Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Quicktime Pro

Pappskalle

Recommended Posts

Jag har tidigare försökt få ordning på de filmer jag redigerat i iMovie och Final Cut Express.

Allt fungerar som det ska men när jag försöker göra DVD-kopior för att se på TVn så blir de inte riktigt skarpa.

Jag har kommit fram till att det förmodligen måste bero på inställningarna i Quicktime där det närmaste fasta

formatatet är 960 x 540 (om jag kommer ihåg rätt). Jag har importerat från videokamera i PAL 16:9 alltså 1076 x någonting).

Min fråga är nu:

Om jag köper Quicktime PRO, kan jag då ställa in formatet till korrekt 16:9 eller använder man fasta format även i PRO-versionen. Jag kan inte hitta svaret på Apples hemsida.

Jag har tidigare försökt få ordning på de filmer jag redigerat i iMovie och Final Cut Express.

Allt fungerar som det ska men när jag försöker göra DVD-kopior för att se på TVn så blir de inte riktigt skarpa.

Jag har kommit fram till att det förmodligen måste bero på inställningarna i Quicktime där det närmaste fasta

formatatet är 960 x 540 (om jag kommer ihåg rätt). Jag har importerat från videokamera i PAL 16:9 alltså 1076 x någonting).

Min fråga är nu:

Om jag köper Quicktime PRO, kan jag då ställa in formatet till korrekt 16:9 eller använder man fasta format även i PRO-versionen. Jag kan inte hitta svaret på Apples hemsida.

DV-PAL är alltid 720x576 rektangulara pixlar. För 16:9 sträcker man ut pixlarna mera horisontellt än man gör med 4:3.

Sedan så har en datorskärm kvadratiska pixlar, så videon presenteras på 1024x576 eller 768x576 pixlar.

Vad gäller QT Pro, så har det ingen som helst inverkan på export från iMovie 7.

Testa iMovie 6!

Egentligen vill jag ju använda FCE (som vi tidigare diskuterat). Men jag har ju samma problem där dvs att jag inte kan exportera till 1024x576 eftersom det bara finns fasta format i Quicktime.

Menar du att jag inte ska ändra formatet när jag exporterar från FCE till iDVD? Jag ska testa detta.

Jag har känt lite på iMovie 6 och håller med dig om att den kanske är bättre än 7-an. Båda är helt OK eftersom de ingår i Mac-köpet. Precis som MovieMaker när du köper en PC med Windows. Fast FCE ska ju vara ännu bättre. Det var därför jag valde en iMac när jag behövde byta ut min PC. Nu sitter jag ändå och redigerar på den gamla PCn och kastar hotfulla blickar mot Macen.

Har försökt tala med Apples support utan större framgång. Jag kan väl inte vara ensam i världen om att ha en Panasonic GS-320 och jobbar med FCE, eller...

Kanske det hela slutar med att jag installerar Windows i Macen och kör vidare med Pinnacle Studio.

Har nu testat efter bästa förmåga. Alltså...

Från FCE gjorde jag en export till Quicktime. Använde PAL 720x576 (16:9). FCE renderade och när jag kollade in klippet visade det sig vare hoptryckt dvs inte i 16:9.

Har nu testat efter bästa förmåga. Alltså...

Från FCE gjorde jag en export till Quicktime. Använde PAL 720x576 (16:9). FCE renderade och när jag kollade in klippet visade det sig vare hoptryckt dvs inte i 16:9.

Antalet pixlar är korrekt, men det borde satts en "flagga" i filen som talar om att det är 16:9. Denna flagga kan man ändra med QT Pro i efterhand, men det är litet synd att "kasta ut" 185 kr bara för det. Nu kan QT Pro en massa andra kul saker också, så det kan kanske vara värt pengarna ändå?

Men du kanske kan kolla i QT Player ändå, vad du har för uppspelningsmöjligheter?

EDIT: Glömde en sak: Vad händer om du skapar ett iDVD projekt i 16:9 och importerar exporten från FCE. Det borde bli bra, även om det råkar vara litet fel på uppspelningen (innehållet är säkert korrekt).

Jag satte flaggan i filen vid export genom att välja just det alternativet. Om det sedan fungerade låter jag vara osagt.

Jag vill minnas (snart vet jag inte vad jag har gjort) att jag brände ett 16:9-projekt i iDVD och att formatet blev OK när jag körde DVDn i min TV.

Däremot blev bilden inte skarp.

Jag vill minnas (snart vet jag inte vad jag har gjort) att jag brände ett 16:9-projekt i iDVD och att formatet blev OK när jag körde DVDn i min TV.

Däremot blev bilden inte skarp.

Om jag minns rätt så kom det projektet från iMovie '08.

Pröva att bränn filen från FCE.

Bränn filen från FCE? Visste inte att det går att göra så, går det verkligen?

Javisst, du skapade ju en DV-fil och iDVD är från början avsett för DV-filer (även om dagens iDVD-versioner även tar andra filtyper).

Skapa ett nytt widescreen-project i iDVD och importera videon bara.

OK, ska testa detta men först måste jag tydligen dammsuga enligt order från mig närstående kvinna.

OK, ska testa detta men först måste jag tydligen dammsuga enligt order från mig närstående kvinna.

Är inte dammsugningen klar?  ;)

• 2 weeks later...

Dammsugningen tog längre tid än väntat. Men det blev rent och snyggt...

Gjorde som Telly82 föreslog - resultatet blev en hopträngd bild i dålig kvalitet.

Dammsugningen tog längre tid än väntat. Men det blev rent och snyggt...

Gjorde som Telly82 föreslog - resultatet blev en hopträngd bild i dålig kvalitet.

Hopträngd på vilket håll? Höjden eller bredden?

Är inte allting 16:9? (Dvs ursprungsvideon, iMovie 6-projektet och iDVD-projektet)

Och du har väl inte varit inne i iMovie '08 med videon, eller hur?

Hopträngd på bredden dvs. gubbarna blir långsmala.

När jag gjorde capture i FCE så såg det ut som om "gubbarna var långsmala" i rutan där man kan följande capturingen. Däremot var de helt OK när jag redigerade i FCE dvs. de visades snyggt och prydligt i 16:9.

Näh, jag har inte varit inne i iMovie med projektet. Idén var ju att försöka bränna direkt från FCE (inte iMovie 6). Jag gjorde alltså en QuickTime-fil och importerade den i iDVD.

Hopträngd på bredden dvs. gubbarna blir långsmala.

När jag gjorde capture i FCE så såg det ut som om "gubbarna var långsmala" i rutan där man kan följande capturingen. Däremot var de helt OK när jag redigerade i FCE dvs. de visades snyggt och prydligt i 16:9.

Näh, jag har inte varit inne i iMovie med projektet. Idén var ju att försöka bränna direkt från FCE (inte iMovie 6). Jag gjorde alltså en QuickTime-fil och importerade den i iDVD.

Javisst, ja, det var ju direkt från FCE.

Du svarade inte på om iDVD-projektet var 16:9 eller inte.

Ny fråga (1): Var spelar du upp det? På Macen? På en 4:3 TV? På en 16:9 TV? Har du svarta kanter till vänster och höger om bilden?

Ny fråga (2): På vilket sätt är bilden i dålig kvalitet? (Alltså förutom att den är hopträngd på bredden.) Oskarp? Grynig? Eftersläpning vid rörelser? Något annat?

Jorå, iDVD-projektet var i 16:9.

1. Jag spelade upp på Macen. Svarta kanter till höger och vänster.

2. Och bilden blir aningen diffus dvs. oskarp men det verkar sämst i de rörliga delarna av filmen. Ett hus i bakgrunden

känns mer tydligt. Ingen eftersläpning (men här kan jag ha fel).

Jorå, iDVD-projektet var i 16:9.

1. Jag spelade upp på Macen. Svarta kanter till höger och vänster.

2. Och bilden blir aningen diffus dvs. oskarp men det verkar sämst i de rörliga delarna av filmen. Ett hus i bakgrunden

känns mer tydligt. Ingen eftersläpning (men här kan jag ha fel).

1. Och om du spelar upp på TVn?

2. Verkar nästan som om du omvandlat från PAL till NTSC i något steg i processen. (PAL är TV-systemet i Europa, NTSC i nordamerika.)

Kan konstatera att filmen nu spelas upp korrekt i TVn. Vad jag gjorde för fel är dock för mig aningen suddigt.

Alltså:

Filmen visades i 16:9 under editeringen i FCE.

Efter rendering visades den i 4:3 med svarta kanter i viewern i FCE

När jag öppnade filen i VLC gick den hackigt och i 4:3

Kollade inställningarna i timeline och konstaterade att det var i PAL (Anamorphic)

Jag exporterade filmen med QuickTime (self-container, 16:9)

Läste in den i iDVD och brände en skiva

Öppnade skivan i Mac och konstaterade att den visades i 4:3

Spelade skivan i TVns DVD-spelare och konstaterade att allt visades i perfekt 16:9.

Förmodligen har jag gjort något fel tidigare. Oavsett vad, så är jag tacksam för all hjälp jag fått.

Konstigt att det visades fel i Macen. Det har jag ingen förklaring till.

Kul att det blev en bra DVD till slut.

Det är ett klassiskt problem att en anamorfisk fil inte visas rätt trots att den är utexporterad ur ett Apple-program. Apple har t.o.m. en fix-info-sida om detta - hittar den dock inte nu, men vad man gör är att ändra visningsratio till 1024 istället för 720 - och spara om filen (all detta gör man i QT så klart). Thats it. Att filen visas ihoptryckt ska man inte ligga sömnlös över - det är inget fel på filen, det är bara aktuell spelare som inte hajar att det är en anamorfisk fil.

Okay, tack för info om anamorfiska filer. Knappt jag kan uttala det. Var tvungen att googla för att förstå innebörden.

Försökte göra som du föreslog och öppnade filen i QT. Det visade sig dock att jag behöver ha QT Pro för att kunna göra en "spara som". Och det viktiga var ju, som du så riktigt påpekar, att filen visas rätt i TV.

Tack igen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...