Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac --> TV?

arreffs

Recommended Posts

hej!

Jag kopplar min mac genom en MiniDVI-DVI -> DVI-HDMI. Men när jag kollar på filmer så hackar bilden, någon som vet varför? Filmer flyter på perfekt på vanliga dator-skärmen.

Thomas Ytterberg

Du måste växla mellan 50/60 Hz beroende på materialet du tittar på.

Du måste växla mellan 50/60 Hz beroende på materialet du tittar på.

Eller 24Hz eller multipel av 24Hz om källan är från bluray. 48Hz el 72Hz är önskvärt om TVn klarar av det dvs.

Eller 24Hz eller multipel av 24Hz om källan är från bluray. 48Hz el 72Hz är önskvärt om TVn klarar av det dvs.

Precis, många missar att ändra till 24hz vilket är det ENDA du skall använda när du kollar på HD-film från datorn. Väldigt få filmer uppdateras med 50 bilder per sekund (50hz).

Thomas Ytterberg

Då förutsatt att teven tar emot 24 Hz (1080p/24) Det är i stort sätt bara hos apparater sålda under 2008 som detta är givet. Är apparaten från 2006 eller äldre kan man vara mer eller mindre säker på att det inte fungerar.

hej!

Jag kopplar min mac genom en MiniDVI-DVI -> DVI-HDMI.

Vart kan man köpa denna kabel, är det bara en kabel eller två? Nån som kan länka så man ser hur den ser ut kanske..

Thomas Ytterberg

Mini-dvi-adaptern hittar du hos närmaste Apple-ÅF, inklusive Applestore. Kostar kring 250 pix. Dvi-hdmi-kabel finns hos alla elektronikhandlare.

Mini-dvi-adaptern hittar du hos närmaste Apple-ÅF, inklusive Applestore. Kostar kring 250 pix. Dvi-hdmi-kabel finns hos alla elektronikhandlare.

Är det denna AppleStore

Annars borde man kanske även kunna använda denna och sedan en VGA kabel till TV´n?

Är det denna AppleStore

Annars borde man kanske även kunna använda denna och sedan en VGA kabel till TV´n?

Bägge funkar men använd HDMI om det går.

Har man en slö maskin (som min gamla PB G4) så kunde man inte köra dubbla skärmar. Det orkade den inte och visa film samtidigt utan att det hackade.

Bägge funkar men använd HDMI om det går.

Så om man först tar en sån här och kopplar den till denna som man sen kopplar till HDMI ingången på TV´n. Borde det bli bra? Passar det tror ni?

Thomas Ytterberg
Så om man först tar en sån här och kopplar den till denna som man sen kopplar till HDMI ingången på TV´n. Borde det bli bra? Passar det tror ni?

Det passar. Om de sedan blir bra är upp till teven och beroende på teven, även ditt tålamod. ;)

Thomas Ytterberg
Jag har en 1080p och 100Hz. då funkar vilken bäst. blev lite förvirrad:P

Fungerar vilken vad? :)

Jag gissar att du har en full hd-upplöst teve och då bör du köra 1920x1080 via hdmi för bäst bild.

• 1 month later...

Tillbaka till huvudfrågan, jag har samma problem... Jag har en MacBook 2x2 GHz med 2GB RAM och kopplar den till min Philips TV via miniDVI>DVI>HDMI problemet är att DVD-filmerna hackar lite å och då. Typ 3 sek av 10.

Jag funtar på om det kan har att göra med att min HD endast är på 4200 rpm

Thomas Ytterberg
Jag funtar på om det kan har att göra med att min HD endast är på 4200 rpm

Nix, såvida din hårddisk inte är från 1997 då förstås. :)

Det finns en rad orsaker till hackande och bortser vi från frekvensproblemen så är det

#1 processer i bakgrunden

#2 för lite internminne, gärna i kombination med #1 ovan

#3 kombinationen mediafil och programmet den spelas upp med

#4 om du med "dvd" verkligen menar en fysisk dvd så kan det vara MacBookens läsare

#5 en kombination av allting ovan

Enkelt uttryckt: Man kan inte ansluta en dator till en teve och vänta sig att det fungerar perfekt, såvida man inte spenderar stora mängder tid och energi på att dedicerar datorn till just den uppgiften, det vill säga en htpc.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...