Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kan man använda Time Capsule både med TimeMachine och som NAS?

Guest

Recommended Posts

Hej

har just varit och storhandlat Mac prylar och är helt färsk användare så håll i er om detta

låter dumt please. Jag har köpt en mini en MBA samt mig fru har en macbook. Alla tre skall

använda TC'n för att backa up och det kommer säkert funka. Däremot blir jag orolig nu för

en annan sak. Jag måste kunna använda TC'n som "NAS" eller "Extern HDD" också. Den ska

vara inkopplad (med wire - antar en ethernet kabel) till min mini och då minin "bara har"

160GB minne så skall jag utnyttja Timecapsulens 1TB till att lagra filmer och musik som jag

sedan måste kunna komma åt på min mini eller MBA. Är detta möjligt? Behöver man ställa

in något i TC för att "switcha" mellan "Backup" och "använd som extern HDD"? :crossfingers:

Som sagt ursäkta om det låter dumt men jag har inte installerat något än (det ligger hemma

inför helgen) Funkar inte det som jag sagt har någon (host host) i affären ljugit och jag tar

TC'n under armen imorrn ouppackad och lämnar tillbaka den,

Tack för hjälpen

/Z :bultandehjarta:

Ja det kan du utan problem :)

Citat Apple.se

"Säkerhetskopiering för alla.

Har du flera Mac-datorer i hemmet? Time Capsule kan säkerhetskopiera och lagra filer för alla Mac-datorer med Leopard som finns i det trådlösa nätverket. Nu behöver du inte längre ansluta en extern hårddisk till varje Mac när du vill säkerhetskopiera Time Capsule gör jobbet åt dig."

Tack Jarting... Den biten med fler datorer visste jag (om du ursäktar :-)

Jag tänkte närmas på att den skulle funka som både backup OCH NAS.

NAS eller extern HDD menar jag. Har nu lekt lite med TC'n och det jag

kommit fram till är att detta går. Jag gör 4 partitioner på den. 1 för varje

dator i huset samt en partition som döps till EXTRA HDD. Får ser hur det

funkar IRL ... Jag är fruktansvärt nöjd med mina macs hittils och fattar

inte hur jag kan släpat på beslutet så länge... Sent skall syndarn osv :P

I LOVE APPLE !!

:wub:

har just varit och storhandlat Mac prylar och är helt färsk användare så håll i er om detta

låter dumt please. Jag har köpt en mini en MBA samt mig fru har en macbook

Är inte ett dugg avis... :borstatanderna:

I LOVE APPLE !!

Bättre sänt än aldrig, som Ingvar Oldsberg sa. Välkommen till forumet. Det var fina saker ni köpt. Ni kommer säket at bli nöjda. De flesta grejerna är lätta att hantera i enkla gränssnitt. Har själv en AirPort Exreme som jag är extremet nöjd med. Har anslutit ext HD o skrivare och använder den som en Time Capsule.

I LOVE APPLE !!

Det går inte att partitionera den interna hårddisken i Time Capsule.

(Går nog om du gräver fram hårddisken och kopplar in den till en dator, men det är lite väl omständigt IMHO)

Dock fungerar det utmärkt att koppla in flera USB hårddiskar i TC med hjälp av en USB-hubb.

Dock fungerar det utmärkt att koppla in flera USB hårddiskar i TC med hjälp av en USB-hubb.

Om man använder TC:n som backup och NAS kan man då låta en externt inkopplad HD till TC:n ta backup på NAS-delen med Time Machine? :fundersam:

Det du kan göra är att arkivera din interna TC hårddisk till en extern USB disk.

airport.tiff

Tyvärr kan du inte använda någon Time Machine liknande variant utan det är full copy som gäller.

Det du kan göra är att arkivera din interna TC hårddisk till en extern USB disk.

airport.tiff

Tyvärr kan du inte använda någon Time Machine liknande variant utan det är full copy som gäller.

Ja men det var ju alltid något iaf. Kanske bättre att ha en dedikerad NAS och köra allt backupat till TC? Klarar den att ta backup på en NAS på samma sätt som datorer i nätverket?

Det går inte att partitionera den interna hårddisken i Time Capsule.

(Går nog om du gräver fram hårddisken och kopplar in den till en dator, men det är lite väl omständigt IMHO)

Då får jag prata allvar med killarna i Mac affären. Han tyckte att det var så jag skulle göra??

Jobbigt detta när man får olika info som emotsäger varandra. Han som sålde den till mig (jag

ringde til dom i lördags) tyckte att jag skulle ha 1 partition för varje dator samt en som HDD

i time capsulen. Varför (om jag får fråga) kan man inte göra så? Den skall ju dyka upp i nät -

verket som en extern HDD och då borde jag rimligtvis kunna dela upp den i partitioner? Det är

inte så att jag tvivlar på dig PGreen utan jag vill bara veta om du "é hundra på det" som man

säger i götet (lol)

ps. Tinman - Time Machine kan INTE göra backup till en extern HDD som är kopplad till TC'n. Det är

"ett led för mycket" för den om du fattar va jag menar. Så antingen extern HDD till dator och kör TM

eller trådlöst via TC'n....

/z

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...