Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Macbook Alu Eller Macbook Pro Alu.

Dajv

Recommended Posts

Jag är för nuvarande PC-användare och har nu bestämt mig att prova en Mac nu efter julen. Dock har jag otroligt svårt att välja mellan Macbook 2.0 ghz för 10800 eller Macbook Pro 2.4 ghz för 16600:- (Studentrabatter).

Det jag skulle göra mest är Skoljobb, Webbdesign, Film, Spela Musik, Lite Photoshop.

Jag är väldigt kluven i vad jag ska välja o köpa. Tycker 16600:- är rätt mycket pengar men ifall den är mycket mycket bättre så kan det ju vara värda dom extra pengarna för bättre grafik,Processor, Hårddisk och större skärm?

Jag vill att datorn ska hålla och ha bra prestanda under de kommande 3-5 åren som jag ska studera.

Så Macbook Pro kanske är det säkrare valet?

Ni som är små "Mac" experter här kanske har något mer man bör tänka och veta när man ska välja mellan Macbook och Macbook Pro? :P

Du får helt enkelt väga skillnaderna med dina behov och priset. Jag tror att Macbook 2,0 GHz skulle kunna uppfylla dina behov, men Macbook Pro skulle definitivt hålla längre och ge mycket bättre prestanda, bara grafikkortet är dubbelt så snabbt (och ännu snabbare om Snow Leopard gör att man kan utnyttja båda GPUerna).

Jag har själv en svart Macbook och ångrar mig faktiskt över att jag inte köpte Macbook Pro... men skillnaderna var större då än nu. Den större skärmen skulle nog vara trevlig för din del och bakgrundsbelysta tangentbordet ;)

Man får också får väga in fatktorn bärbarhet eller större skärmyta. Kör gamla 15" MBP och den upplever man som lite stor när man reser med den, men skärmytan är och andra sidan tillräckligt stor för att man inte ska känna sig hämmad av den.

För min del var det storleken på skärmen som avgjorde.

13.3" eller 15,4", vilket vill du ha?

13,3" = mindre yta på datorn

15,4" = större yta på datorn

Prestandaskillnaden ligger ju endast i det kraftigare grafikkortet som finns i Pro'n.

Bakgrundsbelysningen är ju också en faktor som var viktig för mig. Det var den funktionen som fick mig att välja Macbook 2,4 istället för den 3000:- billigare 2,0:an.

Storleken på Macbook Pro är för stor för min smak.

Macbook Air hade passat bäst, men jag behöver 4 GB internminne och Solid State hårddiskarna är ju alldeles för dyra just nu.

Du får känna och klämma på dem!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...