Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Temp på Macbook Pro

maanson

Recommended Posts

Hej,

Vet att detta ventileras en hel del i forumet, men jag hittar inget svar på just min fråga. Har sedan dryt en månad en Macbook Pro (förra modellen) och är helnöjd. En sak som jag noterat dock är att när den blir varm så verkar inte fläktarna gå igång högre än ca 2000 varv. Idag satt jag med Aperture och läste in en hel del bilder. Självklart blir datorn varm, CPU visade ca 70-80 grader. Trots detta ligger fläktarna på 2000. ska det vara såhär?

En fråga till. Har testat SmcFanControl, funkar bra och det sänkte tempen jag nämner ovan, men ska det verkligen behövas ett extra program för att datorn ska hålla en hälsosam temp?

Dessutom, hur är det nr man stängt ner SmcFanControl, tar datorn över kotrollen över fläktarna då igen eller håller den den hastighet som jag hade när jag stängde ner Smc?

Tacksam för svar.

Mvh Niclas i Örebro

Här var det tyst...

Hej,

Sitter själv med en MacBook Pro från 2006 och den kör inte heller igång fläktarna nämnvärt. När jag spelade på datorn skaffade jag smcFanControl för att förhindra att den överhettades (vilket hände utan programmet) men nu när jag har en speldator har jag inget behov av smcFanControl.

Utan programmet återgår datorn till sin höga temperatur och fryser samt släcker skärmen ibland. Verkar som att jag undgår detta genom att fortsätta köra smc. Och nej, vi ska verkligen inte behöva ett tredjepartsprogram som hanterar fläktarna. Något är fel.

Ja, tydligen. Hade min dator inne hos Apple just på grund av att min dator blev för varm (CPU 92 grader uppmätt vid belastning 90%) och jag fick svaret att det inte var ett hårdvarufel som låg bakom. Det var till och med någon som vågade slänga ur sig " Men komponenterna tar inte någon skada förrän vid 105 grader". Visserligen lyckades de ändå sänka temperaturen med cirka 10 grader men det är bara att acceptera att det inte är en laptop utan snarare en medtagbar dator.

70-80 är ingen fara, så det är upp till dig om du vill installera program för att sänka tempen.

• 2 weeks later...

Jag vet att datorn blir varm, det är mindre kul men nåt man får acceptera med denna generation, vad som irriterar mig som fan är att datorn lägger av, dör, skärmen släcks och jag måste tvångsavsluta. Inte låter det som normalt beteende.

Nu är temp över 60°C och fläktarna ligger fortfarande och surrar på 1002rpm. Inte kommer de gå upp i varv om 5 grader heller. N-å-g-o-t är fel.

Och ja, jag har nollställt SMC/PMU flera gånger. Hjälper inte ett dugg. Helt värdelöst. Jag har aldrig tappat datorn och är mycket noggrann med vad som installeras.

smc är ett mycket bra program. Är det första programmet som jag installerar efter en formation. I ditt fall bör du testa att installera om programmet. Rensa bort allt som har med smc att göra.

• 2 weeks later...

Här hittar du fler personer med samma problem.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...05&tstart=0

Jag kör ett program som heter FanControl inte smcFanControl. I det programmet kan man ställa in hastigheten för fläktarna beroende på temp. Tycker dock det är idiotiskt att jag ska behöva ha ett extra program för en sådan sak.

När jag har kört en SMC reset så fungerar fläktarna som de ska, men så fort man har loggat ut, satt datorn i väntläge, startat skärm-släckaren etc så slutar de att fungera. Då ligger de bara och brummar på 2000 rpm och varvar inte upp förens temp når 85-90 grader. Ett problem är i Bootcamp (Vista Home Premium 32), som jag använder för spel. Där finns det ingen möjlighet att påverkan fläktarna genom ett extra program.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...