Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Dubbletter i iTunes?

Jisuo

Recommended Posts

Sökte lite och hittade inte riktigt... iaf så hade jag kopierat över flera mappar med musik från min PC till macbooken. Igår fick jag för mig att importera allt till itunes, men jag visste inte att den kopierade alla låtar till sin egen mapp. Väl inne i itunes så är alla låtar dubletter. Blir ingen skillnad om jag väljer "visa dubletter".

Funderar på att ta bort den "vanliga mappen" med musiken och behålla itunes, kommer dubletterna försvinna då?

Funderar på att ta bort den "vanliga mappen" med musiken och behålla itunes, kommer dubletterna försvinna då?

Nej, men det finns visst en funktion som tar bort låtreferenser till filer som inte längre finns. Jag har inte i huvudet var man hittar den...

normalt blir det pannkaka, elände och ofog om man försöker radera itunes bibloteket i finder. min i ditt fall kanske det är lättats att radera dubletter via finder. i vilket fall så kommer låtar som inte längre finns att ändå visas i itunes som döda spår. när du försöker spela upp dem så dyker det upp ett utropsätcken innan låten och en poppupp ruta frågar om du vill söka rätt på originalspåret. det är här skripet som telly inte hade i huvuet men ändå mindes kommer in

som tur är har jag både namnet och länken till skriptet:

Super Remove Dead Tracks

http://dougscripts.com/itunes/scripts/ss.p...removedeadsuper

edit: hittade ett annat skript "dupin" som kan hantera och ta bort dubletter i itunes efter olika kriterier.

verkar bra men har inte prövat. om du eller någon prövar så kan ni väll rapportera om hur det fungerar

http://dougscripts.com/itunes/itinfo/dupin.php

Jag drog upp ärmarna idag, tryckte på visa dubletter och började manuellt ta bort. Det var ca 2500 låtar som hade dubletter, dvs skulle jag ta bort kanske ca 1000 låtar (alla var inte "riktiga" dubletter). Så nu är det gjort iaf, tog en kvart kanske.

Jag gissar att anledningen till dina dubletter är att du förutom mp3-filer även har importerat filer som heter .m3u.

Jaha, så den skapar kopior av alla låtar i en playlist fil? Var ju knepigt...

iTunes kan inte hantera m3u-filer. den skapar dubletter av filer som finns i m3u-filerna.

Nästa gång du ska importera till itunes ska du se till att ta bort m3u-filerna först.

Enklast är väl egentligen att radera alla låtar i iTunes-fönstret (markera alla - cmd-a - tryck på backspace), svara nej på frågan om de skall placeras i papperskorgen och sedan dra in mappen iTunes Music till iTunes-fönstret så att de läggs till på nytt, med korrekta referenser.

nja då försvinnder ju om man har lagt till betygsstjärnor och i vissa fall om man lagt till egna albumbilder eller senast spelad och spellistor som man gjort får döda spår.

just album bilderna har jag för mig att det kan sparas på två sätt aningen inbakade i musikfilen eller som exten bild som lägger sig vid sidan av beroende på om man drar en bild till ett album eller till en låt.

jag änvände inte heller stjärnor först men har börjat använda de nu och upptäkt att det är grymt praktiskt.

när jag lyssnar på en låt jag tycker är alldeles extra bra markerar jag alla utom en och superduper bra då får den full pott. och så skapar jag en smart spellista som innehåller fullt med stärnor och en bra med många stjärnor. lättare att synka med ipodden och lättare att städa till bra musik :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...