Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MacWorlds stora jul-fototävling!

Landberg

Recommended Posts

Hej!

Det har vart lite tråkig stämning här på forumet det senaste så jag och arahael_swe har dragit igång denna tävling för oss alla!

Började som en liten idé, men jag har fiskat lite hos MacWorld och dom har skakat fram några riktigt bra priser!

Så nu är det dags för ännu en fototävling. Men denna gången så finns det finfina priser från MacWorld att vinna. Bland annat 3 st helårsprenumerationer av MacWorld och sköna prylar till din mac/iPod!

Jag (Landberg) och arahael_swe kommer att vara domare i denna tävling. Vi vill att ALLA ska vara med så därför har vi två klasser:

Nybörjare, där känslan och skaparglädjen är viktigare än kvalitet och dyra kameror.

Semi-Pro, där bilden ska hålla högre standard på både bildkvalitet och komposition.

Utöver dessa klasser så har vi även ett pris för den mest nyskapande och originella julbilden!

Prislista: Nybörjare (3 vinnare)

1 helårsprenumeration av MacWorld

Xtand http://www.xtand.net/index_iphone.php

Gum Pro http://www.just-mobileonline.com/products_...erseries_9.html

Prislista: Semi-pro (4 vinnare)

1 helårsprenumeration av MacWorld

Xtand Pro http://www.xtand.net/index_pro.php

Tucano Second Skin Microfiber Röd http://www.macline.se/product_list.jsp?pro...group_id=835038

AKG K313 Orange http://www.akg.com/personal/K_313,pcatid,7...,_psmand,1.html

Vinnaren i varje klass väljer pris först, sen tvåan osv.

Den mest originella bilden vinner en helårsprenumeration

TEMA:

God Jul och Gott Nytt år!

Ämnet är så brett så att nästan alla borde kunna ta en bild till detta!

Det måste inte vara snö eller granar, det kan vara gemenskap, naturen(med eller utan snö), jul är nått speciellt för oss alla. Så kom igen!

REGLER:

Bilden skall vara tagen för denna tävling.

Endast en bild får postas per person.

Ni skall skriva ner lite kort info om bilden som tex, var den är tagen och med vilken kamera/objektiv.

Skriv om ni deltar som nybörjare eller semi-pro.

Redigering är tillåten, men inte montage!(alltså inte klippa och klistra)

upplösning, längsta sidan skall vara runt 1000px, och 72 dpi (förstår ni inte vad detta betyder så posta bilden så får jag försöka förminska den om den är för stor.)

Den mest originella bilden väljer vi!

Kom ihåg, ha kul, att vara kreativ är det bästa som finns!

SLUTDATUM:

5 januari 2009 klockan 20.00.

Bilderna postas här i tråden och behöver inte vara jättestora.

• Replies 380
  • Created
  • Last Reply

Är det i något speciellt format ni vill ha bilderna? JPG, TIFF, 300 miljoner megapixlar eller 420x280?

Manipulerad eller inte? Kan jag använda en gammal bild, tagen luciamorgon?

Är det i något speciellt format ni vill ha bilderna? JPG, TIFF, 300 miljoner megapixlar eller 420x280?

Manipulerad eller inte? Kan jag använda en gammal bild, tagen luciamorgon?

Eftersom detta är en tävling som jag vill att alla ska vara med i så godkänner jag din luciabild, så posta den! Men längre bak än lucia går inte!

Haade

Eftersom detta är en tävling som jag vill att alla ska vara med i så godkänner jag din luciabild, så posta den! Men längre bak än lucia går inte!

Haade

Hur går det ihop med regeln "Bilden ska vara tagen för denna tävling".

Ok! då skippar vi allt tjafs, och följer regeln då! Så gorancarlsen, ut och fota nytt!;)

Tråkigt att de är så tyst, ingen som tycker att det är en bra idé? Vi har ansträngt oss ganska mycket för att fixa detta..

Jag är gärna med som nybörjare, måste bara hinna ut och fota lite :)

Tråkigt att de är så tyst, ingen som tycker att det är en bra idé? Vi har ansträngt oss ganska mycket för att fixa detta..

Roligt med ett litet fotoprojekt under julen! Julen kan ju vara ganska segdragen emellanåt.

Frågor:

1. Är det tillåtet att photoshoppa.

2. Vilken upplösning vill ni ha?

Detta verkar roligt! Så jag inställer mig som Semi Pro. Skulle dock vilja ha lite mer klargörande om vilka redigeringsval man får göra med tex kurvor och liknande i PS, text mm. Vilken storlek samt typ ska bilden ha?

Jägermeister

Jag är gärna med som nybörjare! =)

Dock kvar står ju en del frågor ang. redigering i PS och upplösning/format, etc.

Hej,

Detta kanske inte är sveriges juligaste motiv. Men skulle fixa en "tavla" till tjejen, detta blev resultatet. Vi får se om hon gillar den. Tog den i förrgår. Det borde väl fungera.

Bilden är tagen i min källare med en D70s, Nikkor 18-70 5.6 objektiv, stativ.

Boken är SAOL 13

Glad amatör

//G

post-17985-1229604985.jpg

Jag är gärna med som nybörjare, måste bara hinna ut och fota lite :)

Fram till 5 januari hinner du!;) måste ju inte vara ute heller!

Roligt med ett litet fotoprojekt under julen! Julen kan ju vara ganska segdragen emellanåt.

Frågor:

1. Är det tillåtet att photoshoppa.

2. Vilken upplösning vill ni ha?

Har skrivit till svaret på dina frågor i reglerna!

Jag är gärna med som nybörjare! =)

Dock kvar står ju en del frågor ang. redigering i PS och upplösning/format, etc.

Har lagt till svaren i reglerna

Hej,

Detta kanske inte är sveriges juligaste motiv. Men skulle fixa en "tavla" till tjejen, detta blev resultatet. Vi får se om hon gillar den. Tog den i förrgår. Det borde väl fungera.

Boken är SAOL 13

Glad amatör

//G

Om kärlek är jul för dej så är det klart att bilden platsar! Jag tolkar den lite som kärlek till fotografering med tanke på filtret!

Haade!

Detta verkar roligt! Så jag inställer mig som Semi Pro. Skulle dock vilja ha lite mer klargörande om vilka redigeringsval man får göra med tex kurvor och liknande i PS, text mm. Vilken storlek samt typ ska bilden ha?

Som jag också skrivit till ovan nu, all redigering är tillåten så länge ni inte klipper och klistrar, men färger och kurvor är helt ok!

Ok! då skippar vi allt tjafs, och följer regeln då! Så gorancarlsen, ut och fota nytt!;)

Jag tycker att det är ett kanonkul initiativ. Jag började spåna på bildidéer så fort jag läste om ert upplägg.

Antar att den här diskas på klippa och klistra regleln kanske men man kan ju alltid försöka :) har faktsikt bara maskat lite :P

Bilden är iaf tagen i Undersåker. Den är tagen med en Sony a700 med ett 16-105 objektiv. Om den inte diskas så kanske den får klassas som Semi Proffs då..eller jag vet inte... God Jul och Gott Nytt år på er! :)

post-19308-1229613877.jpg

Antar att den här diskas på klippa och klistra regleln kanske men man kan ju alltid försöka :) har faktsikt bara maskat lite :P

Bilden är iaf tagen i Undersåker. Den är tagen med en Sony a700 med ett 16-105 objektiv. God Jul och Gott Nytt år på er! :)

Japp, tyvärr, det är för mycket montage, ingen text får läggas till osv. Men du är inte diskad, bara bilden, så ut och fota igen!

haade!

Hej!

Bilden är tagen i mitt rum men en Nikon D40 och AF-S NIKKOR 18-135mm 1:3.5-5.6G ED.

Tycker verkligen bilden ger en härlig Julkänsla med en kombinerad glädje från musik.

Jag vill anmäla mig som amatör.

God Jul & Gott Nytt År!

/Jesper Sannefeldt

post-42165-1229615278.jpg

post-42165-1229614874.jpg

Hej,

Boken är SAOL 13

Glad amatör

//G

Kommer den bilden med i tävlingen så ställer inte jag upp iaf!

Den bilden bryter ju mot reglerna :)

Jarting på vilket sätt?

Naj, såg de med nu:P har missat att den var för gammal!

ja detta är en tunnelbanebänk på vintern, bilden är tagen med en kompaktkamera som jag inte kommer ihåg namnet på just nu eftersom det är en kompis kamera som jag lånade. minns i alla fall att den är av märket sony :borstatanderna:

jag brukar fota med min analoga systemkamera, men jag har ingen scanner så jag kan inte scanna in det :(

inte redigerad på nåt sätt:)

oh btw, jag är amatör! :propellerbaver:

post-34057-1229626073.jpg

ja detta är en tunnelbanebänk på vintern, bilden är tagen med en kompaktkamera som jag inte kommer ihåg namnet på just nu eftersom det är en kompis kamera som jag lånade. minns i alla fall att den är av märket sony :borstatanderna:

jag brukar fota med min analoga systemkamera, men jag har ingen scanner så jag kan inte scanna in det :(

inte redigerad på nåt sätt:)

oh btw, jag är amatör! :propellerbaver:

Läs reglerna igen ;)

Din bild är för gammal och inte tagen just för tävlingen :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...