Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Parallels vs Bootcamp

fretless

Recommended Posts

Tjena!

jag är lite sugen på att kunna använda lite program som bara finns till xp på min mac, jag har kikat lite på youtube och google samt här, men jag har inte riktigt fattat, ska jag installera windows med bootcamp och sedan köra det i Parallels? eller kan jag installera direkt i parallels?

kan man skifta mellan xp och os x utan att starta om datorn med bootcamp?

vad är att föredra, Parallells eller Bootcamp?

Tjena!

jag är lite sugen på att kunna använda lite program som bara finns till xp på min mac, jag har kikat lite på youtube och google samt här, men jag har inte riktigt fattat, ska jag installera windows med bootcamp och sedan köra det i Parallels? eller kan jag installera direkt i parallels?

Med Bootcamp så kör du en ren form av Windows och för att nå den så måste du starta om datorn.

Med Parallells/WMware Fusion så kör du Windows som en .app.

Och du installerar Windows direkt i parallells/fusion inte via bootcamp.

Med Bootcamp så kör du en ren form av Windows och för att nå den så måste du starta om datorn.

Med Parallells/WMware Fusion så kör du Windows som en .app.

Och du installerar Windows direkt i parallells/fusion inte via bootcamp.

Om du har en bootcamp- partion så kan du starta den i Parallells utan att behöva stänga ned OSX.

Man kan kort sammanfatta detta:

- Köra Win via Boot Camp, kräver omstart för att växla mellan Mac o Win. De kan ej köras parallellt.

- Köra Win i ett fönster i OS X med Parallels eller annat likn prog. Fönster i de båda OS:en körs parallellt.

Tjena!

Vilket du föredrar är en smaksak. Det beror på vad du ska använda Win till.

- Ska du köra krävande spel eller andra program som kräver all kraft ska du välja Boot Camp.

- Är kravet inte lika stort att ha all datorkraft utan den kan delas med Mac OS är Parallels att föredra. det är enkelt att starta och man kan kopiera mellan Win o Mac.

då låter det som att det smartaste är att installera via bootcamp och sedan köra parallels, best of both worlds

då låter det som att det smartaste är att installera via bootcamp och sedan köra parallels, best of both worlds

Hur tänker du då?

Fungerar inte det här:

Installera en "ren" version av XP genom bootcamp.

Använda parallels för att komma åt XP-installationen direkt från osx.

Använda Macdrive för att komma åt det som ligger på osx-partitionen inne från XP.

Eller?

Fungerar inte det här:

Installera en "ren" version av XP genom bootcamp.

Använda parallels för att komma åt XP-installationen direkt från osx.

Använda Macdrive för att komma åt det som ligger på osx-partitionen inne från XP.

Eller?

I vissa lägen fungerar det säkert bra.

Har du krävande Win-spel kan du inte köra Win via Parallels. Mac OS drar för mycket kraft.

Därför följ dessa råd

Ska man köra kraftkrävande Win-program använd Boot Camp

Ska man köra lätta Win-pogram, använd Parallels (motsv)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...