Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Utan tillsatser i maten riskerar vi att dö

Pocahontas

Recommended Posts

Många skäller på de tillsatser vi vet tillförs maten, vad många inte vet, är att de måste tillsättas för att vi inte skall bli sjuka och dö utav matförgiftning.

Intressant artikel i DN

Visar väl tydligt att E-märkningen är ganska värdelös. Ingen eller i alla fall få begriper vad numren betyder. tex E210 Bensoesyra har ju "alla" som gjort någon form av fruktmos eller gelé använt men då i form av en "Glad kines" och under namnet Atamon! Koksalt är en av de äldsta konserveringsmetoderna. Askorbinsyra kan också låta "ruskigt" medan C-vitamin gör oss "glada".

Vad jag reagerar mot är när man tillsätter mjölkprotein, blodplasma, svål, sojaprotein äggprotein potatismjöl och potatisfiber och annat skräp istället för tex kött.

Vad jag reagerar mot är när man tillsätter mjölkprotein, blodplasma, svål, sojaprotein äggprotein potatismjöl och potatisfiber och annat skräp istället för tex kött.

Som det står i artikeln, så får man vad man betalar för... Vill man ha mer kött blir det rejält mycket dyrare korv (till exempel).

Som det står i artikeln, så får man vad man betalar för... Vill man ha mer kött blir det rejält mycket dyrare korv (till exempel).

Då ska det inte kallas tex "köttkorv" utan "lättkorvett" eller något. Köper man tex färdiga köttbullar så finns det inga att köpa som stämmer med "mormors recept.

Äh, det är så löjligt att klaga så där. Det finns korv med massa kött i om man vill betala för allt köttet, men eftersom folk inte vill det så får de fan nöja sig med utfyllnad. Konstigare än så är det inte.

Jämför med smycken. Vill man ha en stor diamant kostar det. Folk nöjer sig med små eller fejkade.

-Det (konstgjord utfyllnad) måste (konstgjord utfyllnad) finnas (konstgjord utfyllnad) alternativ! -Alla (konstgjord utfyllnad) tål (konstgjord utfyllnad) inte (konstgjord utfyllnad) tex sojaprotein (konstgjord utfyllnad)!

-Åh ett så långt och fint svar det här blev! :D

Äh, det är så löjligt att klaga så där. Det finns korv med massa kött i om man vill betala för allt köttet, men eftersom folk inte vill det så får de fan nöja sig med utfyllnad. Konstigare än så är det inte.

Jämför med smycken. Vill man ha en stor diamant kostar det. Folk nöjer sig med små eller fejkade.

Nää det är ta mig f.n inte alls löjligt.

Betalar man för en stor diamant förväntar man ju sig att få en sån och inte upptäcka att det är en "gråsten" som sitter där.

Är det utfyllnad i korven för att den är billig så skall det ta mig f.n framgå att det är också...

Carlisle_united

Betalar man för en stor diamant förväntar man ju sig att få en sån och inte upptäcka att det är en "gråsten" som sitter där.

Är det utfyllnad i korven för att den är billig så skall det ta mig f.n framgå att det är också...

Det gör det ju också... bara att läsa innehållsförteckningen, står det kötthalt 23% och sen är det en rad med extra ingredienser så är framgår det tydligt att det inte bara innehåller kött.

Problemet är att man betalar för gråsten och sedan har mage att bli upprörd när man inte får en stor diamant.

Man får det man betalar för, och det gäller även mat. Så djävligt är det.

Köper man tex färdiga köttbullar så finns det inga att köpa som stämmer med "mormors recept.

Jag har för mig att just "Köttbullar" är bra till sitt innehåll. Om det däremot står "Stekbullar", "Pannbullar" eller liknande ska man undvika dessa.

Likadant med "Hamburgare" kontra andra "-burgare".

Och om det står "Wienerschnitzel" så måste det vara kalvkött, medan "Schnitzel" oftast är fläskkött.

Jag har för mig att just "Köttbullar" är bra till sitt innehåll. Om det däremot står "Stekbullar", "Pannbullar" eller liknande ska man undvika dessa.

Likadant med "Hamburgare" kontra andra "-burgare".

Och om det står "Wienerschnitzel" så måste det vara kalvkött, medan "Schnitzel" oftast är fläskkött.

Möjligen bättre!

Vad är nyttigast, en naturprodukt, eller en syntetisk produkt där man tagit fram de nyttiga ingredienserna från en naturprodukt?

För att jämföra med essenser (alltså syntetiska smakämnen). Ett riktigt hallon innehåller hundratals smakämnen, medan en hallonessens bara innehåller de 5-10 mest dominerande.

Kanske är det likadant med näringsämnen? En naturprodukt kanske innehåller massor med nyttiga ämnen, en syntetisk bara en. Eller?

För att jämföra med essenser (alltså syntetiska smakämnen). Ett riktigt hallon innehåller hundratals smakämnen, medan en hallonessens bara innehåller de 5-10 mest dominerande.

Kanske är det likadant med näringsämnen? En naturprodukt kanske innehåller massor med nyttiga ämnen, en syntetisk bara en. Eller?

Jo, men då kommer ju frågan, består alla "nyttiga" naturprodukter bara av nyttiga ingredienser?

För en syntetisk produkt kan vi ju plocka fram bara det nyttiga och skippa det onyttiga/skadliga.

Möjligen bättre!

OK då.  :)

Jo, men då kommer ju frågan, består alla "nyttiga" naturprodukter bara av nyttiga ingredienser?

Nej, förmodligen inte.

För en syntetisk produkt kan vi ju plocka fram bara det nyttiga och skippa det onyttiga/skadliga.

JOvist skulle man kunna det men det gör man inte.... man tillsätter billiga kemiska ämnen som tangerar farlighetens rand för att kunna sälja...... ungefär som melaminskandalen i Kina, fast man kan dosera bättre i väst så ingen blir DIREKT sjuk! :utskallning:

Att man tillsätter en massa onödigt i maten för att dölja dåliga råvaror eller få kroppen att tro att man äter protein fast det inte är det osv är naturligtvis en affärsstrategi. Vi betalar mer för det än vad det är värt och det tjänar man naturligtvis pengar på.

Att man får vad man betalar för är bara delvis sant. Dyr mat; som rena köttprodukter, färska grönsaker osv kostar visserligen mer än blandningar och substitut men jag tror i alla fall att livsmedelsindustrin tjänar mer på skräpet än på kvalitten i %.

Ett exempel av många är vaniljersättning som finns i de flesta produkter som smakar eller luktar vanilj. Det görs syntetiskt på lignin, som är ett klisterämne i barrträd och som frånskiljs när man kokar pappersmassa. Få glassar eller maträtter har riktig vanilj....

Eftersom de syntetiska ämnena ofta har en svagare arom tillsätter man smakförstärkare E 621 som är glutamat.

Glutamat är en syntetisk smakförstärkare som används som tillsats i pulversåser, soppor, kryddor, och ingår även i många konserverade livsmedel. Ren glutamat har ingen direkt smak i sig men har en förmåga att “lyfta” fram andra smaker! Glutamat finns dessutom naturligt i kroppen som en signalsubtans i hjärnan. Denna mängd reglerar kroppen automatiskt av sig själv. Men överdosering av denna tillsats har visat sig ge migrän, illamående, nästäppa, aggressivitet, minnesstörningar, halsbränna, svettningar, koncentrationssvårigheter, tryck över bröstet & även aptitförhöjande för att nämna några biverkningar… Hur stor en överdos är variera mycket från person till person.

Lysande! :utskallning:

Vi har upptäkt att yngste sonen reagerar kraftigt på detta och vi måste läsa innehållsförteckningarna noggrant nu för tiden.....

Ett exempel av många är vaniljersättning som finns i de flesta produkter som smakar eller luktar vanilj. Det görs syntetiskt på lignin, som är ett klisterämne i barrträd och som frånskiljs när man kokar pappersmassa. Få glassar eller maträtter har riktig vanilj....

Och det intressanta är att i blindtester visar det sig att folk föredrar vanillin framför äkta vanilj som smakgivare.

Huvudsaken ät att glassen är god. ;)

(Tittar aldrig på tallriksmodellen när jag trycker in en glass.)

Samt att skinkan är röd, vem fan äter grå skinka, med stort djävla ben i dessutom...

Och det intressanta är att i blindtester visar det sig att folk föredrar vanillin framför äkta vanilj som smakgivare.

Folk föredrar McDonalds framför en riktig hamburgare också.... :stjarnsmall: ...det kan ju vara så att man är så van med ersättningen att man reagerar på den riktiga.....

Huvudsaken ät att glassen är god. ;)

(Tittar aldrig på tallriksmodellen när jag trycker in en glass.)

Detta är ju bara ett typexempel på hur maten manipuleras.

Folk föredrar McDonalds framför en riktig hamburgare också.... :stjarnsmall: ...det kan ju vara så att man är så van med ersättningen att man reagerar på den riktiga.....

När det började finnas frysta champinjoner för en massa år sedan gjordes tester. Nästan alla tyckte illa om smaken och föredrog konserverade. Det visade sig att de enda som föredrog de frysta framför konserverade var de som var vana vid färska champinjoner.

Visst handlar det om att vara van men bara för att man vants sig vid något betyder det ju inte att det är bra.

(Detta är inte ett genmäle av citatet utan snarare en instämmande nick)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...