Jump to content
Just nu i M3-nätverket

InDesign, Illustrator, Quark? HJÄLP!

Monie

Recommended Posts

Hjälp!

Vad sak jag använda för program?

Jag ritar, designar, skor.

Och som den konstnär jag är ritar, skissar jag för hand.

Vad ska jag ha för program?

När jag nu är tvunget att göra det med datorn?

Hjälp mig.

/monie :cry:

Hej

Illustrator är ju ett illustrationsprogram, medans InDesign och Quark är layoutprogram. Så Illustrator borde vara ditt val, väldigt roligt att arbeta med och väldigt kompetent program.

Lycka till!

/ christian

Hej och välkommen till forumet! :)

Adobe Illustrator är väl ett uppenbart val. Läs mer här. Och här. Inte Quark eller InDesign. Du kan också testa om dina behov täcks av OpenOffice, som har teckningsfunktion inbyggd. Läs mer här. Programmet är dessutom gratis. :P

Corel Painter x är ett annat alternativ för dig som ritar, men kostar mindre än Illustrator och det finns bra erbjudanden där det ingår Wacom Intuos ritbord

Carlisle_united

Jag skulle absolut rekomendera Illustrator... Ett underbart program skulle inte klara mig en dag utandet.

Har du en bra scanner kan du först tecka för hand och sen vektoriserar du bilderna genom Live trace i illustrator så blir bilderna som om du gjort dom på datorn.

Efter lite övning är det ett fantastiskt redskap som jag inte vet hur man klarat sig utan.

Köp en ritbräda också för att utnyttja Illustrator till max.

Om du är ny på det här med illustrationsprogram så bör det nämnas att illustrator och painter är två olika sätt att teckna.

Illustrator arbetar med s.k. vektorer och kräver en rätt hög tillvänjning men är oerhört kraftfullt när man väl lärt sig det. Används ofta för att skapa ritningsliknande teckningar, illustrationer och annan linjeteckning (men klarar mycket mer).

Om du är van att snabbskissa på papper med t ex mjuk blyerts, kol, penslar eller liknande så är nog Painter (samt även program som Photoshop eller Photoshop Elements) mer ditt val där du jobbar med olika typer av "penslar" och kan koppla på en s.k. ritbräda (Wacom) där du har en digital penna att rita med på ett liknande sätt som penna på papper.

Läs gärna på lite mer om vektorgrafik och Illustrator samt Painter för att skapa dig en bild av vad du vill satsa på.

Om man håller på med lite olika saker, kan tänka mig att man vill ta foton och lattja med i bilderna och använda strukturer och annat och har man en skofirma måste man väl hantera bilder förr el senare så ett photoshop elements då kanske vore bra och det kan du ju rita i oxå, inte så himla många penslar och vattenfärg å pastellkritor eller så att välja men när man har ritat kan man ju lägga på filter för å få vattenfärgeffekt t ex. Med photoshop passar en ritbräda oxå så det liknar din vanliga skissning. Dock är jag lite frågande om det är så gjutet till illustrator för bezierkurvor går bra att rita oxå med musen... Painter annars är ju ett riktigt ritprogram med alla målartekniker i. Kräver lite inlärning dock, förr alla fall. Men painter och en ritbräda i paket är ju en bra start, tillika ritbräda och photoshop elements finns väl i paket oxå. Å illustrator är ju bra på annat sätt så det här blev väl ingen hjälp men du får välja efter hur du vill ha dina teckningar.

Jaha, vi skrev visst samtidigt Garvin, jaja låter mitt stå fast det är lite upprepning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...