Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur kopplar man ihop iMac och AirPort Express?

Schang

Recommended Posts

Hej,

Ledsen om jag tar upp en fråga som redan är besvarad, men jag hittade inget när jag sökte.

Jag har en iMac som är kopplad med kabel till ett ADSL-modem/router (ej trådlös). Nu har jag köpt en AirPort Express för att jag vill streama musik från iTunes till min stereo på nedervåningen. Hur kopplar jag ihop den med iMacen?

Jag tänkte följande:

1) skapa ett trådlöst nätverk från iMacen

2) ansluta AirPort Express-en till detta nätverk

Steg 2 tror jag att jag kan få till, det är bara att öppna AirPort-verktyg och välja "Jag har ett trådlöst nätverk och vill lägga till AirPort Express eller ersätta en befintlig enhet i nätverket." Det kan jag göra redan nu, men då hittar AP:n förstås inget nätverk, eftersom jag inte gjort steg 1.

Men hur gör jag steg 1? Har försökt på flera olika logiska sätt men går bet...

/Håkan

Thomas Ytterberg

Gör tvärtom, skapa ett nätverk med APE och anslut till det med iMacen.

Ah ok, nu fick jag streamingen att funka. Men AirPort-verktyg klagar på att jag inte har någon Ethernet-kabel inkopplad i APEn (har ingen kabel dragen där), men det kanske inte gör något? Streamingen funkar ju iaf.

Nu jag köpt en iPhone också och använder Remote-programmet för att styra uppspelningen. Det funkar kanon.

Dock finns ett litet problem; jag kan inte surfa på iPhonen via WiFi eftersom min APE inte är ansluten till internet.

Finns det något sätt att skapa ett nätverk med iMacen och ansluta APE och iPhonen till det? Eller måste jag köpa en AirPort Extreme eller Express för det och ansluta iMacen, APEn och iPhonen till den?

Thomas Ytterberg

Enklast är att dra en kabel till routern/modemet men det var väl visst på nedervåningen?

Du kan köpa till ytterligare en Airport Express, koppla in den i routerna och skapa ett WDS-nätverk så att de två Expresserna förlänger ett gemensamt nätverk. Då uppnår du din mål. :)

Lite mer officiell Apple-läsning:

http://support.apple.com/kb/HT1515?viewlocale=sv_SE

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...