Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MacWorlds stora jul-fototävling!

Landberg

Recommended Posts

haha oj då.. hade visst mitt huvud någon annan stans ikväll :propellerbaver:

Får väl ta en ny bild.. hur gammal får den vara? och hur visste du hur gammal den var? xD

det blir svårt att ta juliga bilder när det inte är nån snö ute juh! mer juligt än såhär lär det inte bli :stjarnsmall:

• Replies 380
  • Created
  • Last Reply
Får väl ta en ny bild.. hur gammal får den vara? och hur visste du hur gammal den var? xD

På samma sätt som man ser vilken kamera du använt... exif

post-10749-1229630315_thumb.png

post-10749-1229630320_thumb.png

Haha! kul att ni vill vara med! men håll er till reglerna!;) fota mera ludde!

Tar väl och slänger in en bild jag också :)

Nikon D700 50/1.8

Med tanke på kameran så antar jag väl att jag får hoppa in i Semi-Pro klassen.

God Jul!

post-13721-1229645404.jpg

Nikon D700 50/1.8

God Jul!

Snygg bild :ThumbsUp:

Tur att du valde Semi-Pro klassen ^_^

Nikon D700 50/1.8

God Jul!

Härligt!

Då var tävlingen igång!

Får väl försöka mig på nåt. Gillar tävlingen, svårt hitta på nåt listigt motiv osv.

Ok, nu bryter jag lite regler. Men det är för att lätta upp julstämningen :jultomte: !!!

Jag "fotograferade" min bild inför julen 2003 med hjälp av Photoshop och Form-Z.

God Jul!

//starground

post-341-1229678132.jpeg

REGLER:

Redigering är tillåten, men inte montage!(alltså inte klippa och klistra)

Tveksam. Är det tillåtet att redigera sin bild så handlar ju tävlingen om vem som är bäst på att redigera, inte vem som är bäst på att ta kort. :ermm:

Tveksam. Är det tillåtet att redigera sin bild så handlar ju tävlingen om vem som är bäst på att redigera, inte vem som är bäst på att ta kort. :ermm:

fast... eh. efterbehandling hör till själva fotograferandet och när det gäller digitala systemkameror är det mer eller mindre ett måste att efterbehandla bilderna.

fast... eh. efterbehandling hör till själva fotograferandet och när det gäller digitala systemkameror är det mer eller mindre ett måste att efterbehandla bilderna.

Varför är det ett "måste"?

Är inte hela idén med fotografering snett ute om man inte kan ta bra kort utan att efterredigering? :ermm:

Är inte hela idén med fotografering snett ute om man inte kan ta bra kort utan att efterredigering? :ermm:

Genom att tillåta redigering av färger och kurvor så har man i princip samma förutsättningar som man skulle haft i ett mörkerrum. Och, ne det finns ju som sagt två klasser, i amatör så spelar inte dina redigerings-skills så stor roll. Men i semi-pro så hör det till..

Folk får rätta mig om jag har fel men.

En digital systemkamera fotar i formatet RAW och dessa är helt obehandlade.

Till skillnad från en digital kompaktkamera som fotar i jpeg och redan när bilden blir jpeg så behandlas bilden lite. Vissa kameror kan man ju till exempel ställa in saker som färg, kontrast och skärpa osv.

Fotar du med din digitala systemkamera och väljer att fota i jpeg så blir de antagligen behandlade men i RAW är de som sagt helt obehandlade och då är det mer eller mindre ett måste att efterbehandla dessa.

Även när du fotar analogt sker det viss efterbehandling vid framkallning, varesig du skickar den för framkallning eller gör det själv i ett mörkrum.

Vitbalans är till exempel en sådan sak man ofta måste ändra i efterhand för att få bilden att se ut så som det såg ut i verkligheten.

Sant emelpee, och där sätter vi punkt på det, det ska inte bli en stor diskussion som tar vöer tråden!

Sant emelpee, och där sätter vi punkt på det, det ska inte bli en stor diskussion som tar vöer tråden!

Så man får inte i tävlingen diskutera reglerna och effekterna av dessa? :armskeptisk:

Jag joinar gärna denna tävling som Amatör!

får man posta flera stycken bilder eller är det en som gäller?

frieesh!

Jag joinar gärna denna tävling som Amatör!

får man posta flera stycken bilder eller är det en som gäller?

frieesh!

REGLER:

Bilden skall vara tagen för denna tävling.

Endast en bild får postas per person.

Ni skall skriva ner lite kort info om bilden som tex, var den är tagen och med vilken kamera/objektiv.

Skriv om ni deltar som nybörjare eller semi-pro.

Redigering är tillåten, men inte montage!(alltså inte klippa och klistra)

upplösning, längsta sidan skall vara runt 1000px, och 72 dpi (förstår ni inte vad detta betyder så posta bilden så får jag försöka förminska den om den är för stor.)

Den mest originella bilden väljer vi!

Kom ihåg, ha kul, att vara kreativ är det bästa som finns!

SLUTDATUM:

5 januari 2009 klockan 20.00.

Så man får inte i tävlingen diskutera reglerna och effekterna av dessa? :armskeptisk:

Snälla rickard? Jag är så väl medveten om att redigering påverkar hur man ser på en bild... Men om vi ska ha en semi-pro-klass så måste den skilja sig från amatörklassen. I amatörklassen får ni leka med redigering inom de gränser jag satt, men det betyder inte lika mycket där som i semi-pro. I semi-pro-klassen ska man visa vad man går för.

Klart man får diskutera reglerna, men i slutändan är det jag och arahael_swe som bestämmer reglerna. Jag vill inte att tråden ska bli ännu en tråd där folk tjafsar, här ska vi bara ha kul! Så är det nån regel som är så jobbig så ni stör er, då kanske ni inte ska vara med, jag har ändå skalat ner kraven såpas mycket så jag tycker att nästan alla aktiva medlemmar borde kunna ställa upp!

Haade!

Hoppas att alla bara funderar på vad dom ska ta för kort, för det är rätt fina priser tycker jag! Hoppas det smäller till med foton under veckan nu!

haade!

Hoppas att alla bara funderar på vad dom ska ta för kort, för det är rätt fina priser tycker jag! Hoppas det smäller till med foton under veckan nu!

haade!

Jag har hittat mitt motiv, om det bara blir bra väder innan 5e januari så kommer en bild från mig med:D

Jag har hittat mitt motiv, om det bara blir bra väder innan 5e januari så kommer en bild från mig med:D

Bara att hitta en back-up med;) Alltså, det måste inte vara traditionellt juliga bilder med snö, granar och glitter, kanske är den årliga fotbollsmatchen med grabbarna jul för dej. Eller en middag hemma hos farmor? Ta med kameran!

Som exempel, denna bilden är jul för mig, den tog jag igår och det är mina bästa vänner här som jag kommer fira julen med, förstår ni nu hur öppet ämnet är?

1229645879.jpg

Haade

Hejhej, tycker det är lite dålig fart på tävlingen hoppas det kommer igång lite bättre nu när ledigheten kommer igång!

Fota sillinläggningen eller klapparna undergranen, eller varför inte ett porträtt på mormor som tittar på kalle anka.

Det är som sagt riktigt fina priser den här gången och jag skulle gärna vilja vara med och tävla!

Sätt igång och tävla!

Som Landberg påpekade är ämnet brett, jag tycker t.e.x att detta kan vara jul, rött och mysigt. Lång slutartid + röd ljusdiod.

God Jul

Antar att den här diskas på klippa och klistra regleln kanske men man kan ju alltid försöka :) har faktsikt bara maskat lite :P

Bilden är iaf tagen i Undersåker. Den är tagen med en Sony a700 med ett 16-105 objektiv. Om den inte diskas så kanske den får klassas som Semi Proffs då..eller jag vet inte... God Jul och Gott Nytt år på er! :)

Kul med bilden. Min morfars föräldrar bodde inte långt ifrån brofästet.

De tre ovidkommande bilderna tar allt fokus från en rätt rolig bild. Ta bort dem och lägg in de igen. Som OffContest.

Jag har ofta med min kamera Nikon D50 när jag är ute med vår hund Ellie. När tävlingen kom upp som förslag var hade jag en ganska klar bild över mitt motiv. Jämtlänsk MidVinterMorgon. Stadigare frukost finns inte. B)

post-19142-1229729715.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...