Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Min MacBook bara slutade starta..?

haj_haj

Recommended Posts

Köpte min MacBook White beggad för 2 veckor sedan.

Har använt den dagligen sedan dess, formaterade den iförrgår och installerade Leopard och allting smed på fint som vanligt.

Tog med den ikväll till replokalen, startade upp den där, spelade in lite grejer med bandet och stängde sedan av den.

En kvart senare skulle jag sätta på den igen för att kolla en låtidé jag hade inspelad och då kom den in i Leopard som vanligt. Klickade på Dokumentmappen i Docken, och då hände inget mer. Menyraden däruppe började blinka till med jämna mellanrum och den svarade inte på några musklick eller knappkommandon.

Jag höll då inne startknappen vilket gjorde att den stängde av sig.

När jag sedan satte på den igen så vägrar den att starta. Den kommer till helvit skärm med äpplet och den "tänk-runda ringen" under (apples motsvarighet till PCns timglas), och så står den och tuggar i all evighet och jag kan inte göra annat än att hålla in startknappen för att stänga av den igen.

Den lilla lampan på laddaren som är i lyser rött, och det händer ingenting när jag startar upp datorn med Leopard-skivan i.

Värt att nämna är oxå att jag pedantskött den. Inga smällar eller någonting.

Hjälp!

Vad kan det vara för fel?

Mycket tacksam för svar.

Trevlig helg.

Thomas Ytterberg

Frågan och svaren postas rätt ofta så. Men jag ger en snabbguide:

1. Testa säkert start (håll ned skift), detta rensar ut en del cache och annat. Om inte det hjälper...

...2. Starta från system-skivan (håll ned C) och välj språk. Växla över till Skivverktyg. Kontrollera och reparera skivan. Upprepning kan behövas. Om inte...

...3. Installera om OS X med arkivera och installera-metoden där du behåller användare och inställningar. Då får du en ny systeminstallation men behåller användare, dokument etc.

Frågan och svaren postas rätt ofta så. Men jag ger en snabbguide:

1. Testa säkert start (håll ned skift), detta rensar ut en del cache och annat. Om inte det hjälper...

...2. Starta från system-skivan (håll ned C) och välj språk. Växla över till Skivverktyg. Kontrollera och reparera skivan. Upprepning kan behövas. Om inte...

...3. Installera om OS X med arkivera och installera-metoden där du behåller användare och inställningar. Då får du en ny systeminstallation men behåller användare, dokument etc.

Hej Thomas,

tack så mycket för hjälpen.

Jag lyckades med hjälp av att hålla ned C komma in i installationsprogrammet för Mac OS X. Jag gick sedan in i Skivverktyg men det gick inte att kontrollera eller reparera skivan. Båda dom knapparna var "gråa".

Tänkte att det ändå kunde vara på sin plats med en "arkivera och installera-ominstallering" av OSet så jag startade om datorn med OS X-skivan som startskiva och kom återigen in i installationsprogrammet.

Men jag kommer inte längre till "Välj målplats. Var vill du installera Mac OS X?" för min Macintosh HD finns inte att välja. "Välj"-rutan är helt blank. Jag kan alltså inte välja plats att installera OSet på och därmed går det inte klicka någonting annat än "Tillbaka".

Vad betyder detta?

Jag tror iallafall att den läser hårddisken för den hittar hårddisken inne i Skivverktyg..

Mycket tacksam för hjälpen.

Mvh

Gabriel

Låter onekligen som något är kasst med hårddisken. Antingen så har partionen försvunnit och då måste partionera och formatera om hårddisken eller så är den rent fysiskt trasig.

Kan ju finnas program man kan prova köra ifrån en annan mac för att försöka rädda innehållet på din dator. Men det kan inte jag rekommendera något då jag saknar kunskap i ämnet.

Thomas Ytterberg

Ja, det låter som att hårddisken inte alls mår bra. Du kan pröva dig på att formatera om hårddisken och där använda säkerhetsalternativet att skriva över med nollor då det går igenom hårddisken sektor för sektor och stänger av de delar av hårddisken som inte fungerar längre. Detta tar flera timmar. Sedan installerar du OS X på nytt.

Men det hjälper inte ifall hårddisken är på väg att rasa mekaniskt och/eller elektriskt. Då är det ny hårddisk som gäller.

Suck.. fan va märkligt att den bara lägger av helt plötsligt när den skötts så väl.

Värt att nämna är oxå att när jag klickar "Kontrollera skiva" på hårddisken så håller den på i 30sek tills jag får felmeddelande "Skivkontrollen misslyckades. Skivverktyg avbröt kontrollerar "Macintosh HD" på grund av följande fel: Kontroll eller reparation av filsystem misslyckades".

Sen i loggen så står det i röd text: "Ogiltig syskonlänk, Enhetskontrollen misslyckades och Fel: Kontroll eller reparation av filsystemet misslyckades"

Hade ändå tänkt att ev. köpa en större hårddisk.. Kanske ska byta ut den då.. Känns lite riskabelt dock om jag inte är helt säker på att det är just hårddisken som spökar, men det verkar ju onekligen som att det är så..

Det är ju så svinigt dyrt att lämna in den så det känns som att det är den sista utvägen..

Antar att mina saker som ligger på hårddisken nu är förlorade.

Jag testar att radera nu och väljer säkerhetsalternativ "Skriv över med nollor" så får vi se vad som händer sen.

Om detta nu skulle funka och jag installerar om OS och allt funkar så känns det ju ändå osäkert att spara saker på MacBooken om det ändå finns överhängande risk för att hårddisken kan braka igen.. Puh..

Thomas Ytterberg

Ja, backup är alltid ett måste. Särskilt ifall det handlar om en bärbar som utsätts för en helt annan behandling än stationära och dessutom kan tappas i golvet, stjälas etc.

Ja, backup är alltid ett måste. Särskilt ifall det handlar om en bärbar som utsätts för en helt annan behandling än stationära och dessutom kan tappas i golvet, stjälas etc.

Ja.. det har jag ju fått lära mig nu..

Får använda Time Machine. Man kan väl ställa in så det säkerhetskopierar automatiskt till min externa Hårddisk en gång i veckan eller så?

Får hoppas bara att det överhuvudtaget går att komma in i OS igen nu efter formatering. Uppskattad tid kvar: 27minuter...

Ja.. nu efter formatering hittade den hårddisken när den frågade vart jag ville installera OS så det är det jag håller på med nu..

All data förlorad känns ju förjävligt men tur i oturen var ju att jag slapp lägga tusenlappar som jag inte har på en reparation.

Vi får väl se om den kraschar igen.. Ingen som vet vad det kan ha berott på egentligen?

Känns ju som sagt som en tidsfråga innan det händer igen.. Ska jag byta ut min hårddisk tycker ni?

Jag skulle nog ha gjort det för att vara på den säkrare sidan efter ett sådant problem. Man har ju ingen aning om vad en begagnad bärbar dator har upplevt och en hårddisk är ömtålig. Skaffa en extern HD om du inte har det och backuppa regelbundet eller kör TimeMachine.

Du hade inte datorn stående på någon högtalare eller något starkt magnetiskt i närheten? Magnetism kan radera hela hårddiskar. Vet inte hur känsliga TFT-skärmar är, med de gamla stora CRT-skärmarna fick missfärgningar om det var någon magnet i närheten som påverkade.

Du hade inte datorn stående på någon högtalare eller något starkt magnetiskt i närheten? Magnetism kan radera hela hårddiskar. Vet inte hur känsliga TFT-skärmar är, med de gamla stora CRT-skärmarna fick missfärgningar om det var någon magnet i närheten som påverkade.

När du säger det så hade jag faktiskt datorn ståendes på en plåtbyrå som nog är lite magnetisk.. Kanske var det problemet? Uuh..

Är det bara en "Ogiltig syskonlänk" det gäller så hade DiskWarrior reparerat katalogen till 100 % och problemet hade varit fixat.

Synd att du kom in i tråden så sent Matrix :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...