n gör det om man tappar 30 Mbit/s med det trådlösa, man har ju lite att ta av. Och så försvinner ju sladdarna :)

 

(Det här forumet är störtbra, min nya hangout)

 

/Jopppe

Japp, precis så.

 

Jag lider faktiskt lite av det, maxar wlanet på vårat interna nät i bostadsbolaget väldigt lätt :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...