Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Får inte full bild vid koppling till 42'

CNJA

Recommended Posts

Hej!

Får inte ut full bild från min Mac Mini till Pioneer 43 tums plasma.

Har testa alla upplösningar som finns under "bildskärm" i systeminställningar.

Enda gången jag får fullskärm är när jag i bildskärmsinställningen går in i avancerat och väljer "maximal bildyta" - problemet är då att jag inte ser översta raden med äpplet m.m samt nedersta delen av dockan, även det som är längst ut i kanterna försvinner. Det finns ett läge till under avancerat och det är "bäst för video" men det kan jag inte välja, rutan och texten är skuggad.

Kör DVI till HDMI kabel

kan det vara tv-inställningen?

på min sony bravia 40 tum finns det ett zoomläge så att överdelen och underdelen av skärmen klipps om man t ex tittar på film i widescreen. I inställningen på min tv kan jag skifta mellan 14:3, 16:9, widescreen, zoom etc.

svara gärna om det var det som var problemet. jag funderar själv på att köpa hdmi eller vga för att koppla min imac till tvn, men är lite fundersam på om hdmikabeln verkligen kommer fylla skärmen då det kan vara svårt att få rätt inställningar då har jag hört.

/P

Thomas Ytterberg

Flyttar till rätt forumdel.

Tyvärr tror jag att du får gilla läget här. Pioneers gamla 43-tummare har så långt jag minns inget sätt att stänga av overscan, det som zoomar och beskär kanterna när du väljer "maximal bildyta". Den svarta ramen är ett sätt att undvika att detta sker. Tyvärr kan man inte justera storleken på den svarta ramen i bildinställningarna, men då har Apple heller aldrig varit särskilt progressiva vad gäller den här biten.

Du kan försöka programmera en upplösning via ett program som SwitchresX och där få till en så optimal bild som möjligt. Men det är ett pillgöra som heter duga. Den upplösning som kan lyckas bäst är 1360x768/60Hz, det klarar Pioneers nyare apparater av på rätt sätt.

Hej!

Får inte ut full bild från min Mac Mini till Pioneer 43 tums plasma.

Har testa alla upplösningar som finns under "bildskärm" i systeminställningar.

Enda gången jag får fullskärm är när jag i bildskärmsinställningen går in i avancerat och väljer "maximal bildyta" - problemet är då att jag inte ser översta raden med äpplet m.m samt nedersta delen av dockan, även det som är längst ut i kanterna försvinner. Det finns ett läge till under avancerat och det är "bäst för video" men det kan jag inte välja, rutan och texten är skuggad.

Kör DVI till HDMI kabel

Ett hett tips är att prova med VGA kabel istället. Det borde lösa ditt problem.

Så fick jag göra med min Sony LCD då det inte gick att stänga av overscan på HDMI.

Du kommer få mycket bra bild med VGA också så du behöver inte oroa dig över att det kommer bli dåligt.

Köpte DVI-VGA kabel och nu får jag med hela bilden (via VGA kunde jag välja det som enligt Pioneers instruktionsbok är bästa upplösningen 1280x768, vilket jag inte kunde via HDMI).

Fördelen blev att skärpan blev mycket bättre så att bokstäveran syns ordentligt men tyvärr blev bilden märkbart sämre - kan det vara TV:n som är dålig på att hantera VGA?

Tycker itne att jag borde uppleva sådan skillnad annars.

hur menar du när du skriver att bilden blir märkbart sämre, fast skärpan är bättre. Vad menar du är sämre då?

är det så dåligt att man bör överväga hdmi tycker du?

/P

Köpte DVI-VGA kabel och nu får jag med hela bilden (via VGA kunde jag välja det som enligt Pioneers instruktionsbok är bästa upplösningen 1280x768, vilket jag inte kunde via HDMI).

Fördelen blev att skärpan blev mycket bättre så att bokstäveran syns ordentligt men tyvärr blev bilden märkbart sämre - kan det vara TV:n som är dålig på att hantera VGA?

Tycker itne att jag borde uppleva sådan skillnad annars.

Färger osv är lite sämre med VGA men ngn gigantisk skillnad borde det inte vara.

Analog signal är också känsligare för störningar så det kan vara värt att betala lite extra för en bra analog kabel. Borde dock inte vara ngn skillnad vid kortare längder.

HDMI standarden stödjer bara hdupplösningar. Därför kan du inte få ut 1280x768.

Finns dock en del tvapparater som bryter mot HDMI standarden och också hanterar andra upplösningar. Det är dock ganska ovanligt.

Med skärpan så menar jag att det gick att läsa text bättre tex översta menyraden p åskrivbordet m.m.

Det som var sämre var att när jag tittar på film så blev bilden urvatnad - bläddrade mellan DVD spelare på komponentkabel och samma film via datorn och det var en mycket stor skillnad - större än jag hade förväntat mej.

Jämförde även mellan film på datorn via både VGA och HDMI men det är svårare att bedömma då det tar tid att byta sladd i m.m så jag fick inte samma ögonblicksbild

Ska prova att jämföra film från datorn via HDMI och DVDspelaren via komponent.

Om det gör det värt att behålla HDMI-sladden?

Jag måste nog lära mej att leva med de irriterande svarta kanterna om det innebär att jag slipper sådan försämring av bilden - har försökt med färgsättning via "bildskärmar" i systeminställningar men jag får inte till djupet i färgerna.

Har någon tips på hur jag kan förbättra bilden/färgerna via VGA blir ingen gladare än jag!

Thomas Ytterberg

Mig veterligen finns det inga rätt eller fel vad gäller hdmi och vilka videosignaler som kan skickas förutom vad den övre gränsen av dataström sätter. Så något "brott" mot standarder är det inte utan det är fritt fram för varje tillverkare att hantera vilka upplösningar som helst.

Eller om man vänder på det: vad som fungerar i signalväg eller inte är upp till tillverkarnas godtycke. De standarder som pekar ut exakta signaler är Hd Ready och Hd Ready 1080p.

CNJA, upplever du skillnader som "urvattnad" och liknande handlar det i första hand om att du behöver göra andra inställningar för bilden när du kör via vga.

Har nu testat att jämföra DVD via komponent mot MacMini med HDMI och där är skillnaden inte stor eller störande.

Har en mkt bra DVD spelare från Denon så jämförelsen känns udda men jag jämnade ut den genom att bränna samma film från den fil som spelas upp i datorn för att ha någorlunda likt källmaterial.

Har nu laddat ned SwitchResX och ska (med stor försiktighet, har läst i andra trådar om vad som kan hända.) försöka ställa in rätt upplösning.

CNJA, upplever du skillnader som "urvattnad" och liknande handlar det i första hand om att du behöver göra andra inställningar för bilden när du kör via vga.

Tack för svar!

Har försökt göra ändringa via TV:n men inte fått någon vidare förbättring - många av de bildförbättringar jag använder för HDMI och komponent m.m är inte tillgängliga när jag använder PC-läget.

Finns det möjligheter att förbättra skärpa och andra bildval via mac:en (har försökt via systeminställningar - bildskärm - kalibrering)?

• 1 month later...

Hejhej! Jag klantade mig nyss när jag kopplade in min mini mac till tv:n (en Philips LCD 37-tum).

Jag skulle ändra skärmupplösningen, men valde något (minns inte exakt vad) som tydligen inte stöddes av tv:n. Efter det får jag bara en blå bild, och tv-säger att den saknar signal.

Kan någon snälla hjälpa mig?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...