Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS x 10.5.6 i Programuppdatering


ReflEz

Rekommendera Poster

Nu börjar det dyka upp en del problem på Macfixit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 148
  • Created
  • Senaste svar

Även jag har, trots jordbävning, lyckats uppdatera båda mina datorer - via Programuppdateringen - utan problem.

 

Jag är en sådan som alltid uppdaterar så fort jag ser att det finns en uppdatering, oftast med båda mina Macar samtidigt. Än så länge har jag klarat mig... B)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ta o vänta tills dom släppt uppdatering för mitt ljudkort (m-audio 410 firewire) för 10.5.6. Funkar inte annars. Lite tråkigt men ja man kan nog ta o vänta. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Också uppdaterat- jag tycker systemet känns aningen snabbare på min portabla, men det kan vara en placebo effekt :P

 

Det kan ha att göra med att du startade om. Jag hade t.ex. 14 dagars uptime, och min dator blev mycket snabbare. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har uppdaterat men jag tog det via programuppdateraren längst uppe till vänster i skärmbilden. När jag tänker efter var det ngt som spökade eftersom datorn startade om två gånger och att det tog lite mer tid än vanligt innan den var klar med allt. I vilket fall som helst har jag 10,5,6 nu och allt verkar funka fin fint. Inga problem men jag var duktigt nervös när jag märker att Minin startar om två gånger !! :crossfingers: :crossfingers: Har testat runt lite och allt verkar funka ua kollade bla banken som jag har i FF men säkerhetsprogrammet ligger i Mac OS X. Det har mao klarat sig den här gången med !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ofta startar den om två gånger efter en systemuppgradering. Det gjorde min med. Inget fel med det.

 

Anlednigen är tydligen att 10.5.6 även innehöll en uppgradering av SMC-firmwaren, alltså firmwaren som sitter i själva logikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan TimeMachine-backupen vara på 180 GB när hårddisken den kopierar från bara är på 160 GB? :ermm:

Detta upptäckte jag nyss..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Den backar ju upp inkrementellt. Så en fil finns med flera gånger om du har ändrat den.

 

Alltså, du kan ha både fil A och fil A' där A' är en editerad version. Är filen sedan stor, eller om du har många, så bygger det ju upp en del.

 

 

Edit: skrev för fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har uppdaterat men jag tog det via programuppdateraren längst uppe till vänster i skärmbilden. När jag tänker efter var det ngt som spökade eftersom datorn startade om två gånger och att det tog lite mer tid än vanligt innan den var klar med allt. I vilket fall som helst har jag 10,5,6 nu och allt verkar funka fin fint. Inga problem men jag var duktigt nervös när jag märker att Minin startar om två gånger !! :crossfingers::crossfingers: Har testat runt lite och allt verkar funka ua kollade bla banken som jag har i FF men säkerhetsprogrammet ligger i Mac OS X. Det har mao klarat sig den här gången med !!

 

 

Ofta startar den om två gånger efter en systemuppgradering. Det gjorde min med. Inget fel med det.

 

Anlednigen är tydligen att 10.5.6 även innehöll en uppgradering av SMC-firmwaren, alltså firmwaren som sitter i själva logikkortet.

 

Det gjorde min med B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så skööönntttt !!! Kommer sova gött hela natten efter detta + det jordskalv vi hade i morse. Kände det 06,20 allt bara skakade och lite CD skivor kom i gungning. Annars inga skador !! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den backar ju upp inkrementellt. Så en fil finns med flera gånger om du har ändrat den.

 

Alltså, du kan ha både fil A och fil A' där A' är en editerad version. Är filen sedan stor, eller om du har många, så bygger det ju upp en del.

 

 

Edit: skrev för fort.

Ok, men den ökade från ca 120 Gb --> 180 GB nu efter 10.5.6 :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hm. Udda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog det säkra före den osäkra, körde Combon. Först var det reparera skivbehörigheter, sedan backup. Installation följt av reparera behörigheter igen. Startade bara om en gång. Inga bekymmer att förstälja

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Udda.

Lite OT nu, men en sista fråga.

 

Funderar helt sonika på att radera min TM-backup o sen göra en helt ny.

 

Det kan man väl göra? Det är väl inte svårare än som det låter? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT nu, men en sista fråga.

 

Funderar helt sonika på att radera min TM-backup o sen göra en helt ny.

 

Det kan man väl göra? Det är väl inte svårare än som det låter? :ermm:

Nä det är lättare än det låter, lite som Herngran reklamerna ^_^ som att hoppa från ettan :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ha att göra med att du startade om. Jag hade t.ex. 14 dagars uptime, och min dator blev mycket snabbare. :P

 

Nejdå, jag startar "om" nästan varje gång (Har bara en Macbook Pro (förutom en gammal G5:a som inte är igång speciellt mycket) som är Apple just nu) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppdateringen på min MacBook så har det börjat knäppa i högtalarna när jag stänger ner VLC och så har ljudet ändrat (alltså själva blipp ljudet) sig när man höjer och sänker volymen på dom inbyggda högtalarna.

 

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är lättare än det låter, lite som Herngran reklamerna ^_^ som att hoppa från ettan :D

Bra det.. ^_^

 

Men jag tror det löste sig.. nu är TM-backupen nästan 70 Gb mindre än för en timme sen.. :stjarnsmall: alltså som den var innan uppdateringen till 10.5.6. :propellerbaver:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag ar blind tidigare men har det alltid varit skugga på ikonerna på docken?

Har ju haft mörk bakgrund ganska länge innan jag nyss bytte... :borstatanderna:

 

post-6280-1229367701.png

Jo skuggor har det vart men tycker att dom är snyggare nu. Har inte tänk på det så mycket senaste men verkar som de är bra mycket mer synliga.

Kan vara en synvilla med.

post-18285-1229464274.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig gissa, Apple har inte återinfört stöd för 256 färger?

 

Suck, här sitter man på morgonkvisten och gråter av längtan av att spela lite Fallout, men hindras p g a ett rent sjukt val av Apple.

 

Antar att jag inte borde installera denna fix http://www.mediafire.com/?3d2hbizmbzt, eftersom den verkar vara gjord för 10.5.3...

 

Fan, jag ska skicka ett ledset mail till Steve Jobs om det här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringen verkar heller inte ha löst mitt(och många andras)problem med flimrade skärm när man kopplar in extern till nya MacBook!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppdateringen fick jag problem att USB-uttagen på mitt alu-tangentbord inte ville funger. Kopplade jag inte ett USB-minne fick jag meddelande om "låg USB-effekt" (ett meddelande jag alltid fått i windows (bootcamp), men aldrig OSX). Det löste sig dock snabbt med lite googling och byte av USB-port som tangentbordet satt i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson
Jo skuggor har det vart men tycker att dom är snyggare nu. Har inte tänk på det så mycket senaste men verkar som de är bra mycket mer synliga.

Kan vara en synvilla med.

post-18285-1229464274.png

 

Jag menar skuggor som i bakom ikonerna.

Du verkar tala om speglingar i docken?

Har jag fel?

Det verkar i alla fall så enligt din skärmdump.

 

/Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...