Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Märkliga problem i hemmanätverk!

a544jh

Recommended Posts

Nu är det så att vi har ett litet trådlöst hemmanätverk. Vi har 2 windowsdatorer (vi kallar dom dator 1 och 2) och en macbook, vi delar en skrivare från en dator (dator 1), de har fungerat förr, ca för 1 år sen, men det slutade plötsligt att fungera, det är så att den datorn (dator 1) inte "syns" i nätverket. Den andra windowsdatorn (dator 2) syns, de är i samma arbetsgrupp; default, MSHOME, har kollat med windows felsökning, gjort allt där... det hjälpte inte.

Det "skumma" är att det går att komma in på dator 1 ändå genom dess ip-adress i nätverket. om man skriver \\[ip-adress] windows utforskare eller smb://[ip-adress] i linux eller på mac, i finder -> anslut till server ->smb://[ip-adress]. Då ser man alla dess delade mappar och det fungerar helt som vanligt. På windows (dator 2) så ser jag också den delade skrivaren, bara att dubbelklicka så fungerade det direkt. Dator 2 fungerer dock perfekt, den syns i nätverksplatserna.

Problemen kommer då jag vill skriva ut på macen. Jag kan se den ena datorn i arbetsgrubben men den med srivaren är ju "osynlig". Vanligtvis syndes den i "browsern" (dator 2) när man valde nätverksskrivare.

Detta har vi provat:

• tillfälligt stänga av brandväggar, ingen skillnad
  • kört windows felsökning, hjälpte inte

Dessutom kan jag tillägga att ja tror att problemet har berott på Nortons brandvägg, den har vi tagit ur bruk ungefär samtidigt som problemen kom så det kan ju bero på det.

Har du stängt av brandväggen på macen oxå, eller bara på windowsmaskinerna?

Jag hade problem med bonjour efter att min MBP hade fått nytt logikkort. Det löstes genom att stänga av brandväggen i MacOS. Jag ska undersöka vidare hur jag ska konfa brandväggen så att det fortfarande funkar, men jag har inte haft tid ännu.

Mja, fast jag kunde oxå se vissa enheter, men inte alla som jag brukade. Den betedde sig sk-tskumt.

Då har jag faktiskt ingen aning. Hostfilerna kanske har knasat till sig eller något åt det hållet, men det är ett riktigt långskott.

Jag har ändrat hosts filen med spybot search&destroy så att den blockar osäkra sidor, kan det bero på det?

Kanske, men nu har du passerat min kompetensgräns för nätverkskonfigurering. Om du kommer på vad som är vajsing så får du gärna berätta.

Nu är det så att vi har ett litet trådlöst hemmanätverk. Vi har 2 windowsdatorer (vi kallar dom dator 1 och 2) och en macbook, vi delar en skrivare från en dator (dator 1), de har fungerat förr, ca för 1 år sen, men det slutade plötsligt att fungera, det är så att den datorn (dator 1) inte "syns" i nätverket. Den andra windowsdatorn (dator 2) syns, de är i samma arbetsgrupp; default, MSHOME, har kollat med windows felsökning, gjort allt där... det hjälpte inte.

Det "skumma" är att det går att komma in på dator 1 ändå genom dess ip-adress i nätverket. om man skriver \\[ip-adress] windows utforskare eller smb://[ip-adress] i linux eller på mac, i finder -> anslut till server ->smb://[ip-adress]. Då ser man alla dess delade mappar och det fungerar helt som vanligt. På windows (dator 2) så ser jag också den delade skrivaren, bara att dubbelklicka så fungerade det direkt. Dator 2 fungerer dock perfekt, den syns i nätverksplatserna.

Problemen kommer då jag vill skriva ut på macen. Jag kan se den ena datorn i arbetsgrubben men den med srivaren är ju "osynlig". Vanligtvis syndes den i "browsern" (dator 2) när man valde nätverksskrivare.

Detta har vi provat:

• tillfälligt stänga av brandväggar, ingen skillnad
  • kört windows felsökning, hjälpte inte

Dessutom kan jag tillägga att ja tror att problemet har berott på Nortons brandvägg, den har vi tagit ur bruk ungefär samtidigt som problemen kom så det kan ju bero på det.

Jag föreslår att du byter namn på arbetsgrupperna på Win-maskinerna till WORKGROUP. Det är Macens default.

Att du kan nå de andra via IP-adress beror just på att de inte tillhör samma arbetsgrupp.

Du bör inte slå av brandväggarna eftersom de ska fungera med dessa påslagna.

Bifogar en bild på inställningar

post-19142-1229632962.png

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...