Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fråga gällande antistatarmband?

AleX_ FoXen

Recommended Posts

Hej! tänkte precis byta ram på min macbook å jag har införskaffat mig ett antistadband.

jag har hört att man kan sätta det på en av metall mojängerna på elurtaget, men nu är det ju så att jag råkade inte ha några jordade urtag, men däremot har jag en dosa med flera urtag på som är jordad. funkar det att sätta klämman på den eller måste det vara anslutet till ett jordat nät????

Tack på förhand:)

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Att bara sätta den där är ingen större ide, om ditt riktiga uttag sen inte är jordat är det bara en sladd som slutar efter nån meter...

Oj det var seriöst. När jag bytat ram har jag tagit på ett element innan, har hört att det ska räcka.

Det måste vara jordat vägguttag, vattenkran, värmeelement,

Att bara sätta den där är ingen större ide, om ditt riktiga uttag sen inte är jordat är det bara en sladd som slutar efter nån meter...

OK tack!

Men vart kan man sätta den gå? Har hört att det ska gå bra med ett element om det inte är målat, som det så klart är.

Och nu när jag har lagt ut 49kr på ett band så vill jag ju använda det. helst rätt oxå

OK tack!

Men vart kan man sätta den gå? Har hört att det ska gå bra med ett element om det inte är målat, som det så klart är.

Och nu när jag har lagt ut 49kr på ett band så vill jag ju använda det. helst rätt oxå

Det brukar ofta vara nån detalj som inte är målad... annars, som poca sa, en vattenkran funkar med

I ert kök bör det vara jordade uttag.

Carlisle_united

Wow det var seriöst...

Har aldrig använt ett antistatarmband när jag har plockat isär mina datorer eller bytt ram. Brukar avjorda mig på vatten kranen eller elementet.

Och alla datorer funkar fortfarande, även dom jag meckat med processorn.

Det måste vara jordat vägguttag, vattenkran, värmeelement,

Tack ska du ha! gjorde en liten operation på elementet, så nu e inte hela målat å det finns inge elurtag i köket. är hos min mormor å morfar i deras gamla grotta.

Återkommer med resultat

Ni har fel hela högen! Vitsen är inte att datorn skall vara jordad, utan att eventuella spänningskillnader mellan dator, människokropp och minnet skall tas bort. Alltså, sätt klämman på någon metalldel, t.ex. HD'n eller annan metallisk del i innanmätet. Armbandet sitter ju på handen, påsen till minnet är ledande. På detta sätt har ni tagit bort alla potentialskillnader mellan de delar som är berörda.

Att jorda mot ett element är totalt värdelöst, vad vet du vilka kringelkrokar elementrören går genom huset, är det överhuvudtaget säkert att det är anslutet till nolla i elcentralen. Elementrör är ofta gjorda i järn, med kopplingar som är tätade med diverse metoder. Vad säger att elementet har samma potential som elcentralen eller nollan/jord i väggen?

MacBook, är själva datorn verkligen jordad mot yttre jord, eller är det bara powersupplyen?

Jord och nolla är i princip samma sak, så i princip skulle man lika gärna kunna gjorda sig mot nollan, men då uttagen i väggen är neutrala så skulle ett sånt försök kunna innebära att man blir jordad på icke önskvärt sätt, dvs två meter under marknivå.

Edit: När jag byter minne sätter jag lillfingret på en metallisk chassidel, plockar minnet ur påsen och monterar det. Det är allt som behövs!

Att jorda sig på vattenkranen är väl en högst tillfällig lösning om man nu inte gör det var 5:e sekund eller något. Det räcker med att man släpar fötterna i golvet lite för att ladda upp sig flera tusen volt.

En sak som man kan tänka på är att man inte tar direkt på kortet utan försöker hålla det i kanterna. Det kan räcka för att göra sönder det med i och för sig men det minskar risken lite om man håller där det inte finns komponenter i närheten. Den elektriska fältstyrkan minskar nämligen med x4 avståndet.

Men tycker faktiskt att du gör rätt som införskaffar skyddsutrustning, det är ändå inget som skall underskattas. Koppla det till kranen eller något som de andra vänliga medlemmarna sa så ska du allt ha ett fullvärdigt skydd.

jag har hört att man kan sätta det på en av metall mojängerna på elurtaget, men nu är det ju så att jag råkade inte ha några jordade urtag, men däremot har jag en dosa med flera urtag på som är jordad. funkar det att sätta klämman på den eller måste det vara anslutet till ett jordat nät????

En dosa med jorduttag är ju inte jordad om den inte i sin tur är ansluten till jord, alltså är det bara en gulgrön ledning som slutar i intet och inte har någon funktion.

Ni har fel hela högen! Vitsen är inte att datorn skall vara jordad, utan att eventuella spänningskillnader mellan dator, människokropp och minnet skall tas bort. Alltså, sätt klämman på någon metalldel, t.ex. HD'n eller annan metallisk del i innanmätet. Armbandet sitter ju på handen, påsen till minnet är ledande. På detta sätt har ni tagit bort alla potentialskillnader mellan de delar som är berörda.

Att jorda mot ett element är totalt värdelöst, vad vet du vilka kringelkrokar elementrören går genom huset, är det överhuvudtaget säkert att det är anslutet till nolla i elcentralen. Elementrör är ofta gjorda i järn, med kopplingar som är tätade med diverse metoder. Vad säger att elementet har samma potential som elcentralen eller nollan/jord i väggen?

MacBook, är själva datorn verkligen jordad mot yttre jord, eller är det bara powersupplyen?

Jord och nolla är i princip samma sak, så i princip skulle man lika gärna kunna gjorda sig mot nollan, men då uttagen i väggen är neutrala så skulle ett sånt försök kunna innebära att man blir jordad på icke önskvärt sätt, dvs två meter under marknivå.

Äntligen får man se dig ha rätt, Balooba! ;)

AleX_ FoXen: Lyssna inte på de andra amatörerna. Av någon anledning är vissa tvungna att svara på frågor, fast de inte har en aning om svaret. Att koppla antistatarmbandet till något annat än datorchassit är inte bara verkningslöst utan kan tom göra saken värre, dvs bygga upp en större potentialskillnad mellan minnet och datorn. Lyssna inte heller på amatörer som säger att de meckat med tjugo datorer utan att använda antistatarmband och utan att något hänt. Det är det som är grejen: Det går bra nio gånger av tio. Den tionde gången får man en dator som strular på det mest konstiga sätt och nästan aldrig får man veta att felet berodde på just den där lilla kretsen i minnet som hade buggat ur när man var där och pillade på den.

Trodde det tillhörde allmänbildningen? ;)

Jo, det är det mycket som borde göra. Men problemet är väl att den allmänna bildningen inte är så hög som vore önskvärt... ;)

Hybrisen var inne igen och kallar folk för amatörer.

Jag fick lära mig på Chalmers en gång i tiden att det var praktiskt att ta på chassit och en annan utjämningspunkt, exvis jordstiftet. Men det visste jag dock redan innan, då jag i tonåren byggde ett antal transistorförstärkare.

Nu hade jag ingen lust att utförligt ge mig in på märkvärdigt snack

Hybrisen var inne igen och kallar folk för amatörer.

Jag fick lära mig på Chalmers en gång i tiden att det var praktiskt att ta på chassit och en annan utjämningspunkt, exvis jordstiftet. Men det visste jag dock redan innan, då jag i tonåren byggde ett antal transistorförstärkare.

Jaså, det är hybris att komma med korrekt information nu oxå? Jag trodde att poängen med forum var att folk skulle få hjälp och inte att ge utrymme för folk som tror att de kan mer än de kan att låtsas kunna något. Visst kan man väl få ha fel någon gång ibland, men jag förstår inte poängen med att svara på frågor där man inte vet vad man sysslar med.

Om de lärde dig på Chalmers på 1800-talet att man skulle jorda sig i vattenkranen eller elementet, så hade de fel. Vet man hur saker fungerar så behöver man inte gissa.

Kan ju nämna att en riktigt uppbyggd IT-teknikerarbetsplats består av en antistatisk golvmatta som är ansluten till jord, en antistatisk matta på arbetsbordet, också anslutet till jord samt jordanslutning för antistatarmband.

Detta arrangemang skulle likaväl kunna fungera utan anslutning till jord, bara alla enheterna är "jordade" till varandra.

Men då man även skall kunna meka med grejerna när de är igång och de då är anslutna till jordade uttag så ansluter man då även hela arbetsplatsen till jord.

Kan ju nämna att en riktigt uppbyggd IT-teknikerarbetsplats består av en antistatisk golvmatta som är ansluten till jord, en antistatisk matta på arbetsbordet, också anslutet till jord samt jordanslutning för antistatarmband.

Detta arrangemang skulle likaväl kunna fungera utan anslutning till jord, bara alla enheterna är "jordade" till varandra.

Men då man även skall kunna meka med grejerna när de är igång och de då är anslutna till jordade uttag så ansluter man då även hela arbetsplatsen till jord.

Alla operationsalar har antistatmatta och är jordade med kopparfläta

Jo, att ansluta hela "paketet" till jordat uttag är väl en bra idé när man vet vad man sysslar med. Den "vanlige" användaren bör knappast mecka med datorn när den är igång eller ens pilla inuti den när den är ansluten till eluttaget. Risken att man inte bara kraschar datorn, utan även sig själv finns ju där... Men som sagt: Det viktiga är att man själv, minnet och datorn har så liten potentialskillnad som möjligt. Att koppla antistatarmbandet till vattenkranen om datorns elsladd inte sitter instoppad i ett ordentligt jordat uttag gör ju saken värre.

alla har svarat olika på det här, tack för att ni redde upp det här trasslet en gång för alla. ^_^

Ja, men det viktigaste är ju att du gör rätt, och då råkar det var iMatte och jag som har rätt, att vi skall vara överens är i vilket fall under alla omständigheter något unikt.

Vi kan i alla fall vara överens om att hemmet är ingen bra plats för elektronikpillande, särskilt inte för personer med ingen eller endast lite kunskap om ESD

Guest WhySoSerious
Vi kan i alla fall vara överens om att hemmet är ingen bra plats för elektronikpillande, särskilt inte för personer med ingen eller endast lite kunskap om ESD

Att skada komponenterna är väl ungefär som att en bomb slår ner genom taket och dödar dig? Har aldrig vart med om att någon i min vänskapskrets skadat komponenterna på det här sättet inom en period på ungefär 20 år.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...