Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac är inte alltid bra

eddie_s

Recommended Posts

Jag har aldrig varit mer nöjd med en dator sedan jag bytte sida... Men idag, sittandes i Dubai och skulle boka en snabb flygbiljett med Emirates.

När man upptäcker att varken Safari eller FF fungerar på deras hemsida så blir man lätt desperat. Viss så kan man babbla om standards hit och fit, men faktumet är att jag var tvungen att låna en PC för att kunna utföra min bokning.

*sur*

Testade du denna möjlighet?

post-113-1229106109_thumb.jpg

Jag har aldrig varit mer nöjd med en dator sedan jag bytte sida... Men idag, sittandes i Dubai och skulle boka en snabb flygbiljett med Emirates.

När man upptäcker att varken Safari eller FF fungerar på deras hemsida så blir man lätt desperat. Viss så kan man babbla om standards hit och fit, men faktumet är att jag var tvungen att låna en PC för att kunna utföra min bokning.

*sur*

Ok, jag vet att det inte löser ditt problem och att det kanske inte är det du vill höra men om en organisation, ett företag eller ett flygbolag väljer att bygga en hemsida som stänger ute drygt 25% av användarna - är det då webläsarnas eller operativsystemets fel?

Ok, jag vet att det inte löser ditt problem och att det kanske inte är det du vill höra men om en organisation, ett företag eller ett flygbolag väljer att bygga en hemsida som stänger ute drygt 25% av användarna - är det då webläsarnas eller operativsystemets fel?

Men de funderingarna har du väl inte när du står med problemen på plats?

Undrar om det finns någon webbsida som inte fungerar med pece, men med Mac?

Och eftersom det är vissa sidor som går utmärkt med Firefox men inte med Safari, så tyder väl det på att vissa webbläsare är för känsliga för oegentligheter i en sidas uppbyggnad?

Kan ju fortsätta på ämnet och fråga om någon vet hur man får Eurosport Player att funka med Firefox eller Safari, jag har installerat dom plugins som krävs, men det funkar inte ändå. I Windows funkar det smärtfritt, men jag vill inte behöva boota om när jag ska kolla på tv. http://video.eurosport.se/eurosport-player/teaser.shtml

Kan ju fortsätta på ämnet och fråga om någon vet hur man får Eurosport Player att funka med Firefox eller Safari, jag har installerat dom plugins som krävs, men det funkar inte ändå. I Windows funkar det smärtfritt, men jag vill inte behöva boota om när jag ska kolla på tv. http://video.eurosport.se/eurosport-player/teaser.shtml

För mig är det så underbart att jag inte kommer längre än att kunna klicka på knappen att man vill registrera sig. Där blir det totalstopp, återvändsgränd.

Men de funderingarna har du väl inte när du står med problemen på plats?

Undrar om det finns någon webbsida som inte fungerar med pece, men med Mac?

Och eftersom det är vissa sidor som går utmärkt med Firefox men inte med Safari, så tyder väl det på att vissa webbläsare är för känsliga för oegentligheter i en sidas uppbyggnad?

Nej, och precis som jag skrev så löser det inte hans problem - just för stunden. Sedan hör det till god design att se till att en hemsida fungerar med de flesta och mest använda webläsarna. Det handlar inte om att vissa webläsare är känsligare än andra utan om hur mycket av gällande standard som de stöder och hur de gör det. Det är skillnader men de går att fixa till och det gör seriösa, duktiga och förutseende designers/kodare.

För mig är det så underbart att jag inte kommer längre än att kunna klicka på knappen att man vill registrera sig. Där blir det totalstopp, återvändsgränd.

Exakt så blir det för mig också, mycket irriterande.

Ska det vara så svårt att skriva en plugin som verkligen funkar på alla sidor som använder windows mediaplayerliknande spelare? Det finns ju fler sidor som inte funkar så vidare bra när man kör Mac, och det här är det som stört mig mest sedan jag byyte min pc till Mac. :superirriterad:

Om man följer Pocahontas tips, så går det att registrera.

Om man följer Pocahontas tips, så går det att registrera.

Men vem vill regga sig när man inte får bild, för det får inte jag även om jag provar att simulera olika webläsare.

Men vem vill regga sig när man inte får bild, för det får inte jag även om jag provar att simulera olika webläsare.

Ställer du in i "Utvecklaren" innan du klickar på att registrera,

för hos mig fungerar det som det ska.

Jag väljer Internet Explorer 7.0.

Annars kanske du saknar något som man måste ha.

Du får i så fall vänta på annan hjälp.

Testade du denna möjlighet?

post-113-1229106109_thumb.jpg

Bör nämnas att menyn måste aktiveras i inställningarna innan den dyker upp, gå in i Safari->Preferences… välj Advanced-taggen och bocka i "Show Develop menu in menu bar"

Ställer du in i "Utvecklaren" innan du klickar på att registrera,

för hos mig fungerar det som det ska.

Jag väljer Internet Explorer 7.0.

Annars kanske du saknar något som man måste ha.

Du får i så fall vänta på annan hjälp.

För mig funkar det inte, jag har provat med olika varianter i utvecklaren men får bara en vit bild där videon ska visas. Får väl använda det os som funkar som det ska istället, blir less på osx när inte sådana här basicsaker inte funkar. :superirriterad:

Samma här.. :huh:

fungerar om jag använder Netscape Navigator

post-113-1229267293_thumb.jpg

Då ser det ut så här:

post-113-1229267327.jpg

eller väljer att låta Safari bli Explorer 7

post-113-1229267510_thumb.jpg

fungerar om jag använder Netscape Navigator

post-113-1229267293_thumb.jpg

Då ser det ut så här:

post-113-1229267327.jpg

eller väljer att låta Safari bli Explorer 7

post-113-1229267510_thumb.jpg

Men får du någon video om du tex klickar på länken 49 SEK?

Kom ett steg till, men sedan lade jag av, när det krävs windowssmörja

post-113-1229274317.jpg

post-113-1229274330_thumb.jpg

Kom ett steg till, men sedan lade jag av, när det krävs windowssmörja

post-113-1229274317.jpg

post-113-1229274330_thumb.jpg

Dit kommer även jag, men win-mediaplaye pluggen som det länkas till finns inte för Mac, vad gör man då?

Det sägs ju att det finns Macalternativ till allt som går att göra i Windows, så hur löser vi det här?

Nu är det fixat. Fick ett tips på ett annat forum om att det bara är förhandsvisningen på Eurosport player som inte funkar med Mac, så jag reggade mig och nu öppnas Quicktime upp och spelar upp snookern som jag vill se. :ThumbsUp:

Edit: Fick inte ljudet att synka i Quicktime, men kopierade addressen och öppnade med VLC istället och då blev ljudet synkat med bilden, som dessutom blev bättre i VLC. Heja Apple. :whistling:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...