Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ny MBP dör helt mitt under filmtittande

Bigsmooth

Recommended Posts

Kollade på HD-film via min MBP igår.. mitt under visningen låser sig datorn helt. Datorn går upp i högvarv sen stänger den av sig helt själv utan att jag tryckt på någon knapp...

Vad beror detta på? Någon om varit med om något liknande?

Kan inte vara alls bra för datorstackaren...

Börjar bli trött på allt trassel som har att göra med svartskärm som inte vill vakna samt krångel med inkopplingen till platt-tv:n

Ett annat problem jag upptäckte var att ljudet försvann någon halv sekund en gång i halvtimmen när jag kollade på en serie. Vad kan detta bero på?? Har datorn inkopplad till en Denon Reciever av årets modell.

Jag skulle gissa på överhettning. Jag har en likadan fast 2.53 Ghz, min blir väldigt varm runt 85-96 grader vid hd-uppspelnig så jag brukar faktiskt titta på HD 720p och 1080p med det "lilla" grafikkortet aktiverat. Då ligger cpu:n runt 60-70 grader hela tiden, vilket är ganska svalt för en MBP vid HD uppspelning. Jag har min kopplad till en 47" full-hd LCD. När jag känner mig riktigt snäll brukar jag använda SMC fancontroll och ställa fläktarna på 3000 rpm. Jag använder plex som mediaspelare.

Något som är grymt viktigt är att du ställer datorn på 24hz ist för 50/60hz som det är när du inte kollar på film. Iom att du ställer den på 24hz slipper datorn jobba för fullt OCH filmen visas korrekt (flyter problemfritt) då 99% av alla filmer uppdateras med 24-25 bilder per sekund.

Glöm inte att ställa in den på 50/60hz när du kollar på mindre TV-produktioner eller vissa divx-filmer då dessa ligger på 50 bilder per sekund.

Hoppas denna pedagogiska ;) förklaring hjälpte..

Tackar så mycket för tipsen. Kom på att jag tidigare kört med "lilla" grafikkortet och då har det aldrig hänt. Igår när datorn krascha körde jag med "stora"..

Spelar det någon roll om man kör med plex eller VLC? jag kör alltid med sistnämnda

Tackar så mycket för tipsen. Kom på att jag tidigare kört med "lilla" grafikkortet och då har det aldrig hänt. Igår när datorn krascha körde jag med "stora"..

Spelar det någon roll om man kör med plex eller VLC? jag kör alltid med sistnämnda

Jag antar att du spelar upp mkv-filer. Personligen tycker jag att du alltid skall undvika VLC när det kommer till HD. VLC är utmärkt som alternativ när ingen anna spelare fungerar. Det är en allätare men den har väldigt dåliga codecs som gör att det inte fungerar bra på hd-material, kanske flyter fint på en liten skärm men om du spelar upp det på din platt-tv eller projja spelar det nästan ingen roll hur kraftfull dator du har. Plex fungerar väldigt bra men det finns fler bra spelare.

Som jag sa förut, väldigt viktigt att du ställer in 1920x1080 24. Inte 1920x1080 50/60 när det gäller film.

Min Panasonic PX80 har Upplösning 1024x768 (XGA), så jag tror inte det funkar med 1920x1080. Står dock i tv-specen "Stödda bildformat 480p, 576p, 720p, 1080i, 1080p"

Får testa Plex. Har den de flesta codecs, ellle rmåste man uppdatera den hela tiden?

Min Panasonic PX80 har Upplösning 1024x768 (XGA), så jag tror inte det funkar med 1920x1080. Står dock i tv-specen "Stödda bildformat 480p, 576p, 720p, 1080i, 1080p"

Får testa Plex. Har den de flesta codecs, ellle rmåste man uppdatera den hela tiden?

Jag har inte stött på något format som den inte klarar. Den kan tom spela upp ej uppackade rar-filer. Jag har inte uppdaterat min någon gång. Den kan tom spela upp ej uppackade rar-filer.

Bra att ta en titt på denna om du är sugen på plex. http://www.mactv.se/page/2/

"Ett annat problem jag upptäckte var att ljudet försvann någon halv sekund en gång i halvtimmen när jag kollade på en serie. Vad kan detta bero på?? Har datorn inkopplad till en Denon Reciever av årets modell."

Någon som vet vad detta kan bero på? vlc? att airporten är igång? Hände idag igen nr jag kolla på film. Tappad ljudet en halv sekund 3-4 gånger under filmen

Anders Lundberg

Kanske vlc, kanske överhettning.

Skaffa CoolBook och undervolta datorn – innan jag skaffade det kom min MBP (17", 2,33GHz) snabbt upp i 85-90 grader även när processorn inte gick för fulla muggar. Nu håller den sig under 80 en bra stund även vid 100% cpu på båda kärnorna.

Ett annat tips kan vara att köra smcFanControl och ställa fläktarna på max en stund innan du börjar titta. Det har tydligen hjälpt en del som haft problem med att nya MBP kraschar i spel. Förmodligen varvar inte fläktarna upp snabbt nog när belastningen på grafikkortet går i taket.

• 3 weeks later...

Varför kan jag bara ändra mellan 50 och 60hz i Displays Preferences? Vill kunna byta till 24 när jag kollar på HD-film..Eller ändrar man detta någon annanstans? Tv:n ska klara 24hz

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...