Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur kan jag använda iChat?

josefnik

Recommended Posts

Hej

Finns det nån möjlighet att använda Ichat programmet med egen domän eller yahoo maasenger eller MSN?

vilken plattform ska man använda? är det möjligt överhuvudtaget eller Ichat är Apples monopol för mac.com ?

Tack för all hjälp

iChat använder sig av AIM som är typ större än MSN i USA.

Men visst kan du ha MSN i iChat om du använder dig av Jabber.

Tack för ditt svar men Jag är total grön när det gäller jabber, vad är det för platform och hur ska den användas, gränssnitt , användarområde osv, måste man ha ett plung in på sin dator?

Tack på förhand

Thanks, ska prova

känner du någon tricks som kan synka isync med Entourage istället för iCal?

det verkar vara svårt men det kanske finns nån tricks, tacksam för tips.

mvh

Nik

Thanks, ska prova

känner du någon tricks som kan synka isync med Entourage istället för iCal?

det verkar vara svårt men det kanske finns nån tricks, tacksam för tips.

mvh

Nik

Synca Entourage med iCal. Använd sedan iSync för att synca iCal med telefon eller dyl.

Känner tyvärr inte till någon annan väg än att gå via iCal.

http://macworld.idg.se/2.8967 <-- 6:30 in i videon.

Jo, jag har synkat i många år mina tel till ical men just den nya version av Enturage 2008 som har fascinerat mig med nya finneser och ararlm funktioner precis som outlook for PC och ville hitta nåt sätt för synkning, men tack för svaret ändå.

ha en bra söndag

NIK

Hej

Finns det nån möjlighet att använda Ichat programmet med egen domän eller yahoo maasenger eller MSN?

vilken plattform ska man använda? är det möjligt överhuvudtaget eller Ichat är Apples monopol för mac.com ?

Tack för all hjälp

Till skillnad från Microsoft så har Apple inte skapat sin egen tjänst så Apple har inte monopol, det är Microsoft som har det för MSN/Live Messenger. :) iChat är gjort för AIM som är en tjänst från AOL - America On Line. Så AIM = America on line Instant Messenger (inte ens Apple Instant Messenger *ler*). De konton som fungerar i AIM är AOL-konton och konton för Apple .Mac och MobileMe. (man kan anmäla sig via AOL Sverige också - www.aol.se - det ska också fungera).

Sedan stödjer iChat även Jabber som är ett alternativt och öppet protkoll och med största sannolikhet även framtiden.

Skillnaden mellan de andra protokollen och Jabber är att Jabber är ett nätverk av olika tjänsteservrar som är ihopkopplade. När man ska "signa" sig så letar man upp en jabber-tjänst, en jabber-server, som man vill ansluta sig till. Det finns en eller flera i de flesta europeiska länder och även i en del utanför Europa. Jabber är internationellt! Men detta spelar mindre roll, man kan ansluta sig till vilken Jabber-server som helst även i andra länder än där man själv bor i.

Nu gör man inte detta via iChat, och det kan upplevas som krångligt. Man måste tanka ner en speciell mjukvara för att öppna ett konto i Jabber, exempelvis PSI. Dessa är även chat-klienter.

Flera Jabber-servrar, man långt ifrån alla, har en så kallad "gateway" mellan Jabber och andra nätverk, som MSN. Detta gör att man kan kommunicera med MSN-vänner via Jabber. Nackdelen nu är att filöverföring inte fungerar och ej heller videosamtal. För att öppna upp en gateway så lägger man till den tjänsten i ens serverlista, och där får man fylla i ens MSN-uppgifter så att den kan kontakta ens MSN-konto.

Detta kan vara rätt krångligt, fast egentligen är det inte så krångligt det är mer tidsödande. Alltså många steg att gå igenom.

Jag har provat att köra iChat via Jabber och prata med MSN-vänner och det fungerar. Mmm...

Men det är väl lite trist att filöverföring inte fungerar, jag ser ej heller alla användarbilder så där är det något också som inte helt hänger med. Jag har valt att köra Mercury Messenger för MSN istället. Kändes bökigt det andra...

Jag tittar på iChat igen när fler av mina vänner har skaffat Mac och AOL eller Mac/Mobile Me konton. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...