Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ännu en tillverkare erbjuder Mackloner

Nyhetsroboten

Recommended Posts

marcushedenstrom

Kul! Man får en dator som nästan är lika snabb som en Mac pro med en överklockad konsumentprocessor, och som kanske slutar funka när nästa uppdatering av OS X kommer. Men man sparar någon tusenlapp eller två! :w00t:

marcushedenstrom

Vidare tycker jag den ser ut som ett kylskåp.

Mätningar som gjorts i Logic pro visar att en "hack-mac" med en quad-processor presterar ungefär 40-50% av en macpro med dubbla xeon-proppar. Detta gäller bara processorintensiva uppgifter och tar inte hänsyn till disk- eller grafikprestanda. Men i ärlighetens namn så är det sällan normalanvändaren behöver den prestanda som finns i en macpro ...

A_bite_of_the_apple
Mätningar som gjorts i Logic pro visar att en "hack-mac" med en quad-processor presterar ungefär 40-50% av en macpro med dubbla xeon-proppar. Detta gäller bara processorintensiva uppgifter och tar inte hänsyn till disk- eller grafikprestanda. Men i ärlighetens namn så är det sällan normalanvändaren behöver den prestanda som finns i en macpro ...

Fast i ärlighetens namn så är det nog rätt ovanligt att normalanvändaren köper en Mac Pro..

Fast i ärlighetens namn så är det nog rätt ovanligt att normalanvändaren köper en Mac Pro..

Jag tror detta är logikfelet de flesta gör när de pratar om hur dyr Pro är. De kopplar inte att det finns billigare Macar för konsumentmarknaden där pris/prestanda är likvärdigt med konkurrenterna.

Sen finns ju alltid de som vill kunna pula och fixa med sin dator, men jag har en känsla av att Mac är fel dator för denna konsumentgrupp från första början.

Problemet är att normalanvändaren som behöver lite mer prestanda än vad Mac mini erbjuder och vill kunna bygga ut sin dator med exempelvis en eller ett par extra hårddiskar eller ett bättre grafikkort är tvungna att välja en Mac pro, trots att de inte behöver dubbla xeon-proppar.

Sen finns ju alltid de som vill kunna pula och fixa med sin dator, men jag har en känsla av att Mac är fel dator för denna konsumentgrupp från första början.

Den absolut största delen PC-användare meckar inte med sin dator mer än vad Mac-användarna gör...

Prestandamässigt skulle jag kanske klara mig fint med en iMac, men jag är rädd att de kommer att vara utan FW-port när det blir dags för mig att byta. Vill man spela med bra prestanda är det dock fint att kunna sätta in vettiga grafikkort, och sen vill jag ju kunna använda CRT-skärm också, och då är det väl enbart Mac Pro kvar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...