Jump to content
Just nu i M3-nätverket

42-tums LCD visar bara blått efter Mini Mac-boot

Gluttalainen

Recommended Posts

Maskinvara: Ny Philips 42-tums lcd med full hd samt Mac Mini Intel Core Solo.

Problem: Uppstarten går fint. Får bild via hdmi-ingången, äpple och snurrsymbol. Men när desktopen borde dyka upp får jag en helt blå bild i stället.

Vad jag själv tror: Mini Macen är inställd på 1024x768 för min gamla 32-tums-lcd. Det rockar inte med den nya Philips LCD:n.

Fråga: Hur löser jag detta smidigast? I och med att den gamla 32-tums-lcd:n är trasig kan jag inte koppla upp till den, ändra inställningarna och sedan koppla in Mini Macen i den nya tv:n. Kan man på något sätt ändra upplösningen så att jag åtminstone får en bild att utgå ifrån, och sedan trixa med inställningarna? Jag har även en MacBook. Kan jag på något vis "fjärrstyra" min Mac Mini från den och ändra upplösningen?

Den som kommer med det bästa förslaget på hur jag löser detta dilemma vinner fina priser. :)

Thomas Ytterberg

Kolla detta:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=60560

Minin kan du starta i Firewire-läge mot MacBooken och på så sätt komma år och radera filerna.

Normalt ska en Philips full hd meddela 1920x1080i eller 1080p mot en mini. OS X ska dessutom skilja på skärm och skärm. Men ifall den gamla teven var en Philips den med så kan det innebära att den tolkas som att det är samma skärm och de gamla inställningarna används.

Det löste sig till slut. Fick zappa p-ramet tre gånger, men plötsligt dök det upp en OSX-desktop i full hd. En fantastiskt trivsam syn, för övrigt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...