Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur får jag tillbaka ljudet i min MacBook Air?

LauraEm

Recommended Posts

Hej

kan någon vänligen hjälpa mig att få tillbaka ljudet på min Macbook Air?

Ljudet fungerade tidigare som det ska men nu lyser en röd lampa bredvid en bild på hörlurar då jag försöker lyssna på musik eller dylikt och då jag försöker justera ljudet på knapparna f10 f 11 och f12 kommer en ikon med cirkel och sträck som visar att det skulle vara blokerat på något sätt...

problemet är alltså inte att ljudet är på mute..

har jag söndrat något och borde gå till den jag köpte datorn av eller går detta att fixa hemifrån? tacksam för svar

Bredvid öka och minska ljud så har jag till höger stäng av och på ljud men detta är på ett vanligt tangentbord.

Thomas Ytterberg

Kanske är tuppjuck. Pröva att starta om. Ifall det kvarstår, kontrollera ljudinställningarna så att inget råkar vara avstängt där.

the_arrangement

Jag drabbades av exat samma sak efter att jag bytte hårddisk i min dator. Hade samma symbol när jag höjde och sänkte -spelar ju ingen roll om man Mute:at ljudet skall ändå sättas igång om man höjer eller sänker det.

Det som hjälpte för mig var att Macforum gjorde en återställning av logikortet (!?). Jag vet inte hur dom gjorde men någon kunnig här kanske har kolla -Det var iallafall omstart av datorn så höll dom ner typ två knappar på tangentbordet under omstarten. Missade tyvärr fråga vilka knappar dom höll ner efteråt...

Hade samma fel på min förra Macbook, det hände när jag drog ut hörlurskontakten. Då lös det bara rött och inget ljud i dom inbyggda högtalarna, bara i lurarna när dom var i kopplade.

Fick lämna in min, för byte av logikkort.

Gick på garantin ( 1 års hårdvaru garanti), men fick övertala telefon supporten på apple att jag hade rätt till reparation, höll på i en timme fram och tillbaka med killen, till slut fick jag det.

• 2 years later...
Klaradenunderbara

Jag hade samma problem med min mac, det lyste rött i högtalar inputen och ljudet gick inte att få på utan inkopplade högtalare/hörlurar. Jag läste att man kunde starta om datorn så det gjorde jag, och nu funkar ljudet som vanligt igen. Jag har ingen aning om vad jag tryckte på/gjorde som fick det att sluta fungera ett tag men jag stänger väldigt sällan av min mac så det gjorde nog gott. Ibland är lösningen lättare än man tror!

Lycka till!

Nu blandas det ihop två olika saker, när det lyser rött i hörlursingången så är det för att det för att ingången är en analgo/digital kombo och den har fastnat i digitalt läge (oftast behöver man fysiskt pilla den till rätta med en tandpetare eller något) Men i det här fallet lyser det inte rött i hörlursingången "Ljudet fungerade tidigare som det ska men nu lyser en röd lampa bredvid en bild på hörlurar" Eftersom Macbook Airen bara har en analog ljudutgång så är det således inte det som är problemet i TS fall.

Så testa alla standardsaker först innan du lämnar in dator, som personer redan skrivit,: zappa pram och återställ smc.

Om inte det hjälper, testa att starta från skivan du fick med datorn, alt usbstickan om det är en nyare modell.. Om ljudet funkar då kan du utesluta ett hårdvarufel och slipper lämna in den på service.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...