Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Cover - live framförande.

Cronica

Recommended Posts

Jag funderar på att regissera en dans- performance och använda mig av en av Loreena Mckennit låtar.

Tanken är att framföra låten live på en dansscen.

Föreställningen kommer i så fall att erbjudas för en mindre peng. Det finns dock ingen vinstsyfte med projektet.

Nu undrar jag vika reglar är som det gäller det? Hur går man till väga?

Jo, jag har kollat lite där... Jag har hittat denna info och pris: STIM LIVEMUSIK

Jag undrar om det gäller även i mitt fall. Alltså, en konsert där bandet spelar någon annans låt.

Att framföra en låt "live", dvs att spela själv behöver man mig veterligen inget tillstånd för, ej heller betala några STIM-pengar. Speciellt för den låten alltså, däremot måste du betala för själva arrangemanget. Men om du spelar upp en annan artists CD-skiva till din föreställning så bör du nog ha dennes tillstånd.

Att framföra en låt "live", dvs att spela själv behöver man mig veterligen inget tillstånd för, ej heller betala några STIM-pengar. Speciellt för den låten alltså, däremot måste du betala för själva arrangemanget. Men om du spelar upp en annan artists CD-skiva till din föreställning så bör du nog ha dennes tillstånd.

Tack!

Men, är du verkligen säker på det? Jag har hört/läst om helt andra info.. Att man måste betala för en cover oavsett.

Jag ska försöka ringa stim och fråga snart.

adam.filipson

edit: vet inte vad jag ville säga här. :borstatanderna: börjar väl bli gammal.

Tack!

Men, är du verkligen säker på det? Jag har hört/läst om helt andra info.. Att man måste betala för en cover oavsett.

Jag ska försöka ringa stim och fråga snart.

Ja indirekt. Du måste ju betala för evenemanget och möjligen lämnar man in låtlistor, vet ej. Men jag vet att en polare fick betalt av stim när han framförde eget material...

Ja indirekt. Du måste ju betala för evenemanget och möjligen lämnar man in låtlistor, vet ej. Men jag vet att en polare fick betalt av stim när han framförde eget material...

Tack johnalder!

Du hade helt rätt! Jag ringde STIM och de bekräftade att man behövde enbart betala för evenemanget/gång. knappt 200 kr.

I mitt fall är låten jag vill använda kortare än 10 min.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...