Jump to content
Just nu i M3-nätverket

3g droppar ner till edge då och då....

morhino

Recommended Posts

Har haft min Iphone i snart 2 veckor nu och är väldigt nöjd förutom en sak... Trots att jag har full täckning (alla staplar) och 3g så kan telefonen helt plötsligt tappa 3g och alla staplarna, det är så ca 1 minut och sedan tillbaka till full täckning med 3g. Jag förflyttar mig inte och jag har en SE telefon som jag jämför med och den står på för fullt hela tiden. Detta egendomliga fenomen händer kanske 1 eller 2 ggr per timme när man surfar. Kanske inte verkar så farligt men det är enormt irriterande när det händer och när man vet att 3g fungerar felfritt på min gamla SE blir man ju lite besviken. Annars som sagt en helt fantastiskt telefon... tänkte kolla hur ni andra har det? samma problem? (har uppdaterat telefonen)

• Replies 57
  • Created
  • Last Reply

och du har samma operatör på SE-telefonen?

Förslagsvis bör du testa med samma sim-kort också.

Annars har du nog fått oturen att få en av de telefoner som har problem med 3Gn.

Tack för länken.... verkar vara stora problem med just detta, så nåt byte blir det väl inte tal om, satt nu på kvällen och surfade och då var det 3 dippar på ca 40 minuter, irriterande... För att svara frågan så ja jag har samma operatör (telia) på SE telefonen.

Samma händer för mig, den byter hela tiden till edge ifrån 3G även om jag har full mottagning. Kan ha telefonen liggandes på bordet och när jag tar upp den har den plötsligt bytt till edge. De händer ofta när jag surfar och det är mellan 5-10 ggr i timmen. Det händer alltid när jag har full 3G täckning och det är fruktansvärt irriterande. Har funderat på att lämna in den, men som vanligt så gör de säkert inget åt det?

det finns inget ni kan göra åt mottagningen...förutom att flytta till ett bättre område då :-)

det finns tillräckligt med inlägg både här och på framförallt apples forum att hålla er sysselsatta det närmsta halvåret om ni vill fördjupa er...i slutändan är man inte klokare ändå..

däremot så finns det några enkla råd för att slippa bli irriterad

1) om ni inte har wifi hemma, skaffa det

2) koppla bort staplarna och använd dBm värden istället, värdena ljuger inte det gör staplarna..så ser ni enkelt om ni befinner er i en bra zon (mer om det finns att läsa i den stora tråden)

3) om ni inte gjort det, jailbrejka telefonen och installera "sbs settings", då kan ni på ett halvsekund koppla av resp på 3g:n oberoende var i telefonen ni befinner er...en icke jb:ad telefon måste man in i settings o harva för att stänga av och på..

mvh

Har under dagen använt telefonen en heldel, och intervallet mellan 3g försvinner till edge är ungefär 1 gång var 5-10 minut. Bra mycket sämre än vad det varit tidigare. Testade att byta simkort mellan min SE och Iphone men inget händer, SE har fortfarande full täckning hela tiden medan iphonen tappar 3g hela tiden. Måste säga att jag är grymt besviken på telefonen just nu, hoppas Apple tar tag i detta med ny mjukvara eller att de byter ut defekt hårdvara. Hursomhelst, bara bita i det sura äpplet och inse att man blivit blåst på ett antal tusen kronor, till ytan är det en grym telefon men om man vill ha en mobil till att surfa på 3g ska man inte skaffa den här så enkelt är det.

Har under dagen använt telefonen en heldel, och intervallet mellan 3g försvinner till edge är ungefär 1 gång var 5-10 minut. Bra mycket sämre än vad det varit tidigare. Testade att byta simkort mellan min SE och Iphone men inget händer, SE har fortfarande full täckning hela tiden medan iphonen tappar 3g hela tiden. Måste säga att jag är grymt besviken på telefonen just nu, hoppas Apple tar tag i detta med ny mjukvara eller att de byter ut defekt hårdvara. Hursomhelst, bara bita i det sura äpplet och inse att man blivit blåst på ett antal tusen kronor, till ytan är det en grym telefon men om man vill ha en mobil till att surfa på 3g ska man inte skaffa den här så enkelt är det.

Byt ut den hos Telia?

Byt ut den hos Telia?

Frågan är om det hjälper? Jag har fått uppfattningen att alla Iphones lider av detta och om man inte bor precis vid en mast så är 3g mottagningen ungefär hälften så bra som på en annan 3g mobil. Har läst om detta på länken som du skickade och uppenbarligen så är det ett problem som man antingen får leva med eller så får man bråka med telia om att häva köpet. Apple har vad jag kan se inte bemödat sig med att kommentera eller uppmärksamma problemet. Jag kanske låter bitter men när man lägger ner tusentals kronor på en produkt som har 3g i sitt namn antar man ju att den skall klara av just det på ett bra sätt.

Min erfarenhet är att Telias/Tele2s 3G-nät suger. Jag har personligen haft abb hos 3 i några år och varit nöjd med detta. När iPhone kom skaffade jag en med Telia-abb och blev bestört över hur dåligt det funkade att surfa och hur ofta det fanns enbart Edge-mottagning. Detta ledde till att jag skaffade ett fake-sim och gick tillbaka till 3, och min iPhone funkar nu helt ok. Jag har utmärkt mottagning med 3 vilket får mig att tro att problemen med iPhone mer än något annat beror på det usla (dåligt utbyggda?) 3G-nät som Telia/Tele2 har.

Frågan är om det hjälper? Jag har fått uppfattningen att alla Iphones lider av detta och om man inte bor precis vid en mast så är 3g mottagningen ungefär hälften så bra som på en annan 3g mobil. Har läst om detta på länken som du skickade och uppenbarligen så är det ett problem som man antingen får leva med eller så får man bråka med telia om att häva köpet. Apple har vad jag kan se inte bemödat sig med att kommentera eller uppmärksamma problemet. Jag kanske låter bitter men när man lägger ner tusentals kronor på en produkt som har 3g i sitt namn antar man ju att den skall klara av just det på ett bra sätt.

Jag har dock för mig att det blivit mindre problem (eller så klagar folk mindre). Själv har jag aldrig upplevt några problem med min förutom inomhus, vilket är förståligt.

Har du problem både ute och inne?

Jag har dock för mig att det blivit mindre problem (eller så klagar folk mindre). Själv har jag aldrig upplevt några problem med min förutom inomhus, vilket är förståligt.

Har du problem både ute och inne?

Yupp har precis samma problem inne som ute. Ska säga upp fri surf abonnemanget och använda den som wifi telefon här hemma istället. Blir att skaffa en annan "3g-surf telefon" till pendlingen. Hoppas apple rättar till problemen annars blir nog detta den första och sista apple-produkten jag köpt....

Jag har inte haft 3g-problem på någon av de 2 iPhones jag haft. (Fick en ny när volymknappen trillade av)

Den första köpte jag på releasedagen dessutom.

Kan ju vara smart att försöka få den utbytt.

Det spelar ingen roll om jag är inne eller ute eller mitt i centrala Göteborg, den beter sig så ändå. Vad kan man säga till telia butiken för att detta ska gå vägen? Antagligen skickar dom in den och säkerligen kommer dom inte hitta något fel men skadar väl inte att prova...

Det spelar ingen roll om jag är inne eller ute eller mitt i centrala Göteborg, den beter sig så ändå. Vad kan man säga till telia butiken för att detta ska gå vägen? Antagligen skickar dom in den och säkerligen kommer dom inte hitta något fel men skadar väl inte att prova...

Om du har möjlighet så kan du ju filma när det händer.

Båda två är bra alternativ, låter bättre att visa dom med en jämförelse telefon. Vill ju inte att det ska fortsätta så här, det är fruktansvärt irriterande iaf när man surfar. Tack för bra ideer!

Min erfarenhet är att Telias/Tele2s 3G-nät suger. Jag har personligen haft abb hos 3 i några år och varit nöjd med detta. När iPhone kom skaffade jag en med Telia-abb och blev bestört över hur dåligt det funkade att surfa och hur ofta det fanns enbart Edge-mottagning. Detta ledde till att jag skaffade ett fake-sim och gick tillbaka till 3, och min iPhone funkar nu helt ok. Jag har utmärkt mottagning med 3 vilket får mig att tro att problemen med iPhone mer än något annat beror på det usla (dåligt utbyggda?) 3G-nät som Telia/Tele2 har.

Låter lite som skitsnack då Telias 3G nät är alldeles utmärkt. När jag nu sitter uppe i värmland med full 3G teckning och hastighet på 3mbit/s +

Använder också deras dongel vilket fungerar utmärkt.

Telias nät suger, skyll inte på Iphone.

Telia har helt missbedömt vilken infrastruktur som behövs för att ge hygglig överföringshastighet till dem som vill ha det. Jag jobbar mitt i smeten på Östermalm, och 3G-nätet faller ständigt bort. Samma sak gäller på pendeltåget, där 3-kunderna har fin täckning hela vägen...

hade problemet bara funnits i sverige så visst..men nu är det ju inte så :propellerbaver:

De problem som varit senaste dagarna är Telias, de har haft problem i sitt nät i hela sverige enligt de själva.

Dock har vissa iphones bristfällig mottagning, långt ifrån alla.

Dock har vissa iphones bristfällig mottagning, långt ifrån alla.

alla har samma mottagning...så enkelt är det, jag finner det totalt osannolikt att den skulle variera så kraftigt enhet till enhet...däremot så skall man ju befinna sig på rätt plats..men det är en helt annan grej

testade en taliban telefon förra lördagen hemma hos mig..exakt samma mottagning som jag har i dBm

hade problemet bara funnits i sverige så visst..men nu är det ju inte så :propellerbaver:

Telias/Tele2s 3G-nät är betydligt sämre än 3s i alla fall. Hur det är med Telenor har jag ingen erfarenhet av. Med Telia (i Stockholms innerstad) växlade telefonen över till EDGE flera gånger per dag under de tre månader jag använde mig av Telia.

I oktober gav jag upp och bytte till 3, och det är som natt och dag. Täckningen är toppen och försvinner sällan. 3 saknar ju GSM-nät och måste därför ha fullgod 3G-täckning, vilket de andra inte verkat satsa lika hårt på

alla har samma mottagning...så enkelt är det, jag finner det totalt osannolikt att den skulle variera så kraftigt enhet till enhet...däremot så skall man ju befinna sig på rätt plats..men det är en helt annan grej

testade en taliban telefon förra lördagen hemma hos mig..exakt samma mottagning som jag har i dBm

Hört talas om batchproblem?

Sen att du kallar folk för talibaner hit och dit är ju personliga angrepp, trevlig stämning.

Jag har haft min telefon sida vid sida med en "problemtelefon" och haft bättre mottagning och jag kan garantera att skriet skulle vara högre om ALLA hade problemen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...