Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köpa MacBook 2.0 ghz eller 2.4 ghz?

Dajv

Recommended Posts

Ni som har bättre koll på Macbook än vad jag har som är ny på detta område :P

Jag undrar vilket som egentligen mest prisvärt. Macbook Alu 2.0 ghz för 10795 :- eller Macbook 2.4 ghz för 13495 :- (studentrabatt). Jag bryr mej inte om att tangentbordet lyser t.ex. på 2.4 ghz.

Hur stor skillnad på prestandan är det mellan 2.0 ghz - 2.4 ghz? Känns som att när 2.0 ghz blir "omodert" så kommer inte 2.4 ghz göra någon skillnad heller direkt. Är det mer prisvärt att lägga till 4 gb och större hårddisk på 2.0 ghz så det ändå hamnar under 13495?

Vad är eran erfarenhet som är Macare :P som håller koll på deras produkter bättre än mig!

Tack på förhand!

Ni som har bättre koll på Macbook än vad jag har som är ny på detta område :P

Jag undrar vilket som egentligen mest prisvärt. Macbook Alu 2.0 ghz för 10795 :- eller Macbook 2.4 ghz för 13495 :- (studentrabatt). Jag bryr mej inte om att tangentbordet lyser t.ex. på 2.4 ghz.

Hur stor skillnad på prestandan är det mellan 2.0 ghz - 2.4 ghz? Känns som att när 2.0 ghz blir "omodert" så kommer inte 2.4 ghz göra någon skillnad heller direkt. Är det mer prisvärt att lägga till 4 gb och större hårddisk på 2.0 ghz så det ändå hamnar under 13495?

Vad är eran erfarenhet som är Macare :P som håller koll på deras produkter bättre än mig!

Tack på förhand!

Lite grovt tillyxat så betvivlar jag att du kommer att märka skillnaden på 0.4 GHz.

Det är ingen märkbar skillnad på 2Ghz och 2.4Ghz. Skillnaden är väl typ 20%. Absolut inte värt pengarna tycker jag.

Du ser skillnad i benchmark program men annars tror jag knappast du kommer märka ngn skillnad. Krävs iaf 100% snabbare för man ska märka ngt ordentlig skillnad.

Lägg inte pengarna på minne heller. Det är billigare att köpa separat och installera själv. 4GB kostar 700 spänn att köpa själv. Hårddisk kan man också byta själv eller använda en extern disk.

Lägg inte pengarna på minne heller. Det är billigare att köpa separat och installera själv. 4GB kostar 700 spänn att köpa själv.

Dags att vakna upp ur vinterdvalan och kolla aktuella spec och priser, va?

Lägg speciellt märke till "spec"

Tycker det är dumt att rekommendera någon att köpa ett minne som inte passar i hans dator...

Ok så snubben som köpt minnet ljuger då menar du? Han har ju monterat det i sin alu 2.0Ghz macbook iaf.

Ok så snubben som köpt minnet ljuger då menar du? Han har ju monterat det i sin alu 2.0Ghz macbook iaf.

Nu måste jag ha missat nåt, vem har köpt det?

Nu måste jag ha missat nåt, vem har köpt det?

Ojdå. Imac stod det visst. Ok fel av mig då.

Då är det lite dyrare men 1100 är fortfarande bra mycket billigare än Apples priser.

patrikakerman

Man kan också betänka enkelheten och bekvämligheten att det installeras direkt i fabrik. Det är också värt nåt. Jag skulle köpa 2.0 ghz dunka i mer minne och större disk

I speltester så hade 2.4 MacBook 1 FPS (!) mer än MB 2.0. Det kommer vara det mest krävande jag kommer syssla med. Videoredigering är inget för mig.

Valet blev enkelt för mig. MB 2.0, med 4GB minne och större hårddisk.

I speltester så hade 2.4 MacBook 1 FPS (!) mer än MB 2.0. Det kommer vara det mest krävande jag kommer syssla med. Videoredigering är inget för mig.

Valet blev enkelt för mig. MB 2.0, med 4GB minne och större hårddisk.

App app app. 1fps kan vara helt avgörande i Cod 4 :rolleyes:

• 1 month later...
Bra köp, jag hoppas du köpte minnen separat då du tjänar några kronor ;)

Är rätt ny på hårdvarufronten.

Hur vet man vilka ram-minnen som passar till macbook alu?

Ska själv köpa en inom kort.

Sen har vi en sak som diskuterats hej vilt på andra delar av forumet. Det upplysta tangentbordet som endast finns på 2.4 modellen. Inte någonting som skulle övertyga mig, men kanske någon annan.

Om man redan från början räknar med att byta hd och bygga ut med mer minne tycker jag att 2.4 modellen är värd att satsa på istället. Processorn kan du aldrig byta själv, medan minne förmodligen är ganska enkelt uppgraderat. Upplyst tangentbord blir en trevlig bonus.

my 5 cent

Hade jag köpt 2,0-varianten hade jag ångrat mig varje gång jag sett en 2,4-variant.

Upplyst tangentbord (som är underskattat) och snabbare CPU KÄNNS bättre på något sätt :)

Nu är jag ångestfri.

Jag måste motvilligt erkänna att jag är lite avundsjuk på bakgrundsbelysningen. Det är dock det enda, klarar mig bra med 2.0 GHz. För mig är det inte värt 3K extra för den dyrare varianten. 2GB internt räcker fint för mig också, och lagring har jag på andra ställen.

Kan tillägga att jag dock inte utsätter burken för några större påfrestningar.

Jag sitter just nu och skriver på en 2.4 med upplyst tangentbord och det hade varit betydligt otrevligare att skriva detta utan belysningen! Jag tycker det är helt galet att skriva vad som är värt vilka pengar eftersom det är högst personligt. Mitt tips är att om du skall skriva mkt på datorn och dessutom kanske kommer skriva på dygnets alla möjliga timmar så är det vettigt med belyst tangentbord.

• 2 months later...

Jag har ju köpt 2.0 precis och kan säga att det upplysta tgb hade varit fint att ha men är kanske inte värt 3000. Jag kör med en usb lampa dom nätterna jag använder datorn. Funkar bra det med. Annars kan man ju även tända skrivbordslampan :)

Jag har sån ångest vad jag ska välja 2.0 eller 2.4? :(

Det krävande jag nog kommer att köra på den är Call of duty 4 och sims 3 på den.

Annars blir de bara att kyssna på musik/surfa och hålla på lite med bilder/videos.

jag hade valt 2.0ghz, för stor prisskillnad för att motivera den bättre processorn... vad gäller upplyst tangentbord så är det väl ändå skärmen man ska titta på om man vill se vad det är man skriver?

vad gäller upplyst tangentbord så är det väl ändå skärmen man ska titta på om man vill se vad det är man skriver?

Fantastiskt insiktsfullt! Om bara fler människor visste, vi kan slopa bakgrundsbelysning i våra mobiltelefoner också!

Nej förlåt om att jag är dryg, valigtvis kollar jag nästan aldrig på tangentbordet även när jag skriver i dagsljus, men att hitta t.ex F1, F2, F3 eller siffrorna osv skulle vara grymt mycket bättre med bakgrundsbelyst tangentbord

Vad gäller RAM minnena så är det hyffsat enkelt att uppgradera på egen hand, bara kolla upp lite grann på YouTube så gör man rätt. Förutom att du köper minnena billigare så kan du sälja de äldre också förhoppningsvis. Då dessa även är den dyrare typen DDR3 så får man nog en liten peng för de...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...