Jump to content
Just nu i M3-nätverket

3 likadana mejl från 2 mejlkonton... Går det att åtgärda?

Nikk

Recommended Posts

Av säkerhetsskäl har jag två olika mejlkonton som vidarebefordrar mejlen sinsemellan. Det ena mejlkontot är eget domännamn och det andra är ett Gmail som fungerar mer som en backup.

Detta har gjort att jag har fått 2 mejl av samma mejl till ordinarie mejlkontot. Nu har jag lagt in Gmail även i Macens Mailklient och därmed så får jag in 3 mejl av samma mejl....

Någon som har några smarta tips på hur jag kan få ner antalet av duplicerade mejl..? Kanske jag ska ha en annan setup..??

ALLA tips är välkomna! :)

Skapa en regel i gmail som sätter alla inkommande som lästa och arkiverar dom kanske?

Skapa en regel i gmail som sätter alla inkommande som lästa och arkiverar dom kanske?

För det första funkar det? Och för det andra så vill jag att Gmail vidarebefordrar "unika Gmail mejl" (dvs inte mejl som precis innan har vidarebefordrats från min egen domän)... Jag använder alltså Gmail kontot när jag behöver tex registrera olika saker på nätet som är av en mer opersonlig karaktär och dessa vill jag få vidarebefordrade till min domänmejl.

Men det kanske är knäppt? Kanske är bättre att jag nu stänger av vidarebefordran från Gmail eftersom jag nu har det kontot inlagt i Mailklienten och bara vidarebefordrar från min domänmejl till Gmail... mmm...

Är kanske helt ute och reser på denna, men om du kör din mail via smtp-server så lagras väl all e-post på servern och inte lokalt på din dator som vid pop3. Eftersom de bör göra backup på ditt konto så har du alltså en skyddad kopia. Vet inte om du dock har en lokal kopia också, bör ju vara på det viset så man kan läsa e-posten off-line.

För det första funkar det? Och för det andra så vill jag att Gmail vidarebefordrar "unika Gmail mejl" (dvs inte mejl som precis innan har vidarebefordrats från min egen domän)... Jag använder alltså Gmail kontot när jag behöver tex registrera olika saker på nätet som är av en mer opersonlig karaktär och dessa vill jag få vidarebefordrade till min domänmejl.

Men det kanske är knäppt? Kanske är bättre att jag nu stänger av vidarebefordran från Gmail eftersom jag nu har det kontot inlagt i Mailklienten och bara vidarebefordrar från min domänmejl till Gmail... mmm...

Det är väl bara att kolla i gmails filterskapare...?

post-10749-1229629521.png

post-10749-1229629526.png

Och sen ändrar du alla villkor till precis som du vill ha det

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...