Jump to content
Just nu i M3-nätverket

inaktiv minne

gant

Recommended Posts

Jag har alltid aktivitetshanteraren igång. Ibland så visar den att jag har mycket av minne som är "inaktivt" (blåfärgad i cirkeldiagrammet). Men för det mesta visar cirkeldiagrammet mycket grönt vilket betyder att jag har mycket ram-minne kvar till min använding. Min fråga är: vad betyder inaktiv minne?

Bra-att-ha-minne kan man säga. Det innehåller cachad data av olika slag, som kan användas senare men som inte är kritiskt utan kan slängas ut.

Tack för svaren.

• 1 month later...

Hur frigör man dessa inaktiva minnen? Dessa inaktiva minnen ökar snabbt hos mig. De upptar ca 900MB just nu. Vad kan ha orsakakt dessa inaktiva?

Hur frigör man dessa inaktiva minnen? Dessa inaktiva minnen ökar snabbt hos mig. De upptar ca 900MB just nu. Vad kan ha orsakakt dessa inaktiva?

Inaktivt minne uppstår när du har haft ett program igång som du sen har avslutat. Anledningen är att om du vill åt det igen senare så går det mycket fortare. Men du behöver inte vara orolig för att det finns där, när någon ny process vill ha minne tas det därifrån helt enkelt... Kom ihåg: outnyttjat minne = onödigt minne

i Aktivitetshanteraren är det ca 34Mb ledig minne men ca 900Mb inaktiva minnen. Så det är inget jag behöver oroa mig för? Så om minnen behövs så tas det ifrån de inaktiva?

i Aktivitetshanteraren är det ca 34Mb ledig minne men ca 900Mb inaktiva minnen. Så det är inget jag behöver oroa mig för? Så om minnen behövs så tas det ifrån de inaktiva?

Det enda du behöver oroa dig för är om "sidor ut" växer hela tiden. Några sidor då och då gör inget.

Tack för alla svaren.

Sidor ut är ca 1.8MB hos mig. Ingen fara eller?

Tack för alla svaren.

Sidor ut är ca 1.8MB hos mig. Ingen fara eller?

Det verkar inte så. Men det är inte talet i sig, utan hur fort det växer. 1,8MB är inte mycket, så det kan inte ha växt fort.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...