Jump to content
Just nu i M3-nätverket

De döda ska värma de levande

Pocahontas

Recommended Posts

Lars Daniel Dahlbom

Undrar hur många det är som tycker att detta är moraliskt och etisk korrekt?

Jag vette fasen om jag skulle vilja att min mamma eller pappa skulle kremeras för att det skulle kunna bidra med lite energi.

Nä, det känns lite som att de döda blir utnyttjade. Fast det är klart, vi har ju organdonation efter döden så varför inte?

Fan, svår grej att ställa sig till...för min egen del.

För egen del ser jag inga moraliska eller etiska hinder, men om det kan vara en ekonomiskt försvarbar investering undrar jag verkligen.

Jag har anmält mig till organdonation, coh för egen del ser jag inga etiska problem med hur man hanterar min kropp efter döden, då är jag ju död.

Min mor och jag har t.ex. bestämt att vi, även om inte samtidigt, skall skickas direkt från sjukhuset, efter att ha demonterat eventuella reservdelar, för kremering.

Om det är nån anförvant som är intresserad, för eventuellt sorgearbete, att ha nån liten sammankomst så stör det ju inte den döde, alltså är det upp till dem.

Min mor och jag har t.ex. bestämt att vi, även om inte samtidigt, skall skickas direkt från sjukhuset, efter att ha demonterat eventuella reservdelar, för kremering.

Om det är nån anförvant som är intresserad, för eventuellt sorgearbete, att ha nån liten sammankomst så stör det ju inte den döde, alltså är det upp till dem.

Bra idé, det ska jag komma ihåg att skriva i mitt testamente..

Är det möjligt att få den önskan uppfylld, att skickas direkt från sjukhus, om man dött där, och till kremering?

Kista är alltså överflödig? Tänker på svärmor som antagligen snart är där och vill kremeras och hamna i minneslund.

Edit

svarar själv

Kistor finns i olika utföranden och prisklasser. Från enkla spånplattskistor för användning tillsammans med bårtäcke, till solida träkistor. Alla måste ha någon sorts kista, eftersom man inte kan kremeras utan kista. Man kan tillverka kistan själv om man följer vissa specifikationer kring material, antändlighet etc.

Jag läste om en kille som byggde sin egen kista i källaren. När den var klar ramlade han ner för källartrappen och dog. Vet inte om storyn är sann, men dödskul är den... ;)

Det här va ju inget nyhet, läste jag om för säkert en fem år sedan när Helsingborgs krematorie ville göra samma sak.

Vet inte om de har börjat med det än.

Många kanske inte funderar på det, men...

post-113-1229368389_thumb.jpg

Det är kista som inte ingår, så det gäller att inte bli plockad på pengar av begravningsbyråer

Är det möjligt att få den önskan uppfylld, att skickas direkt från sjukhus, om man dött där, och till kremering?

Kista är alltså överflödig? Tänker på svärmor som antagligen snart är där och vill kremeras och hamna i minneslund.

Edit

svarar själv

Kistor finns i olika utföranden och prisklasser. Från enkla spånplattskistor för användning tillsammans med bårtäcke, till solida träkistor. Alla måste ha någon sorts kista, eftersom man inte kan kremeras utan kista. Man kan tillverka kistan själv om man följer vissa specifikationer kring material, antändlighet etc.

Men jag antar att om man begär den tjänsten, att kremeras på störten behöver inga anförvanter involveras och enklaste emballage kan användas. Kanske man kan göra ett byte, mina njurar och annat användbart mot mitt förpackningsmaterial?

Det här läste jag i Skånskan redan 1995. Jag gjorde en enkel skämtteckning om det också:

post-17785-1229369353_thumb.jpg

Låter hutlöst dyrt att ta ett par tusen för enklaste trälåda, borde ju duga med 12 mm plyfa, och wellpapplock.

Låter hutlöst dyrt att ta ett par tusen för enklaste trälåda, borde ju duga med 12 mm plyfa, och wellpapplock.

En avancerad flyttkartong, som ligger platta innan användning och vecklas upp när det är dags, det vore väl nåt?

Lastpall med julklappspapper skulle jag nöjt mig med, max kostnad 100:-, men då ska det vara en ny pall, och ingen engångspall :D

Äggflakskartonger som kuddar..

IKEA ska börja sälja en kista i eknonomivariant som bygger på nått enkelt skåp och den ska visst heta Dö-Nicke.

:hihihi: :hihihi: :hihihi: :hihihi: :hihihi:

Om man redan bor i Kista?

Då flyttas du till Gravarne

Hmmm, man kanske skulle snickra ihop en egen kista? En bra idé rent ekonomiskt, faktiskt.

Frågan är om man ska göra det nu och kanske ha den stående i vägen och ta plats i 40-50 år (och när det väl är dags så är den halvrutten och skadad?) eller om man ska vänta i 40 år innan man gör den och kanske hinna dö långt innan dess?

Hmmm, man kanske skulle snickra ihop en egen kista? En bra idé rent ekonomiskt, faktiskt.

Frågan är om man ska göra det nu och kanske ha den stående i vägen och ta plats i 40-50 år (och när det väl är dags så är den halvrutten och skadad?) eller om man ska vänta i 40 år innan man gör den och kanske hinna dö långt innan dess?

Du får göra den på Ikeavis, lätt att montera ihop när dagen är inne.

Ja, det är nog en god idé. Fast jag väntar nog några år iaf... :kaffe:

Lars Daniel Dahlbom
IKEA ska börja sälja en kista i eknonomivariant som bygger på nått enkelt skåp och den ska visst heta Dö-Nicke.

Hahahaha, tack för ett gott skratt. Måste visa min fästmö som jobbar på IKEA. :lol:

Vansinnigt svårt att sälja den som självmontage kan man tycka...

Då flyttas du till Gravarne

Hahaha!

(För den nyfikne, så är Gravarne det som i dag är centrala Kungshamn, i Sotenäs kommun mitt i Bohuslän. I mitten av förra århundradet slog man ihop Gravarne, Tången (uttalas med grav accent) och en del till som jag inte minns namnet på nu, till Kungshamn. Fast alla i min föräldrageneration och äldre säger oftast Gravarne ändå, om man pratar med folk som inte är "utsocknes".)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...