Jump to content
Just nu i M3-nätverket

NEC LCD 22 WV – lever om

bborn

Recommended Posts

Hej,

har en dylik NEC-skärm kopplad till min Macbook, men kan inte säga att jag är riktigt nöjd. Så länge skärmen är på låter den som den hötork som barndomsgrannen, en bonde, drog igång vid skördetid – på 50 meters håll och på andra sidan fönsterglas vill säga. Det är alltså inget starkt ljud, men det är högfrekvent, ihärdigt och kommer antagligen att driva mig till vansinne om jag inte lyckas få tyst på't.

Någon som upplevt något liknande? Någon kur?

Thomas Ytterberg

Sannolikt någon egenfrekvens i samband med att du ändrar ljusstyrkan. Så pröva att ändra ljusstyrkan. Men utöver det är det utbyte eller reklamation som gäller.

En enkel lösning är att öka volymen på din musik så hörs inte skärmen ;)

:-) Tack för tipsen.

Resettade skärmen, och då försvann ljudet. Det visar sig att ljudet börjar när man ställer in ljusstyrkan och kommer ned till ca 80 procent , sedan ökar det gradvis ju mer man ställer ned ljusstyrkan.

Jaja, att leva med en jätteljus skärm lär man väl överleva, även om jag skulle vilja ha den lite mindre ljus...

Thomas Ytterberg
Jaja, att leva med en jätteljus skärm lär man väl överleva, även om jag skulle vilja ha den lite mindre ljus...

Det är faktiskt inte alls bra då de flesta skärmar är på tok för ljusstarka och det anstränger ögonen. Så räkna med risk för huvudvärk, migrän eller mer diffusa symptom som yrsel och illamående ifall skillnaden är för stor. Just därför bör du reklamera. Om det inte är möjligt, pröva att öka belysningen i omgivningen så att ögonen får en lugnare tillvaro.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...