Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

7300 OS 9.2 hittar inte hårddisk vid omstart.


heikki_c

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag har en 7300 med ett sonnet G3-kort där jag har intallerat 9.2.2 med hjälp av OS9helper. Den bär sig lite konstigt åt. När den har varit igång ett tag så kan den helt plötsligt stanna upp mitt i ett moment och så börjar hjulet snurra. Sedan händer inget. Den har inte frusit helt för jag kan fortfarande röra musen men den har som sagt stannat upp mitt i processen. Jag blir alltså tvungen att starta om. Då hittar inte datorn systemmappen. Omstart igen. Samma sak. In med system-cd. Fortfarande hittas ingen systemmapp. Jag stänger av datorn och startar den igen. Då går den igång utan några problem och funkar utmärkt tills samma sak händer igen efter ett tag. Jag har testat följande:

• Disk warrior och Norton

• Flyttat om minneskorten

• Kollat så att fläkten verkligen går (misstänkte överhettning)

Ingen förändring.

Börjar misstänka hårdvarufel.

Nån som varit med om nåt liknande som kan tipsa mig?

MVH

Heikki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag tycker mig känna igen problemet! Frö ett par månader sedan började min PowerBook G3 Wall Street bete sig ungefär som du beskrivit. Det blev allt oftare "hängningar", hårddisken hittades inte vid försök till omstart, det kunde vara problem även att hitta startskive-CD´n etc. När maskinen sedan fick vila sig gick det ofta helt normalt med starten, och sedan kunden det gå en obestämd tid igen...

Jag prövade allt, men inget hjälpte. Jag fick då rådet att snarast göra backup på allt och skaffa ny hårddisk, vilket jag gjorde. NU FUNGERAR ALLT SOM DET SKA GUDSKELOV!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag tycker mig känna igen problemet!  Frö ett par månader sedan började min PowerBook G3  Wall Street bete sig ungefär som du beskrivit. Det blev allt oftare "hängningar", hårddisken hittades inte vid försök till omstart, det kunde vara problem även att hitta startskive-CD´n etc. När maskinen sedan fick vila sig gick det ofta helt normalt med starten, och sedan kunden det gå en obestämd tid igen...

Jag prövade allt, men inget hjälpte. Jag fick då rådet att snarast göra backup på allt och skaffa ny hårddisk, vilket jag gjorde. NU FUNGERAR ALLT SOM DET SKA GUDSKELOV!

Ja jag misstänkte att det kunde vara hårddisken. Det blir väl att byta då.

Heikki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men bara för att utesluta G3 kortet så testa att plocka ut den och se ifall det fortfarande händer. Vore ju synd om du investerade i en ny hårddisk och det inte var det som var felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men bara för att utesluta G3 kortet så testa att plocka ut den och se ifall det fortfarande händer. Vore ju synd om du investerade i en ny hårddisk och det inte var det som var felet.

Jag har fyra identiska datorer med likadana G3-kort så jag kan ju byta mellan två så får vi se.

Kom på att om det är hårddisken som är kass så borde ju datorn ha hittat start-CDn när jag testade med den men det gjorde den inte så det kanske är nåt annat än hårddisken ändå....

Heikki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glapp i någon sladd?

Jag har varit inne och kollat så att alla sladdar sitter på plats ordentligt så jag tror inte att det kan vara felet.

Heikki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa också att byta RAM med en annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

En vild chansning från min sida - hur blir det om du stänger av alla Firewire-tillägg?

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vild chansning från min sida - hur blir det om du stänger av alla Firewire-tillägg?

 

//Thomas

De är redan avstängda.

Heikki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa också att byta RAM med en annan dator.

Jag har kört "RAMometer" och det visar inga fel på minneskretsarna. Hur pass tillförlitligt är det programmet? Nån som vet?

Heikki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa också att byta RAM med en annan dator.

Jag har kört "RAMometer" och det visar inga fel på minneskretsarna. Hur pass tillförlitligt är det programmet? Nån som vet?

Heikki

Skadar väl inte att testa att byta dom ändå.

 

Du kan ju föresten testa att dra ut alla sladdar utom mus, tangenbord och skärm och se ifall det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jajusste, hoppas att du har tagit bort alla externa tillbehör förutom mun + tgb. Sätt inte musen i tgb bordet utan på en separat USB port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7300 kör inte med USB utan med ADB så det går inte at koppla på separat ingång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7300 kör inte med USB utan med ADB så det går inte at koppla på separat ingång.

ehum, host. hehe :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Idag har jag kört den hela dagen och den har fungerat. Jag stängde av energispararen så att den aldrig går ner i vila. Jag antar att den fick sina flippar för att den gick ner i vila och sedan inte klarade av att vakna. Jag har inte behövt göra någon omstart idag så jag vet inte om det problemet finns kvar. Har lite mer tid i morgon. Ska testa då.

Heikki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Sista inlägget för den som är intresserad. Det var tydligen energispararen som ställde til allt. Nu fungerar den felfritt igen verkar det som. Inga kraschar och den har inga problem med att hitta hårddisken vid omstart. Kort sagt, stabil som attan igen. Jag har elever på högstadiet som sitter och gör musik på den hela dagarna och jag kan lova att de inte behandlar den särskilt snällt men den har, som sagt, inte gnällt nånting de senaste dagarna. Tack för tips.

Heikki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...