Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Identifiera krypet!

ClCdCm

Recommended Posts

Finns det marsvinsfisk också? :lol:

Äcklig bild, för övrigt. Ser ut som en bit upphostat slem i ett askfat fullt med fimpar!

Inte kofisk, men väl kufisk (den bohuslänska varianten - vi säger "é ku" inte "en ko") finns också! :D

Mafisk är en hårding! (Obs! Geologskämt! Obs!)

Det finns andra inte lika trevliga spindeldjur, som egentligen inte är spindlar, et cetera...

Kamelspindel/solskorpion är inte så skoj:

sun-scorpion.jpg

Så har man lärt sig ytterligare lite nytt då... Var ju inte alls nån farlig krabat det där!

http://www.buginfo.com/article.cfm?id=15

Apokryfisk är dock omtvistat om det finns. :D

Geografisk är spridd över hela jorden, i alla vatten och faktiskt även på land.

Kan den fisken vara släkt med slamkrypare?

Så har man lärt sig ytterligare lite nytt då... Var ju inte alls nån farlig krabat det där!

http://www.buginfo.com/article.cfm?id=15

Nja, helt harmlösa är de inte. Jag har ett ex som blev biten i ryggen när han låg och sov. Ganska stort bett tydligen, blödde och lämnade ett ärr på 1-2 cm.

Hmm, men knappast farlig för det. Han vaknade och såg krypet, eller? För annars kan det ju ha varit nåt annat, som en råtta!!!

En kurskamrat hittade detta lilla kryp i ett skåp hemma hos sig. Vad kan det vara för nåt? Storlek ca 3-5 mm.

odjurkryper5.jpg

Städdags!!!! :bla:

Städdags!!!! :bla:

Hon är en av de mest pedantiska personer jag träffat, så det är knappast där det brister...

En natt fick vi besök av denna krabat. Den hade inte glasögonen på sig, de har jag lagt dit. ^_^

Gissa vad det är för kryp. :D

post-19142-1229325551_thumb.jpg

Tusenfoting, finns utomlands exemplar som kan bli 38 cm långa! Mysiga sovkamrater!

På Fillipinerna finns en giftig sort, i klass med Skorpion.

Hmm, men knappast farlig för det. Han vaknade och såg krypet, eller? För annars kan det ju ha varit nåt annat, som en råtta!!!

Ja, de hittade den lille gynnaren. Han hade väl antagligen blivit klämd och bitit ifrån.

En natt fick vi besök av denna krabat. Den hade inte glasögonen på sig, de har jag lagt dit. ^_^

Gissa vad det är för kryp. :D

Det är en enkelfoting av subtropiskt/tropiskt slag, som tillhör ordningen mångfotingar, där också dubbelfotingar (s k tusenfotingar) ingår. Enkelfotingar* kan vara rejält giftiga. :P

Ja, de hittade den lille gynnaren. Han hade väl antagligen blivit klämd och bitit ifrån.

De söker gärna skugga, och saknar man en sten duger nog en solbadande lika bra... :D

*Jag prenumererade på Nationalnyckeln ett tag (började med vackra fjärilar!) och fick sedan en stor tjock bok med akvareller på enkelfotingar. :bla: Då slutade jag att prenumerera...

De söker gärna skugga, och saknar man en sten duger nog en solbadande lika bra... :D

Nja, det var inte direkt solbadande de sysslade med. Han var militär och låg o sov i sin sovsäck när han fick sällskap.

Nja, det var inte direkt solbadande de sysslade med. Han var militär och låg o sov i sin sovsäck när han fick sällskap.

Då frös väl det stackars krypet! :D Eller också var det en hona som ville ha en sängkamrat... ;)

Hörde på radion i middags att de upptäckt runt 1000 nya arter i Sydostasien, i länderna kring Mekongdeltat.

Det är först nu de senaste 10 åren som läget i länderna stabiliserats så att undersökningar kunnat göras.

Och det är bråttom att skydda dessa nya arter...

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1404548/...foting-upptackt

Hörde på radion i middags att de upptäckt runt 1000 nya arter i Sydostasien, i länderna kring Mekongdeltat.

Det är först nu de senaste 10 åren som läget i länderna stabiliserats så att undersökningar kunnat göras.

Och det är bråttom att skydda dessa nya arter...

Personligen klarar jag mig utan laotiska klippråttor (som ingen trodde fanns), 30 cm breda spindlar, och cyanidfotingar... :lol:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...