Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad gäller egentligen om torrenttrådar?

Alix

Recommended Posts

Nu tycker jag att det är dags att sätta ned foten vad gäller torrenttrådar.

Som jag har förstått det gäller följande:

1. Tekniken kring torrentklienter och deras funktion får diskuteras.

2. Hänvisningar till, och tips om hur man laddar ned, olagligt material får INTE diskuteras.

Men alldeles nyss stängdes den här tråden.

Uppenbart är det en switcher som inte förstår hur man får en torrentklient att fungera på Mac medan det gick i Windows. Det torde ju handla om en diskussion som uppfyller villkoret under punkt 1. ovan.

Är kardinalfelet att trådstartaren nämner TPB? (Jag vågar inte skriva ut odjurets tal...)

Vore det inte på sin plats i så fall att starta ett delforum som kallas Torrent/Fildelningsprogram, och där göra en tråd "sticky" om hur man ska formulera sig för att vara koscher?

• Replies 55
  • Created
  • Last Reply
Är kardinalfelet att trådstartaren nämner TPB? (Jag vågar inte skriva ut odjurets tal...)

Det kan väl inte vara olagligt att nämna The Pirate Bay? Nu kan jag inget om detta men det finns väl legalt material att ladda ner där eller är det enbart illegalt material?

Douglas.

Som jag har förstått det gäller följande:

1. Tekniken kring torrentklienter och deras funktion får diskuteras.

2. Hänvisningar till, och tips om hur man laddar ned, olagligt material får INTE diskuteras.

Nu var det ju så att det var hur som diskuterades i den stängda tråden.

Men det är ju hårfint.

Hade tråden fortsatt med ett tips att titta på brandväggar och portar, utan att specificera vilka så borde väl tråden ligga på rätt sida om reglerna?

Att göra en regel som inte innehåller tolkningar, hur formulerar man den? Det måste nog till sist vara moderatorns dagsform som får avgöra?

Att TPB även skulle innehålla "legalt" material är nog sant, men hela idén bygger ju på att göra det illegala tillgängligt.

Att TPB även skulle innehålla "legalt" material är nog sant, men hela idén bygger ju på att göra det illegala tillgängligt.

För tydlighets skull: TPB har bara torrentfiler på sina servrar, själva fildelningsmaterialet finns på andra servrar.

Hade tråden fortsatt med ett tips att titta på brandväggar och portar, utan att specificera vilka så borde väl tråden ligga på rätt sida om reglerna?
Så en brandvägg är en sak som inte får diskuteras här? om det är av "fel" märke. var står det i reglerna?
Det står så här i reglerna:

Du förbinder dig även att inte publicera andras upphovsrättsskyddade material på forumet.

Var hittar du det som fakta? att det är tanken att dela ut upphovsrättsskyddat material.

A_bite_of_the_apple

Den senaste reviderade forumpolicyn som skickades ut till oss moderatorer, det var iofs ett bra tag sen, konstaterar att det visserligen kan finnas gratismaterial på The Pirate Bay men att övervägande delen av det som TPB hostar på sina servrar inte är det. DÄRFÖR är det inte tillåtet att diskutera HUR man laddar ned från The Pirate Bay.

Jag vet att Andreas ska uppdatera policyn men innan det är gjort så får vi ju följa den gamla policyn. Helt enkelt är det INTE okej att diskutera hur man tankar från Pirate Bay. Tycker man att detta är fel så har vi en uppsjö forum på nätet där sånna frågor är tillåtna, fråga där istället

Var hittar du det som fakta? att det är tanken att dela ut upphovsrättsskyddat material.

Varför kan du inte kolla själv. Du hittar säkerligen till TPB? Lista upp vad som finns där, och tala om för oss andra hur stor del av filerna du hittar som är legala resp illegala.

Du kan ju också fundera lite på namnvalet, Pirate, vilka associationer får du till det namnet?

Nu var det ju så att det var hur som diskuterades i den stängda tråden.

Men det är ju hårfint.

Nåja, tråden hann ju inte diskutera någonting alls innan den stängdes?

Och kan vi hålla denna diskussion till hur forumreglerna ska tillämpas snarare än huruvida nedladdning är bra/dåligt-lagligt/olagligt?

Den senaste reviderade forumpolicyn som skickades ut till oss moderatorer, det var iofs ett bra tag sen, konstaterar att det visserligen kan finnas gratismaterial på The Pirate Bay men att övervägande delen av det som TPB hostar på sina servrar inte är det. DÄRFÖR är det inte tillåtet att diskutera HUR man laddar ned från The Pirate Bay.

Jag vet att Andreas ska uppdatera policyn men innan det är gjort så får vi ju följa den gamla policyn. Helt enkelt är det INTE okej att diskutera hur man tankar från Pirate Bay. Tycker man att detta är fel så har vi en uppsjö forum på nätet där sånna frågor är tillåtna, fråga där istället

Men man kan ju använda TPB som ett resultat av de kunskaper man förvärvar om man får diskutera torrentklienter. Ska jag tolka ditt inlägg som att sådana trådar är okej så länge man inte explicit nämner TPB i tråden/inläggen? :fundersam:

Diskutera TPB:s existentiella natur någon annanstans, det här handlar om rätten att diskutera torrentprogram.

Ja pappa, men den ursprungliga tråden var ju kopplad till TPB.

Det kan väl aldrig vara förbjudet att diskutera ett torrentsprograms legala användning?

Det kan väl aldrig vara förbjudet att diskutera ett torrentsprograms legala användning?

Nej, men om du inte vänder andra kinden till när det gäller upphovsrättsliberala inlägg kommer den här tråden inte längre att handla om det den var avsedd för. ;)

Nu har flera nämnt The Pirate Bay flera gånger. Lås tråden!

Det är bara Douglas, olycksalingen, och en moderator som har sagt odjurets namn. Vi andra kör med TPB.

Men man kan ju använda TPB som ett resultat av de kunskaper man förvärvar om man får diskutera torrentklienter. Ska jag tolka ditt inlägg som att sådana trådar är okej så länge man inte explicit nämner TPB i tråden/inläggen? :fundersam:

Men är det inte så att man i dessa lägen måste läsa mellan raderna?

Som jämförelse, antag att någon sitter med en stulen Mac och försöker få hjälp med att nollställa lösenordet. Då skall tråden låsas och trådskaparen strypas.

Men man kan ju helt legalt råka ut för att nyckelringen blir korrupt, eller andra problem så att man måste ha hjälp att ta sig vidare, då skall väl trådskaparen få hjälp och även slippa strypas?

Alltså beror det i många fall på hur man formulerar sig, en duktigt formulerande tjyv får hjälp och överlever och en klumpig hederlig användare blir strypt.

Edit: hur man skall göra med de aningslösa har jag inte klurat ut ännu, men det säkraste är väl att även strypa dem, men skonsamt?

Alltså beror det i många fall på hur man formulerar sig, en duktigt formulerande tjyv får hjälp och överlever och en klumpig hederlig användare blir strypt.

En perfekt formulering av forumets de facto-policy. :respekt:

Edit: hur man skall göra med de aningslösa har jag inte klurat ut ännu, men det säkraste är väl att även strypa dem, men skonsamt?

Skonsamt: Moderatorerna modererar rubrik och första inlägget (= tar bort TPB) och om den aningslöse fortsätter nämna TPB så är det låsning som gäller? :fundersam:

Tramskusar. :P:D

Hur ska man annars kunna diskutera fenomenet. Ska vi börja som i Harry Potter och säga "Det som inte får nämnas vid namn"

Tramskusar. :P:D

Hur ska man annars kunna diskutera fenomenet. Ska vi börja som i Harry Potter och säga "Det som inte får nämnas vid namn"

hahahaha

fjantigt att låsa pga ordet pirate bay eller tpb och inte första ggn det händer trots att trådarna är av teknisk natur och inte efterfrågar en specifik film eller nåt annat illegalt... :chockadskeptisk:

Du må tycka vad du vill huruvida det är fjantigt eller inte.

Vi som modererar är rätt eniga i om att tråden skulle stängas, nu inväntar vi bara Andreas syn på det hela.

Vi vill klara regler. Det var därför jag gjorde som jag gjorde.

TPB hostar inget på sina servrar...

Det finns flera än tpb som använder torrent, så varför kopplar ni samma allt som har med torrent att göra med tpb?

Denna tråd kan fortsätta hur långt som helst, men innan macworld har sagt sitt så kommer moderatorerna att fortsätta stänga trådarna som handlar om TPB och dylikt.

Så fort moderatorerna har fått nya riktlinjer från Leijon så kommer de att meddela oss om vad det är som gäller när man vill diskutera TBP och vidare ?!

Måste tydligen förtydliga mitt uttalande: det handlar om den här tråden inte om forumet i stort.

När det gäller det håller jag med Poca; vi måste få klarare direktiv.

Personligen tycker jag egentligen att frågan ska släppas helt fri men förstår om IDG kan få problem med sina annonsörer då och att det därför troligen måste till restriktioner.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...