Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Startvolymen?

TRLfineart

Recommended Posts

Humm...

Hej! Känner mig lite förvirrad. Har två saker jag vill bolla med er. (Kör: 10.5.5)

1) När man väljer startvolym så ska väl den visas högst upp på skrivbordet. Så var det i varje fall i Tiger. Men nu spelar det ingen roll vilken hårddisk jag väljer så ligger dom som vanligt. Startvolymen kan ligga som tvåa eller trea uppifrån. Märkligt tycker jag. Hur ska man då veta vilken man startat från. Drar jag ut den på mitten av skrivbordet och startar om så ligger den kvar DÄR som en mapp skulle göra. ?????

Har kastat "com.apple.finder.plist". Men det hjälpte inte????

2) Söker jag på filen "com.apple.finder.plist" så finns den inte??? - Får leta upp den manuellt och kasta.

Gick in i "Systeminställningar" - "Spotlight" - "Integritet" - Valde min startvolym för att förhindra indexering. - Startade om Macen. - Avmarkerade startvolymen under "Integritet". - Startade om igen. - Nu börjar Macen att göra ett nytt index till spotlight men likväl finns inte "com.apple.finder.plist" när den är klar man får söka manuellt efter den. ??????

Märkliga problem tycker jag! - Startvolymen har ju alltid visats högst upp på en Mac. Åtminstånde sedan 1989!!!

Hoppas att det är en iställningssak. - Någon som vet???

Mvh: Thord. :)

Kolla i Finder >Innehåll> Visa Visningsalternativ

Att det står på Ordna Automatiskt

post-113-1229427301_thumb.jpg

Javisst gjorde den det. "Ordna automatiskt" är markerad.

Startvolymen ska väl vara högst upp?

Mvh. Thord

Den ska vara överst, svar Ja

Fast jag tror inte det är Finder.plist, utan en annan av våra kära .plistfiler, dock osäker på vilken.

När jag funderar lite till så kan det vara en korrupt .DS_storefil som behöver slängas, eller alla om man så vill.

Onyx och några andra program hjälper dig att ta bort dem.

Eller ta hjälp av Terminalen

post-113-1229430094.jpg

Ibland ligger något annat på skrivbordet "för nära", så disksymbolen hamnar längre ner. Och det här med "för nära" har Finder en helt annan uppfattning om än jag. JAG tycker är gott om plats för symbolen...

Hej alla glada!

Nu har jag testat alla förslag. Men det fungerade inte - tyvärr.

Jag gjorde också ett nytt konto och loggade in där. Sedan flyttade jag omkring mina tre volymer ut på skrivbordet. Startade om och loggade in på det nya kontot igen. Men dom låg kvar där jag lade dom som om dom var vanliga mappar.

Det jag förväntade var att de skulle radas upp i högra hörnet med startvolymen högst upp. - Men nej! ?????

Mvh: Thord:)

En Arkiv/install är kanske en möjlighet, jag vet inte, men det går rätt snabbt att göra, och du får ett nytt System, brukar lösa en del problem

Ja, jag tänkte på det.

Då måste jag väl köra från install-dvd och sedan "Combo" Uppgardera?

Jag drog ner 10.5.6 idag till min iMac.

Det är inte ofta man gör en Arkiv/Install. Men visst var det så? (Om man inte har en dvd-klon på en volym förstås)

Tack för all hjälp hitintills! Jag återkommer med rapport!

Mvh: Thord:)

Hej alla glada!

Fast jag tror inte det är Finder.plist, utan en annan av våra kära .plistfiler, dock osäker på vilken.

Till citatet ovan: Pocahontas du skriver ”Finder.plist” men hos mig heter den ”finder.plist" - Mysko??? (Jag har: 10.5.6)

Jag såg hos mig ett tag att finder var med stort F men efter ett tag var den med litet f. (???)

Jag gjorde en Arkiv/Installation men det blev ändå en massa småfel och datorn gick olidligt långsamt. Körde "Cocktail" och rensade i princip alla caches, även kernel caches (se bilderna)

post-1040-1229696703.png

post-1040-1229696712.png

Nu blev det fart på grejorna och hårdisken slutade knattra. (???) Men OK det fungerar!

En viktig fråga: Kan inte spotlight indexera ”preferensmappen”? Det kan inte hitta ”finder.plist” eller "Finder.plist”. Även om jag gjort nya index så fungerar det inte längre som under Tiger. Där kunde man söka på dom och kasta ut dom direkt vid misstänkt fel. - GÅR INTE DET I LEOPARD? - Är min fråga. Vill ni testa?

Mvh: Thord :)

Ledsen att jag stavade fel, (det är viktigt ibland) så här ser plistfilen i Leopard ut som vi talar om

post-113-1229699107_thumb.jpg

Inga problem! :)

Det konstiga är ju att jag har sett stavningen: com.apple.Finder.plist

Den ändrade sig sedan. Humm...

Är det fel att inte ”spotlight” indexerar filer i mappen ”Preferences”?

EN ANNAN SAK

Jag trodde jag fick kontroll på 10.5.6 med ”Cocktail” som jag nämner ovan. Men inte!

Nu kraschar ”Mail” så gått som alltid när jag försöker använda den för att hämta e-brev.

Jag får kämpa vidare! - Kanhända att Norton Anti Virus 11 åstadkommer detta.

Jag köpte den på inrådan av Apple (En kommentar i MacWorld om att skaffa ett virusprogram för att skydda PC-kompisar)

???:)

Det kan jag inte svara på vad Norton ställer till med, har jag inte haft sedan Mac OS 9 tiden...

Det här med indexeringen i Spotlight...

post-113-1229727246.jpg

och kraschar Mail efter 10.5.6 uppdateringen så....

post-113-1229727418.jpg

Du är ju en stjärna! Man tackar SÅ MYCKET!!!

Dessa problem är ju precis vad jag upplever.

Ska testa ALLT! - Det är kul med en Mac som funkar!

Tyvärr!

Spotlight vägrar att hitta "com.apple.finder.plist" i varje fall??? Jag använde då sökfunktionen (förstoringsglaset) i övre högra hörnet. Men om jag söker direkt i mappen ”Preferences” DÅ HITTAR SPOTLIGHT filen? - Suck! - - -

Mvh: Thord!

Ibland blir man rätt trött på varför vissa saker inte vill fungera, säkert är det något "för" enkelt att komma på,. brukar vara så.

Men är det obetydliga fel som man kan bortse ifrån, datorn fungerar ändå, så får man släppa det.

Ändå gnager det i en, varför kan jag inte lösa detta :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...