Jump to content
Just nu i M3-nätverket

J**vla badbollhelv*****

kauf

Recommended Posts

Har haft en aluminium macbook 2.4 ghz med 2 gig ram i ca 1 månad. Det är min första mac och jag har blivit helt less på badbollen som ständigt jävlas med mig. Det verkar inte spela någon roll om det är hög/låg belastning på systemet eller om det är minneskrävande program eller inte. Jag kan köpa att bollen kommer fram när man gör tunga manövrar eller när man verkligen har så mkt skit igång samtidigt att datorn håller på att spy. Men bollfan kommer fram när man gör enkla och HÖGST OVÄNTADE saker tex som att klicka på en länk när man surfar eller bläddra i ett finderfönster, byta bild i iphoto etc.

Efter att ha läst lite olika problemlösningstrådar så har jag nu gjort allt som går med skivverktyget och har kört hardwaretest etc. Har nu ominstallerat hela skiten och sitter här med en HELT NY installation. Nu är det dags att göra allt ifrån början och dokumentera NÄR bollen börjar dyka upp. Utgångsläget är alltså HELT NYINSTALLERAD utan iLife installerat. Kommer skriva vilka program jag installerar och när bollarna kommer...

1,

Reparerar skivbehörigheter

Vid reparation av skivbehörigheter visas följande:

"Fel grupp på ”private/etc/cups”, ska vara 0, gruppen är 26."

Om man kör reparationen igen så kommer felet åter igen.

2,

Kontrollerar skiva

Enheten Macintosh HD verkar vara felfri.

3,

Programmuppdateringar för datorn installerats. Verkar vara lite Itunes och Java uppgraderingar... Startar om...

Verkar vara något hårdvaru problem på din macbook så jag tycker du ska göra som Balooba säger att lämna in den för att be dem lösa problemet!

Thomas Ytterberg

Har du kontrollerat med Aktivitetskontroll vilken process som tar mest kraft?

Det händer att en ominstallation löser alla problem. Det händer att OS-et är inte 100% installerat. Som första åtgärd på en ny burk skulle jag blåsa HD-n och ominstallera.

4, Lite mer programuppdateringar som nå jävla firmware o frontrow uppdatering. Inga bollar än så länge. Dags att börja installera lite program så får vi se vad som händer.

Ha inte igång många tunga program, ha inte skrivbordet nertyngt av ikoner på "PC-vis" är tips jag kan ge.

Stäng av onödiga Dashboards är ett annat tips..

5, FÖRSTA BOLLEN. När jag surfar runt i Safari klickar jag på en länk i en sökmotor. Bollen ploppar upp i ca 25 sekunder och därefter börjar websidan laddas.

6, Har installerat lite program. Appzapper, Serialbox, Justlooking.

7, Installerat fler program. Thunderbird, Firefox, Growl, VLC. Verkar stabilt än så länge...

8, BADBOLL i ca 15 sek när jag öppnar Isync (jag kan köpa det eftersom det är första gången jag startar programmet). Endast textredigeraren var igång i bakgrunden.

10, har installerat Transmit och börjat tanka övefsfsd... Där kom en 20 sek badboll när jag skrev i denna ruta. Program igång är Firefox, Bluephone och Adium. Hur som helst igår tankade jag in ett lass med musik och film via nätverket. Lite små bollar ibland men jag köper det eftersom FTP programmet jobbade rätt hårt.

Jag har en betydligt äldre modell (slöare) och upplever inte alls att badbollen kommar fram särskilt ofta. Jag håller med dem här ovan som tycker att du ska lämna in den. Det kan vara fel på minnesmodulerna.

Det händer mig också att jag får badbollar när jag surfar, fast jeg brukar skylla det på sidan jag surfar på men jag kan ha fel.

Jag har en mac mini på 1.8GHz och 2GB i ram. Får badbollar ofta på den med. i mitt fall ær det før att OSX æter upp mitt ram oavsett vilka app jag har øppna.

Næsta mac jag køper kommer vara en pro så jag kan trycka in 8GB i ram på den, då kanske jag slipper badbollarna.

Thomas Ytterberg
Jag har en mac mini på 1.8GHz och 2GB i ram. Får badbollar ofta på den med. i mitt fall ær det før att OSX æter upp mitt ram oavsett vilka app jag har øppna.

Næsta mac jag køper kommer vara en pro så jag kan trycka in 8GB i ram på den, då kanske jag slipper badbollarna.

Antagligen inte för OS X äter inte upp internminne och badbollar endast när program hänger sig eller hamnar i väntefas. Så andra upplevelser beror på att något är fel. Antingen med hårdvaran, förslagsvis hårddisken, systemet (lätt fixat med en arkivera/installera) eller på skräpprogram som man stoppar in i datorn.

Det har flera gånger här på forumet framkommit att badbollar, minnesläckage och kernelpanik ofta härrör från torrentklienter. Till exempel att Transmission äter snabbt upp alla tillgängliga gigabyte och krockar med Quicklook-funktionen i Leopard vilket ger badbollar.

Jag hade också ett evinnerligt badbollande som kom plötsligt efter ca 4 månader användande med en ny Macbook. Efter alla egna tester och arkiv/installera utan att problemet försvann, lämnade jag in den på hos Macsupport. Diagnosen efter några dagar var dåliga block på hårddisken med diskbyte på garantin. Efter det går den som tåget, nu i en månad, utan det badbollande som var innan.

Badbollen är verkligen inte något jag ser varje dag ... blir förvånad när den kommer upp :P Tråkigt att vissa ser dem så ofta ...

Antagligen inte för OS X äter inte upp internminne och badbollar endast när program hänger sig eller hamnar i väntefas. Så andra upplevelser beror på att något är fel. Antingen med hårdvaran, förslagsvis hårddisken, systemet (lätt fixat med en arkivera/installera) eller på skräpprogram som man stoppar in i datorn.

Det har flera gånger här på forumet framkommit att badbollar, minnesläckage och kernelpanik ofta härrör från torrentklienter. Till exempel att Transmission äter snabbt upp alla tillgängliga gigabyte och krockar med Quicklook-funktionen i Leopard vilket ger badbollar.

OSX lægger allt mitt minne som inactive med bara några MB som free och då får jag badbollar.

Stænger jag av ett program så jag får lite ledigt minne så fungerar det fint, till det mittet blir inactive med.

Något med minneshanteringen fungerar inte på min maskin.

A_bite_of_the_apple

Hade samma fel på min MacBook. Det visade sig bero på rost! på RAM-minnena. Lämna in den säger jag

Hade ofta badbollar i Safari, men sen jag skrivskyddade mappen som Safari lagrar historik i, så försvann problemen nästan totalt. Det är historikkollen som slöar ner Safari nåt djävulskt, och med nästan ett år av lagrad historik blir det ett rent helvete att få nån sprutt i det hela. Eftersom mappen nu är skrivskyddad är det bara att starta om Safari när det börjar sega, så tappar Safari minnet, så att säga, och allt blir snabbt och fint igen!

En annan sak som ofta segar ner systemet fruktansvärt mycket är det där lågnivå-sök-igenom-varenda-jävla-hårddisk-skriptet som sätter igång i tid och otid, oftast på de mest olämpliga tidpunkter. 3-4 gånger i veckan rullar det igång hos mig, och då är datorn närmast obrukbar i de 15-20 minuter det tar innan skiten är klar. Önskar att jag kunde hitta skriptet och förpassa det till de sälla jaktmarkerna, men det verkar inte vara möjligt.

Jag har en mac mini 1,83 ghz ram, med 1 gb ram. Får badbollar när jag kör final cut express (jag vet inte den bästa datorn att köra det på - ska köpa imac snart) och när jag har många program öppna som FCE, limewire, imovie osv då kan jag få badbollar i safari.

Så du bör lätt lämna in din dator.

Jag har en mac mini 1,83 ghz ram, med 1 gb ram. Får badbollar när jag kör final cut express (jag vet inte den bästa datorn att köra det på - ska köpa imac snart) och när jag har många program öppna som FCE, limewire, imovie osv då kan jag få badbollar i safari.

Så du bör lätt lämna in din dator.

Det är bara att konstatera att 1 GB RAM är för lite i en mini eftersom den delar RAM med grafikkortet. Minins hårddisk är inte den snabbaste så det blir en rejäl förbättring med 2 GB RAM i minin så slipper OS X swappa till hårddisken i onödan.

11, har inte installerat flera program. Har tappat räkningen på badbollarna men de dyker främst upp i Firefox. Men det är programmet som används mest så det kanske inte är konstigt. Ska byta till Safari under dagen o se vad som händer.

Badbollar har dykt upp när man: navigerar i firefox, frammåt via länkar eller bakåt via bakåtknappen. Skriver i rutor. Flyttar på fönster. Klickar på fel ställe.

12, badbollar när man byter låtar i Itunes. Sen mitt i låtjäveln stannar ljudet och efter 7 sekunder kommer bollen fram.

Lutar åt att jämna in datorn idag eller imorn...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...