Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Redigera VIDEO_TS i iMovie

Misse

Recommended Posts

Nu har jag suttit i över en timma och försökt hitta lösning här på forumet och det har inte gått så bra. Därför skriver jag ett nytt inlägg. Vad jag behöver är en ordentligt genomgång av hur jag ska gå till väga för att ta filmen som jag har på en DVD skiva i VIDEO_TS format och fixa så att jag kan redigera den i iMovie.

Det enda jag har lyckats med är att konvertera till mpeg med codec mpgv men självklart tar inte iMovie emot dem. Någon som kan hjälpa?

Enklast är nog att omvandla den till MPEG-4 med exempelvis HandBrake och sedan dra in den filmen i iMovie. Men det innebär omkodning som tar någon timme och det påverkar bild och ljud något.

Kolla DVDxDV på t.ex. VersionTracker, fast det kostar lite...

Om du ska redigera den i iMovie 6 (vilket är ett mycket bättre redigeringsverktyg än iMovie '08) så måste du omvandla filmen till DV-PAL (och gå inte omvägen via MPEG-4).

Du behöver MPEG Streamclip (gratis) och QT MPEG-2 playback SEK 185 (sist jag kollade).

http://www.sjoki.uta.fi/~shmhav/SVCD_on_a_...it_convert_MPEG

Om du ska redigera den i iMovie 6 (vilket är ett mycket bättre redigeringsverktyg än iMovie '08) så måste du omvandla filmen till DV-PAL (och gå inte omvägen via MPEG-4).

Du behöver MPEG Streamclip (gratis) och QT MPEG-2 playback SEK 185 (sist jag kollade).

http://www.sjoki.uta.fi/~shmhav/SVCD_on_a_...it_convert_MPEG

Man kan göra iMovie-projekt i MPEG-4 också, men det förstör filmen mer än DV.

Man kan göra iMovie-projekt i MPEG-4 också, men det förstör filmen mer än DV.

Jovisst kan man det. MPEG-4-projekt är till för stillbildskameror som spelar in video i låg kvalitet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...