Jump to content
Just nu i M3-nätverket

700,000 svenskar fildelade i våras

snowreeler

Recommended Posts

Ska vi ta ännu en tråd om detta? Tjötigt, eller hur?

Ännu en tråd? När har vi diskuterat SCB:s statistiska metoder, samt validitet och reabilitet i deras undersökningar? För att ha en uppfattning om hur siffran 700 000 stämmer måste man ju ha ganska ingående kunskaper i ämnet statistik. Kan inte minnas att antalet fildelare ens varit föremål för en enda diskussion här... :huh:

är någon förvånad? ärligt? i så fall är jag förvånad över att det var så "få"...

Statistik är ju inte hållbara siffror, de duger bara till att skapa diskussion, men bör inte betraktas som fakta!

700.000 är ju dessutom ingen imponerande siffra. Hade det varit tre miljoner så hade motparterna haft belägg för alla dessa nya lagar och spenderade pengar, men 700.000?

Nej, nu blev jag besviken! Siffran är ju tillräckligt låg för att man lätt ska kunna säga "Nästan inga Svenskar fildelar!" utan att sätta sin trovärdighet på spel. Cirkus 7 - 8% alltså, det är långt färre än de 80% som jag hörde Anti Piratbryån klämma ur sig för ett par år sedan!

Vad säger ni, är 700.000 fildelare belägg för de nya lagarna? Eller borde man lagt den tiden på att förhindra riktiga brott?

När man ser det så, är 700,000 inte mycket. Det är heller inget belägg för att pressa på med lagförslag som de gör.

Och du har rätt, iMatte, vi har inte diskuterat fildelningen från SCBs horisont tidigare.

700 000 som inte följer en lag gör det väl väldigt vettigt att se över hur man kan få dessa att följa den?

Även om jag tror 700 000 är mycket mindre än den faktiska siffran, även om undersökningen bara handlar om ~3 månader på ett år.

700 000 som inte följer en lag gör det väl väldigt vettigt att se över hur man kan få dessa att följa den?

Ja, visst, om det hade varit allvarliga brott! Misshandel, våldtäkt eller utpressning, då hade jag förstått det. Men vi talar om någonting som bör jämföras med snatteri. Att kalla det "brott mot upphovsrättslagen" hade jag gått med på om musiken, filmerna och spelen visades offentligt, men nu kopieras de bara för eget bruk, då vill jag hellre kalla det för snatteri, eller E-snatteri! :P

Men som sagt, siffran lär inte vara korrekt, det är antagligen minst det dubbla.

Ja, visst, om det hade varit allvarliga brott! Misshandel, våldtäkt eller utpressning, då hade jag förstått det. Men vi talar om någonting som bör jämföras med snatteri. Att kalla det "brott mot upphovsrättslagen" hade jag gått med på om musiken, filmerna och spelen visades offentligt, men nu kopieras de bara för eget bruk, då vill jag hellre kalla det för snatteri, eller E-snatteri! :P

Men som sagt, siffran lär inte vara korrekt, det är antagligen minst det dubbla.

jaha, så det är bara allvarliga brott som man ska se till att förhindra och då indirekt är det även helt okej att begå dessa mindre allvarliga brott?

jaha, så det är bara allvarliga brott som man ska se till att förhindra och då indirekt är det även helt okej att begå dessa mindre allvarliga brott?

Nej, verkligen inte, vad fick du den idén ifrån? Jag ser bara hellre att man lägger ner all denna tid och pengar på att förhindra brott som faktiskt skadar folk?

Nu har jag tittat lite närmare på hur undersökningen är upplagd och genomförd. Jag har svårt att se att siffrorna som presenteras inte skulle vara relativt pålitliga. Naturligtvis finns det flera osäkerhetsfaktorer runt formuleringar och psykologi och som vanligt är svarsbortfallet så pass stort att tendenser i det mycket väl skulle kunna påverka slutresultatet. Här är några punkter jag funderar runt:

1) Det är bara personer i åldern 16-74 som tillfrågats. Naturligtvis finns det massor med fildelare i åldern 10-16 år. Antalet torde alltså vara betydligt högre om man hade frågat alla mellan 10-74 år.

2) Undersökningen har gjorts via telefon. Nästan 40 % av de tillfrågade har avböjt att svara. Man skulle kunna spekulera i att andelen "skurkaktiga fildelare" är större bland dem som inte vill svara eftersom det naturligtvis är större sannolikhet att de inte vill prata om saken. Detta skulle isåfall betyda att 700 000 är en allt för låg siffra.

3) I många sammanhang där man frågar folk om "känsliga saker" vill folk ge en mer positiv bild av sig själva än den verkliga bilden. Detta betyder kanske att många som i verkligheten fildelar inte har svarat sanningsenligt. Motsatsen är mindre trolig (utom bland åldringar med ungdoms-/ball-komplex...)

4) Frågan som ställdes var "Har du använt fildelningsprogram för att utbyta filmer, musik eller videofiler?". Det är alltså den frågan folk har svarat på, inte "Har du laddat ned upphovsrättsskyddat material som du saknar rättighet till?". Detta är viktigt att ha i minnet. Vi pratar alltså inte om 700 000 pirater, utan om 700 000 personer som har använt en fildelningsprogram.

Hela undersökningen om svenska folkets it-vanor 2008 finns här

Villkoren för undersökningen finns här

Allt går att bevisa med statistik.

Så vad förespråkar du att vi använder för verktyg för samhällsplaneringen i stället? Rådfrågar såna "som vet", kollar med nåt orakel...eller ska vi bara låta politikerna gå på känsla?

Förresten, om allt går att bevisa med statistik, kan du bevisa att:

1) Du alltid har fel

2) Gud finns och har herpes

3) Medeltemperaturen i Norrland har ökat med 39° det sista året.

Om inte torde ditt påstående härmed vara vederlagt.

Nej, verkligen inte, vad fick du den idén ifrån? Jag ser bara hellre att man lägger ner all denna tid och pengar på att förhindra brott som faktiskt skadar folk?

"700 000 som inte följer en lag gör det väl väldigt vettigt att se över hur man kan få dessa att följa den?"

"Ja, visst, om det hade varit allvarliga brott!"

Någonstans där fick jag det ifrån.

Betvivlar den där siffran, den är alldeles för jämn. Om det stått 701 203 så hade det låtit troligare.

Du har rätt i att det är en ganska grov avrundning. Den korrekta siffran är 685 107 svenskar (varav 512 470 män och 172 637 kvinnor). I din åldersgrupp finns enligt statistiken bara 28 283 som använt fildelningsprogram, varav 22 216 är män. Du tillhör alltså en exklusiv skara... :)

edit: korrigerade siffrorna lite

Du har rätt i att det är en ganska grov avrundning och faktiskt felaktig enligt alla vedertagna normer för avrundning. Den korrekta siffran är 635 890 svenskar (varav 487 860 män och 148 030 kvinnor). I din åldersgrupp finns enligt statistiken bara 28 283 som använt fildelningsprogram, varav 22 216 är män. Du tillhör alltså en exklusiv skara... :)

Nog är jag exklusiv alltid!

Men statistiken säger inte heller hur många av alla dessa som ifs har använt programmet men aldrig fått det att fungera.

Sen saknas gruppen äldre än 74 år, min mor är 87, och det fildelas på hennes Mac!

Nog är jag exklusiv alltid!

Men statistiken säger inte heller hur många av alla dessa som ifs har använt programmet men aldrig fått det att fungera.

Sen saknas gruppen äldre än 74 år, min mor är 87, och det fildelas på hennes Mac!

Påståendet var heller inte att 700 000 svenskar har fildelat framgångsrikt, bara att de har fildelat. Och angående din mors dator så gällde inte frågan ägare utan användare. Om du fildelar på hennes dator så är det du som gör det och inte hon. Och igen - frågan var inte om man fildelade, utan om man laddade ned diverse filer med ett fildelningsprogram. För övrigt anges tydligt att det gäller svenskar i åldrarna 16-74 år.

Blev det jobbigt nu, när det gick några steg djupare än kvällstidningsrubriker? ;)

Påståendet var heller inte att 700 000 svenskar har fildelat framgångsrikt, bara att de har fildelat. Och angående din mors dator så gällde inte frågan ägare utan användare. Om du fildelar på hennes dator så är det du som gör det och inte hon. Och igen - frågan var inte om man fildelade, utan om man laddade ned diverse filer med ett fildelningsprogram. För övrigt anges tydligt att det gäller svenskar i åldrarna 16-74 år.

Blev det jobbigt nu, när det gick några steg djupare än kvällstidningsrubriker? ;)

Jo, jag fattade nog, men jag funderade över varför man inte tog med alla åldrar. Beroende på vilket syfte man har hade man ju också kunna ta med enbart åldersgruppen 74+, och då kunnat marginalisera fildelning till ett ickeproblem. Alternativt bara åldersgruppen 13-19 år, och då kunnat konstatera att det inte är marginellt.

När det gäller morsans fildelande kommer jag ju efter FRA- och IPREDanhängarnas gemensamma ansträngningar att fånga denna 87-åring helt lägga skulden på henne. Jag bor ju inte ens där, bevisningen kommer otvetydigt visa att hon är både internetkontoägare samt att hon varit inloggad i sitt kontonamn.

Jo, jag fattade nog, men jag funderade över varför man inte tog med alla åldrar. Beroende på vilket syfte man har hade man ju också kunna ta med enbart åldersgruppen 74+, och då kunnat marginalisera fildelning till ett ickeproblem. Alternativt bara åldersgruppen 13-19 år, och då kunnat konstatera att det inte är marginellt.

När det gäller morsans fildelande kommer jag ju efter FRA- och IPREDanhängarnas gemensamma ansträngningar att fånga denna 87-åring helt lägga skulden på henne. Jag bor ju inte ens där, bevisningen kommer otvetydigt visa att hon är både internetkontoägare samt att hon varit inloggad i sitt kontonamn.

Jag tror att du missuppfattar det hela. Siffrorna kommer inte från en studie om fildelning, utan från en årlig undersökning om eu-innevånarnas data-/it-/internet-användande. Hela baletten dirigeras av EU:s statistikbyrå Eurostat, som har gjort definitioner och skrivit frågorna. Allt sammanställs och exekveras av varje lands respektive officiella statistikorgan, i Sverige SCB. SCB publicerar en årlig rapport (typ "Svenskarnas användande av datorer och internet 2008"). All nationell statistik sammanställs sedan av Eurostat för jämförelse mellan länderna. Fildelningen är endast en fråga av flera hundra frågor och redovisas i en tabell av hundratals tabeller. Jag gissar frankt att ingen är intresserad av 87-åringarnas datorvanor. Man är mer fokuserad på hur datorerna används i skola och arbetsliv, hur många som använder internetbank och hur många som handlar grejor över nätet, typ. Att man slutar vid 74 års ålder kan ha med nån genomsnittlig medellivslängd i EU att göra, kanske.

Om man sedan är skeptisk till statistiska metoder generellt, eller till metoderna som användes till just denna studie, så är man fri att vara det, men som vanligt är det mer konstruktivt att då referera till något mer matnyttigt än "öhh, det tror jag inte..." (som vissa gjort i denna tråd och många kverulanter har för vana att göra när vetenskapliga resultat inte passar deras syn på saken - ingen direkt pik riktad mot dig här, även om du kan ha såna tendenser rätt ofta...)

Jag tror att du missuppfattar det hela. Siffrorna kommer inte ...

...

Om man sedan är skeptisk till statistiska metoder generellt, eller till metoderna som användes till just denna studie, så är man fri att vara det, men som vanligt är det mer konstruktivt att då referera till något mer matnyttigt än "öhh, det tror jag inte..." (som vissa gjort i denna tråd och många kverulanter har för vana att göra när vetenskapliga resultat inte passar deras syn på saken - ingen direkt pik riktad mot dig här, även om du kan ha såna tendenser rätt ofta...)

Iofs inleder du ditt inlägg med "Jag tror" ...

Men jag jag tror ju att skivindustrin står för allt ont här i världen och att SCB och andra europiska organ endast är fasader till skivindustrin. Det är nåt lurt bakom allt och det tror jag inte ... du kan motsäga med siffror från olika "vederhäftiga" källor, allt är bara fejk och anpassat till skivindustrins ansatser att rasera demokratin och ta över makten, internera flera ungdomgenerationer som inte inordnat sig i leden, tvinga på folket simpelt skapad musik för massorna, en musik som så småningom kommer att få oss att marchera i takt. Min mor kommer att interneras på ett ruffigt ställe norr om Polcirkeln, och matas med hurtigt dragspel hela dagarna!

Vilka bevis har du som tyder på något annat?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...