Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nu tillverkas TPM-chipet.....

Axelman

Recommended Posts

Enligt uppgift finns det 1.000.000 PC-datorer (observera att jag inte skriver Windows, eftersom det är fråga om HÅRDVARAN!) med detta Storebrorsaktiga chip. Det kräver ett elektroniskt fingeravtryck för att godkännas i datorn... meninte bara det... det öppnar för total kontroll av datoranvändarna för dem som önskar kontrollera.....

KOLLA HÄR!

BURR!!!!!!

:blink::blink::blink::blink::blink::ph34r::ph34r::ph34r:

Det har väl funnits "nåt liknande" sen P3 processorerna kom där varje processor har ett unikt id nummer hurvida det används låter jag vara osagt.

Usch vad hemskt!

Men vad händer om en gäst ska komma in i datorn?

Ska alla komisars fingeravtryck finnas med i datorns register????

Enligt uppgift finns det 1.000.000 PC-datorer (observera att jag inte skriver Windows, eftersom det är fråga om HÅRDVARAN!) med detta Storebrorsaktiga chip. Det kräver ett elektroniskt fingeravtryck för att godkännas i datorn... meninte bara det... det öppnar för total kontroll av datoranvändarna för dem som önskar kontrollera.....

Jo, men man behöver inte använda det chippet så vitt jag har förstått ... bara om man vill dra nytta de säkerhetsfunktioner det ger ...

Anders Lundberg

Jag tror du tog "fingeravtryck" lite väl bokstavligt :) Med fingeravtryck menas ett slags checksum för program som får köras. Varje program har en unik kod, om denna kod inte finns i chipets register får programmet helt enkelt inte köras. Vilket effektivt sätter stopp för virus (som dom ser ut idag)

Vad jag inte förstår är hur det skall förhindra säkerhetsbrister i operativsystemet för att köra egen kod. Om det är OS:et som "kör koden" så kan den väl inte stoppas av ett sånt här chip? Och windows lär ju inte helt plötsligt bli av med alla buggar bara för hårdvaran förses med såna här chip?

Eller har jag missuppfattat något?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...