Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konvertering RGB - CMYK


Boff

Rekommendera Poster

Jag har gjort en frilagt bild i Photoshop (CS) med vit bakgrund (255, 255, 255) i RGB-läge men när jag konverterar till CMYK så ligger det 1% Cyan, 1 % magenta och 1 % gul i den vita färgen. Är det någon som vet vad det kan bero på och om det kommer att synas i tryck. Det spelar ingen roll om jag byter CMYK-profil. På plotterutskrift från tryckeriet syns en tydlig ton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyr mycket har du isvart? 97%

 

Varför inte skapa bakgrunden direkt i CMYK - lägge? Jag tippar på att du kommer att få en grå- ton i tryck. Även om man arbetar direkt i CMYK kan inte skärmen visa något annat än i RGB Alltså enbart en del utav färg spektrum.

 

Berätta mer... om dokumentet där du tänker använda bakgrunden

 

mvh

 

 

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Några funderingar kring problemet:

 

Det finns ju ganska många parametrar som kan spela in: En profil för RGB och en för CMYK (för att inte nämna vilken RGB och CMYK-profil som används) samt bildskärmsprofil. Sen har du svartpunktskompensation och Apple eller Adobe färgmatchningsmetoder för CMM, absolut eller relativ eller perceptuell konverteringsmetod för färgmatchning… Vilken eller vilka av dessa som spökar är ju inte lätt att säga, men jag blir ju inte direkt förvånad över att vitt inte blir vitt. Samtidigt är ju inte 1% av respektive kanal särskilt mycket!? Finns det någon vit kant utanför bilden på plotterutskriften att jämföra med? Ibland kan ju hela utskriften inklusive basen hålla en svag ton. Är det en synlig skillnad mellan vitt och vitt är jag rädd för att det lär synas även i tryck. Varför inte låta reprot sköta CMYK-konverteringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag gör en helt ny bild i Photoshop och väljer vitt som bakgrung visar färgvärdena 255 255 255 i RGB och 1% för CMY i CMYK-läge. Tryckeriet har aldrig stött på problemet tidigare (men det kan ju vara nåt nytt i Photoshiop CS). De kör ut direkt på plåt och kan inte se något på plåten ens med mikroskop. Så förmodligen kommer det inte att synas i trycket. Jag har i alla fall sagt OK.

Själv gissar jag att plottern inte kan skriva ut så låga värden som 1% och att den i så fall väljer att skriva ut deet minsta den kan ( kanske 5 %).

 

Konstigt med 1 % i CMYK läge i alla fall.

 

Här är en liten del av bilden:

http://www.hardestam.se/bilder/frilagd.jpg

 

Och mina inställningar i Photoshop med tryckeriets profil:

http://www.hardestam.se/bilder/dump.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmsett som sedan kopieras till tryckplåt eller Computer to Plate uppför sig olika. Det senare klara mycket lägre punkter

 

Filmsett ca 3% CtP 1%. Plus att passningen blir så mycket bättre med CtP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sparar i jpeg kan det ibland bli 1 % av vardera C, M, Y och K där det egentligen borde vara 0. Det ligger i själva komprimeringen. Sparar du i tiff uppstår inte det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop förinställning tror jag, endast Adobe själva vet varför.

Botemedlet har jag, varje fall.

 

Öppna valfri bild. Tryck äpple-L (Nivåer).

Välj Alternativ.

Tryck på färgrutan vid Högdagrar.

Korrigera CMYK-värdena.

Tryck OK.

Klicka i Spara som standard.

Tryck OK.

 

Det där borde upplösa patrullen, förhoppningsvis.

 

Edit: Det är inget nytt iom CS dock. Stötte på detta för länge sen en gång, vet inte om det var version 2.5 eller 4.0 dock)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kör ut direkt på plåt och kan inte se något på plåten ens med mikroskop. Så förmodligen kommer det inte att synas i trycket. Jag har i alla fall sagt OK.

Berätta hur slutresultatet blev!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Trycksaken är färdig och det syns ingenting av tonen som var så tydlig i plottern. 1% av CMY blev m a o vitt.

Nu efter trycket har jag gjort inställningarna Linus tipsade om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...