Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Genius (iTunes) väljer alltid samma låtar.

Grus74

Recommended Posts

Har ett litet problem som jag dock börjar störa mig ganska ordentligt på och det är att när jag skapar spellistor med hjälp av Genius i iTunes är det i stort sett alltid samma låtar som kommer med. Okej, det är en viss skillnad mellan rejält olika musikstilar men så fort man är inom någorlunda normala musikstilar är det samma låtar hela tiden.

Vad värre är att vissa låtar ALLTID kommer med. I stort sett oavsett vad jag utgår ifrån så kommer The Hives "I Hate To Say I Told You So" med!? WTF!? Är det något j-vla ironiskt budskap från Apple eller? Nu på morgonkvisten tex tyckte jag lite depp från Morrisey och liknande artister skulle passa fint å vad får jag? Just det, en skrikande Pelle... :angry2:

Så, kan man få Genius att alltid skippa vissa låtar? Dessutom är jag lat och orkar inte Googla så är det någon som orkar förklara hur Genius gör sitt urval, vad det är baserat på osv?

Jag är grymt imponerad av Genius och använder funktionen väldigt ofta. Precis som du kan jag irriteras av att vissa låtar återkommer lite för ofta. Tyvärr har jag ingen lösning på problemet.

Dessutom är jag lat och orkar inte Googla så är det någon som orkar förklara hur Genius gör sitt urval, vad det är baserat på osv?

Rent spontant så tror jag inte att din sista mening sporrar folk att hjälpa oss... :ThumbsUp::P:D

He he he, okej, nu HAR jag Googlat lite... :D Och det är olika versioner på samma tema jag hittar:

"När Genius startas gör en inventering av alla låtar i det egna iTunesbiblioteket. Databasen som byggs upp skickas sedan till Itunes Store där den matchas mot låtarna som säljs i musikbutiken och bearbetas av Appleutvecklade algoritmer för musikmatchning. Resultatet skickas sedan tillbaka till användarens dator."

Just detta snott och yxat från:

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/...ticle408856.ece

Att det är en massa olika data som jämförs och matchas har man ju förstått men det skulle vara intressant att veta lite mer ingående vad som jämförs, vad som viktas mer än något annat osv. För som du säger så blir det ofta väldigt bra och jag använder det hela tiden så iaf jag är väldigt nyfiken. Jag skulle bara vilja kunna blocka vissa enstaka låtar som envisas med att dyka upp allt för ofta.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...