Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MAC MINI som filmburk mm

Ferrari

Recommended Posts

Hej!

Det är dags att "pimpa" lite runt 40 tummaren och då tänkte jag mig en liten Mini som skulle se

snygg ut bredvid och samtidigt göra "jobbet".

Vad jag vill göra?

- Se på film, helst i Full HD, kommer det att fungera BRA? DVI - HDMI antar jag är det som gäller, men jag har även sett förslag på VGA....känns lite old school, eller?

- Det pratas en del om den kombinerade utgången med både analog och optisk dito, fungerar detta?

Någon som har erfarenhet att dela med sig?

- Hur blir det då med 5:1 ljudet, genom den kabeln, eller ska man satsa på någon extern USB produkt (och i så fall vilken)?

Ja, sen får ju givetvis Itunes jobba lite med det musikaliska, men det oroar jag mig inte så mycket för.

Jag har provat min Powerbook mot LCD TV:n (Sony 40 tum), går väl sådär.

I Full HD försvinner ju övre menyraden, har jag tabbat mig?

Ska man vänta med köp, kanske det kommer lite uppdaterat från MAC?

Det saknas ju väsentliga standarprylar såsom HDMI...

Tacksam för lite tips.

/H

Hej "Kribban"!

Tack för du tog tid att klistra in några gamla länkar

som hade ungefär 6 mån på nacken.

Dom har jag liksom läst lite, men inte mycke av mina

frågor besvarades där inte.

Jag tolkar detta som att inget hänt på 6 mån, kanske

bättre att satsa på en PC baserad version istället?

/H

Plex är väl inte direkt 6 månader ;) Jag tror att du kan glömma 1080P men samtidigt finns det ju ingen direkt anledning att ha "Full HD" på en 40" tv.

Jag skulle nog vänta i alla fall till den 6 januari och se ifall det kommer något nytt

1080p funkar fint med Plex om du inte kör ngt annat i bakgrunden och det inte är för jäkla hög bitrate. Min Mini klarar filmer som inte överstiger 15MBit. Högre än så så tappar den lite frames och det blir osynkat.

Jag använder VGA för min TV overscannar med HDMI. Kan du använda HDMI så fine annars funkar VGA precis lika bra.

Har också en Sony LCD. Du kanske har samma problem som mig. Prova med VGA och den upplösning din TV klarar av som max. Är den en HD-Ready tv så är det 1360x768 som gäller. Är den en fullhd så är det 1920x1080 du ska använda. Du behöver nog tanka hem switchresx för att lägga till de upplösningarna. Tror inte de finns att välja från början.

5.1 funkar strålande med 3.5mm till toslink.

Personligen väntar jag till efter keynoten i början av nästa år med att köpa en ny mini (har en gammal G4 som mediacenter just nu och den går på knäna utan att jag spelar HD på den). Hoppas på en mini med samma grafiklösning och prestanda som nya MB.

Personligen väntar jag till efter keynoten i början av nästa år med att köpa en ny mini (har en gammal G4 som mediacenter just nu och den går på knäna utan att jag spelar HD på den). Hoppas på en mini med samma grafiklösning och prestanda som nya MB.

De som finns nu duger gott till HD. 2Ghz eller 2.4Ghz är så liten skillnad så det knappt märks.

2.4 räcker inte ändå om man vill spela upp klipp med väldigt hög bitrate.

Jag ska försöka bidra med några svar:

Se på film, helst i Full HD, kommer det att fungera BRA? DVI - HDMI antar jag är det som gäller, men jag har även sett förslag på VGA....känns lite old school, eller?

DVI > HDMI är det som ger bäst bild, har du en ny TV så borde det inte vara några problem att koppla på det viset. Funkar det att koppla in Powerbooken så funkar Mac mini.

Det pratas en del om den kombinerade utgången med både analog och optisk dito, fungerar detta? Någon som har erfarenhet att dela med sig? Hur blir det då med 5:1 ljudet, genom den kabeln, eller ska man satsa på någon extern USB produkt (och i så fall vilken)?

Det ska inte vara några bekymmer att koppla 3,5 mm till toslink till din receiver eller ljudsystem (förutsatt att det finns Optical in). Det är i så fall en sån här kabel du ska ha: http://www.kjell.com/?item=39627&path=...00000,514500000

I Full HD försvinner ju övre menyraden, har jag tabbat mig?

Du måste nog stänga av overscan på TV:n för att menyraden ska synas. Kolla i TV:ns manual hur man gör, eller leta runt lite i menyerna så hittar du det nog.

Ska man vänta med köp, kanske det kommer lite uppdaterat från MAC?

Det ryktas om ny Mac mini på MacWorld-mässan i januari, jag hade väntat tills dess åtminstone.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...