Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Min MacBook startar inte upp ordentligt

inc

Recommended Posts

Hej.

Det är såhär att min Macbook verkar ha säckat ihop.

Använde datorn som vanligt och installerade lite uppdateringar. Sen efter ett tag blev den seg som skumgummi, så startade om den och så ville den inte riktigt starta upp ordentligt. Den står bara och tuggar precis innan den ska ladda ikonerna, docken och allt det. Startade om den några gånger sen efter ett antal gånger som gick den att starta upp och den började ladda docken och lite ikoner. Dock saknades det massa bokstäver på tex. Macintosh HD, kunde då stå M ci to h HD tex, samma sak med all annan text som också fanns. Datorn gick knappt att använda då den var riktigt seg fortfarande.

Tänkte att det var dags att skrota Tiger och dra in Leopard då, sagt och gjort och hopp om att min Macbook skulle bli som den var förrut. Men det blev samma sak här, trots att jag formaterade hårddisken och skapade ny partition och installerade. Den stannade ändå precis innan den ska ladda alla ikoner och docken och bara står och tuggar. Jag har testat återställa PRAM och Systemhanteraren, hjälpte inte det heller.

Är det någon som kan ha koll på vad det är för fel? Är det hårddisken som lagt av på heltid, om så går den på garanti hos Apple då? Har bara haft datorn i 1.5år känns ju rätt värdelöst att hårddisken ska säcka ihop efter 1.5år isåfall.

Datorn är en svart Macbook Intel Core 2 Duo 2GHZ, 2GB, 120GB.

Tack på förhand.

MVH

Marcus

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken? Du måste minst ha 10%, gärna lite mer

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken? Du måste minst ha 10%, gärna lite mer

Ptja, nu har jag cirka 100GB ledigt då jag formaterade hela disken.

Innan den började strula så hade jag väl åtminstonde 70GB ledigt. Så tyvärr är det inte det som är problemet. :(

Reparerat Skivbehörigheter ?

Kör även Kontrollera Skiva.

Har konstaterat nu att det är hårddisken som inte vill vara med längre, installerade Leopard på en extern hårddisk och då funkade det hur fint som helst.

Så lär väl bli att köpa ny hårddisk och sätta in själv så man slipper skicka iväg den i flera dagar/veckor.

Hur stor hårddisk klarar moderkortet av samt hur svårt/lätt är det att byta ut den? Visst är det S-ATA som sitter i den? Har en hel del vana med hårdvara sen tidigare, dock inte på macbooks eller bärbara datorer.

snuskigt enkelt att byta. skruva bort metall-listen som sitter på sidorna där batteriet sitter och sedan dra ur disken och in med en ny.

yes s-ata. jag kör en 7200v 200Gb men vet att någon plockade i betydligt större diskar än så... någon annan får svara på den frågan.

snuskigt enkelt att byta. skruva bort metall-listen som sitter på sidorna där batteriet sitter och sedan dra ur disken och in med en ny.

yes s-ata. jag kör en 7200v 200Gb men vet att någon plockade i betydligt större diskar än så... någon annan får svara på den frågan.

Härligt, verkar alltså inte vara några problem att slänga in en 7200rpms disk heller då. :)

Tack för svaren.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...