Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Moms på Shareware ?


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Gäst iMatte

Jag tänkte alldeles nyss köpa ett sharewareprogram via Kagi. Jag har inte använt Kagi på ett tag och upptäckte att det har hänt en hel del där. Bland annat så lägger de på 25 % moms när jag skulle betala...

Är det verkligen så att jag behöver betala moms när jag registrerar ett shareware? Hur fungerar det när man betalar direkt till upphovsmannen ? Typ, Here are 25 dollars för the licens, please send 5 of them to the swedish tax authority... eller ? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt. I praktiken måste det väl vara omöjligt att avgöra var köpet sker?

Det är ju ingen produkt du får skickad till dig, egentligen...

Vad säger myndigheterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Jag gick in igen och kollade på Kagi. Om man anger att man kommer från Sverige lägger de på svensk moms. Anger man att man kommer från USA lägger de på VAT. Anger man att man kommer från Swaziland lägger de inte på någon skatt.

Man klarar sig alltså lätt undan moms. Men om man nu är "hederlig" och ite vill fuska, hur vet man att shareware-upphovsmannen verkligen skickar den inbetalda momsen till svenska staten ? Knappast troligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan hitta lite om moms vid elektronisk handel hos Skatteverket (gamla rsv) här.

 

Men det verkar vara frivilligt om det säljande företaget i utlandet vill ta ut svensk moms eller inte - när jag snabbkollade.

Samt om det sker inom EG eller inte.

Oklara regler som vanligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är Kagi som tar hand om momsen och skickar vidare "rätt" summa till utvecklaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pursuant to the Digital VAT Directive, as of 1st July 2003, European customers will be charged VAT (Tax) on all downloadable digital products and services, including software at 17.5%.

 

Allt enligt Jasc.com (makarna bakom Paint Shop Pro bl.a.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker detta med moms på inköp från amerikanska siter, rimmar illa.

Moms ska betalas i sverige till svenska företag, inte utlänska som lägger pengarna i egen ficka :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...