Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Identifiera krypet!

ClCdCm

Recommended Posts

En kurskamrat hittade detta lilla kryp i ett skåp hemma hos sig. Vad kan det vara för nåt? Storlek ca 3-5 mm.

odjurkryper5.jpg

Det var en kuslig krabat, är de det främre benparet kloförsett?

Det krypet kände jag inte alls till, åtta gångben...får vara glad att det inte var decimeterstort :borstatanderna:

Av vår jords 1,5 miljon kända djurarter, så är en miljon av dem insekter. Så det var en på miljonen som Alix hittade :yeahbaby:

Jaha, då har man fått svaret på en fråga jag funderat på sen början på 70-talet. Hittade då ett dylikt kryp i badkaret som jag då spolade bort. Sen kom jag ju på att jag inte visste vad det var, påminde lite om en miniatyrkrabba.

En snart fyrtio år gammal gåta är nu löst, nu kan jag äntligen slappna av.

Det gick snabbt! Grymt! :D

Åh, jag ber... :blushing:

Av vår jords 1,5 miljon kända djurarter, så är en miljon av dem insekter. Så det var en på miljonen som Alix hittade :yeahbaby:

Mja, en miljon finns ju inte i Sverige, och inte inomhus, så urvalet var väl inte riktigt så stort... Bugar ändå... :blush:

Jaha, då har man fått svaret på en fråga jag funderat på sen början på 70-talet. Hittade då ett dylikt kryp i badkaret som jag då spolade bort. Sen kom jag ju på att jag inte visste vad det var, påminde lite om en miniatyrkrabba.

En snart fyrtio år gammal gåta är nu löst, nu kan jag äntligen slappna av.

- Hittade du en kamelspindel/Solskorpion i badet? :D J

Förutom det lilla faktum att bokskorpionen inte är en insekt... :propellerbaver:

skit samma, då ingår krypet (spindeldjuret) i den halv miljonen

Mer värdelöst vetande: Gråsuggor är egentligen kräftdjur... :D

Haha! Det visste jag faktiskt redan. Så värdelös är jag.

Jag är inte så förtjust i kräftor; tycker det är klart överreklamerat; så jag brukar använda det som argument att avstå kräftorna: Gråsuggorna är kräftans närmsta släktingar på land.

För människor i "allmänhet" så är alla "kryp" insekter, vare sig det är en fästing eller fluga. :borstatanderna:

Bara det att de flesta människor inte vet och ser skillnad på ett bi och geting är förvånande.

Insekter och spindeldjur ingår i gruppen leddjur..finns nog mer än den miljon jag nämnde, ingen vet med bestämdhet hur många djurarter det existerar, och har existerat på vår planet. Svindlande tanke

Frugan får panik av att se en stor svart spindel, och tar jag upp den, så springer hon all världens väg.. :P

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d...eldjur.124.html

Instämmer, han borde ha skrivit "äckliga småkryp" i stället.

Nja, då skulle inte siffran "en miljon" stämma heller. Det finns inte en miljon "äckliga småkryp", det finns ca en miljon (beskrivna och namnsatta) insektsarter. Det blir å andra sidan lätt så där tokigt när man bara kopierar första raden från Wikipedia och klistrar in som inlägg i trådar där folk frågar saker. Bättre är att bara yttra sig när man har lite mer gedigna kunskaper än de man nyss skummade igenom på Wickan. Men det är klart - vissa skulle inte samla på sig lika många inlägg då. Flest inlägg när han dör vinner.

Nja, då skulle inte siffran "en miljon" stämma heller. Det finns inte en miljon "äckliga småkryp", det finns ca en miljon (beskrivna och namnsatta) insektsarter. Det blir å andra sidan lätt så där tokigt när man bara kopierar första raden från Wikipedia och klistrar in som inlägg i trådar där folk frågar saker. Bättre är att bara yttra sig när man har lite mer gedigna kunskaper än de man nyss skummade igenom på Wickan. Men det är klart - vissa skulle inte samla på sig lika många inlägg då. Flest inlägg när han dör vinner.

Vissa måste ha ett taskigt liv som yttrar sig så urbota korkat

Haha! Det visste jag faktiskt redan. Så värdelös är jag.

Jag är inte så förtjust i kräftor; tycker det är klart överreklamerat; så jag brukar använda det som argument att avstå kräftorna: Gråsuggorna är kräftans närmsta släktingar på land.

:lol: Ja, ett fat serverat med kräftor och gråsuggor kan gå på ett ut:

post-28798-1229294046_thumb.jpg

Vissa måste ha ett taskigt liv som yttrar sig så urbota korkat

Jag skulle kunna säga samma sak om dem som tvångsmässigt måste svara på snart sagt varje fråga utan att veta att man vet vad man svarar på. Är inte meningen med forumet att man ska hjälpa folk? Ger man helt galna svar kan man ju lika gärna stjälpa dem. Bara idag har jag sett dig svara helt galet i flera trådar. I den ena så råder du någon att jorda sig i vattenkranen när han ska mecka med datorn, i en annan tråd säger att någon som vill skydda sitt trådlösa nätverk från intrång ska slå på den interna brandväggen och i denna tråd måste du kopiera och klistra in några rader från Wikipedia runt ett ämne du saknar kunskap om.

Vad är poängen med det? I de två första fallen kan dina råd leda helt galet och vad det gäller denna tråd...tja, jag tror att de flesta hittar till Wikipedia själva.

Jag vet att du aldrig tar till dig kritik, men jag skriver detta för andra att läsa.

Jag brukar använda ett omvänt argument när folk tycker det är äckligt att man på vissa håll i världen äter gräshoppor, till exempel. Leddjur som leddjur, liksom. Räkor, kräftor och humrar käkar vi ju utan att fundera så mycket på det.

Fast jag skulle nog tveka inför en friterad gräshoppa också... :unsure:

Letade efter bild på kattfisk för att illustrera äckliga saker vi äter men hittade den här lite roligare bilden på en märklig hundfisk, ...går säkert att äta om nån vill det. :P

rg_783327_m600.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...