Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Jordskalv i Sydvästra Sverige, 4,7 på skalan

Pocahontas

Recommended Posts

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=464745

Inte så vanligt, men jag minns att vi hade ett mindre skalv här i Halland 1974, hade precis fått min grund klar på huset, så det måste varit under sommaren, och mitt på dagen, och kände marken gungade kraftigt, och min första tanke var att min grund skulle ta skada.. :D

Jag har upplevt ett enda skalv i mitt liv. Det kändes som om en tung lastbil körde förbi ute på gatan. Faktum är att det var det jag trodde det var, men eftersom det höll på i mer än bara ett par sekunder, insåg jag att det var ett jordskalv. Det var på 3.8, har jag för mig. Det i Skåne i morse var ungefär 10 gånger större i kraft och 30 gånger större i energi - det är nämligen ungefär skillnaden mellan skalv för ett steg på Richter-skalan.

Inte så vanligt, men jag minns att vi hade ett mindre skalv här i Halland 1974.

Är rätt säker på att det var ett skalv i slutet av 90-talet. För det skakade och jag blev svinrädd, fick se dagen efter fick vi reda på att det var ett skalv.

Nattens/dagens skalv kändes litegrann. Skaka till lite, ibland kanske det är "tur" att man lider av insomni så man får uppleva händelser som denna :borstatanderna:

Inte jag heller, sov nog tungt, för jag hade en orolig natt igen, kanske är det jordskalvet som är orsaken till det, spänningarna i marken..vi utsätts för krafter vi inte har mätinstrument till. Inte första gången jag har den känslan.

Tidigare skalv i Sverige

Snarare hade du väl en orolig natt för att din svärmor är sjuk.

Vi har hela tiden skalv i Sverige, men det är oftast mikroskalv som ingen känner, men de är å andra sidan väldigt vanliga och så många att det mycket sällan kan byggas upp nån större spänning i vår berggrund. Det finns en stor aktiv förkastning i Skåne, så förmodligen var det i den som skalvet hade sitt ursprung.

Bättre massa småskalv hela tiden än berggrund som bygger upp stora spänningar och släpper i jätteskalv!

Jo jag vet att det ofta är småskalv, som jag skrev, så har själv känt det, åtminstone då 74, och det var säkert inte stort, för finns ju inte omnämnt bland de över 3 på skalan...

Mmm, men det är ju ändå rätt stort. Jag menar såna som knappt registreras av instrumenten.

Kraften som ger spänningarna i vår skorpa kommer för övrigt från spridningstrycket från den mittatlantiska ryggen i norra Atlanten. Kraften kommer från nordväst och går mot sydöst, grovt räknat.

-Hörde just en rapport om skalvet från Lysekil.

Efterskalven kan vara värre än huvudskalvet, det har tydligen mer med hur djupt ner epicentrum är än kraften i skalvet

mer på Radio väst www.sr.se/vast

Jag vaknade i alla fall av detta och grabben oxå (vi bor i Åkarp, ca 4 mil från epicentrum). Min första tanke var att ett godståg hade spårat ur, men vi kom snabbt fram till att det kändes precis som ett jordskalv. Jag har bara känt av skalv en gång tidigare och det var i LA 1991.

Jag antar att jag får ta ett varv runt huset i eftermiddag och kolla fogarna.

-Hörde just en rapport om skalvet från Lysekil.

Efterskalven kan vara värre än huvudskalvet, det har tydligen mer med hur djupt ner epicentrum är än kraften i skalvet

mer på Radio väst www.sr.se/vast

På radion i Skåne har de sagt att efterskalven troligen inte kommer att kännas av.

På radion i Skåne har de sagt att efterskalven troligen inte kommer att kännas av.

Ställ fram en Martini på bordet så får du se om den blir "stird or disturbd" :D

tack vare det fick jag ännu mindre sömn :angry:

ps: skulle vara kul att testa seismografprogrammet till iPhone, men så missa man den chansen… får vänta 100 år till :(

jag tyckte det var ganska coolt att vakna av att man skakar av ett jordskalv :P

Hästarna kände av skalvet innan

Det är märkligt, ungefär som elefanterna andra djur gjorde innan tsunamin, och jag tror att vi har den egenskapen också, vissa av oss mer, andra känner inget. Det är något vi inte hör, eller mäta oss till, men som finns där ändå.

Hästarna kände av skalvet innan

Det är märkligt, ungefär som elefanterna andra djur gjorde innan tsunamin, och jag tror att vi har den egenskapen också, vissa av oss mer, andra känner inget. Det är något vi inte hör, eller mäta oss till, men som finns där ändå.

Då har jag nog lite häst i mig ;)

Var orolig hela natten. Kändes konstigt i magen på något sätt men jag var ändå inte skitnödig.

Då har jag nog lite häst i mig ;)

Var orolig hela natten. Kändes konstigt i magen på något sätt men jag var ändå inte skitnödig.

-Kusligt! :D

Jag har också upplevt ett jordskalv där jag bor, c:a 1 km från dess centrum,

det var en styrka av omkring 4 vill jag minnas.

Eftersom jag bor i närheten av Västerås, så var min första tanke av det väldigt kraftiga dånet

och skakningarna, att något hänt inne i Västerås på ASEA:s atom, eller att Västerås

bombats med en atombomb.

Min fru som var ensam hemma trodde att värmepanna exploderat.

Lars Daniel Dahlbom

Mina första tanke när jag vaknade var; Ge fan i att skaka sängen!

Sen märkte jag ju att det faktiskt inte var någon som skakade sängen. Då blev min andra tanke; Jäklar vilken stor bomb som sprängdes.

Men när jag sen upptäckte att skakandet inte avtog förrens 10-15 sekunder senare fattade jag att det var en jordbävning.

4,7 på rictherskalan...inget märkvärdigt för omvärlden men den största jordbävning som Sverige har fått erfara på över 100år.

Lars Daniel Dahlbom

Det gjorde min fästmö också. Hon sov igenom hela grejen. Hon är så söt.

Och jag som fått för mig att jordskalv inte kan uppkomma i 'europa', eftersom det ligger så långt ifrån där två plattor möts..! Där gick det i kras...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...