Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Illustrator CS4 ett par irriterande saker...

Nikk

Recommended Posts

När jag gick över till Mac så passade jag på att uppgradera till CS4 från Windowsbaserat CS2.

2 saker stör mig grymt mycket:

- När man för ett objekt över ett annat objekt så syns inte det undre objektets linjer och punkter vilket gör det väldigt svårt att träffa exakt (särskilt linjer då punkter kan ha autosnap funktion med ett visst antal pixel).

- När man ska flytta ett objekt är det svårt att flytta det helt rakt då Smart guides siktar in sig på alla möjliga punkter runtomkring.

Någon som vet hur man kan åtgärda ovannämnda?

flytta objekt i raka vinklar håller du ner shift för att göra. nu kör jag inte cs4 men det har alltid funkat så i alla adobes program.

flytta objekt i raka vinklar håller du ner shift för att göra. nu kör jag inte cs4 men det har alltid funkat så i alla adobes program.

Jo det funkar så även i CS4an men jag tyckte det var så bra i CS2an att man inte behövde hålla nere shift utan att Smart guides gjorde att det var väldigt enkelt att flytta rakt eller diagonalt.

Ingen som vet?

Någon som känner till ett bra forum för Creative Suit...?

Du kan stänga av dom genom att gå in i preferences för smart guides och kryssa ur "Alignment Guides". Då fungerar det sen som tidigare versioner :].. Håller med dig om att dom kan vara lite jobbiga ibland >.<

post-11059-1229648201.png

Hoppas att det va det du ville så jag inte missuppfattade dig! :]

Du kan stänga av dom genom att gå in i preferences för smart guides och kryssa ur "Alignment Guides". Då fungerar det sen som tidigare versioner :].. Håller med dig om att dom kan vara lite jobbiga ibland >.<

Hoppas att det va det du ville så jag inte missuppfattade dig! :]

Tror att du missuppfattade mig...

Kryssar jag ur Alignment Guides så försvinner ju Smart guides helt... jag vill fortfarande ha Smart guides men på ett smartare sätt (som i tidigare versioner).

Dvs, tex när man tar tag i ett ritat objekt med svarta pilen och för den över ett annat ritat objekt så känner inte Smart guides av det undre objektets linjer (aktiverar ej heller linjerna)... den bara tar fasta på en massa j-a punkter runt omkring och skickar en massa gröna streck hit o dit som man inte har någon som helst nytta av om man råkar ha fler ankarpunkter än 10 på ett ark (och det är ju inte ovanligt att man har...............)...

Grymt irriterande, tror jag måste kolla med Adobe!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...